Gå til innhold
Arkivverket

[#73533] Kan noen hjelpe meg og finne ' manglende ledd ' mellom Løten og Romedal ?


Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

ER det noen der som kan hjelpe meg og finne et slags bevis for at Nils Olsønn døpt 1 des. 1776 i Løten , senere gift med Karen / Kari OLsdatter født 1780 . Nils og Karen / Kari bodde og virket som husmand med jord under Ådalen gard i LØten , her fikk de minst tre barn , den siste jeg fant som er født i Løten er Ole født i 1807 , etter dette finner jeg ikke noget før på Evenrudeie i Romedal , hvor min tipp oldefar Christian Nilsen blir født 14 juli 1815 . ER det noen muligheter for og finne noe slags bevis for at Nils og Karen / Kari fra LØten er de samme som flyttet til Evenrudeie i Romedal , de må jo da eventuelt ha flyttet i tidsrommet 1807 - 1815. Jeg har sjekket i bygdeboken for Romedal også men der er ikke gården Evenrudeie nevnt i det hele tatt , er det noen som vet hvorfor ? I kirkeboken for Romedal står det at foreldrene bor ved Evenrudeie , ved Christian's fødsel. Blir meget takknemlig nok en gang hvis noen kan hjelpe meg og stadfeste at Nils og Karen / Kari ifra LØten er de samme som dukker opp i Romedal en gang i tidsrommet 1807 - 1815 , på forhånd tusen takk , vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Evenrudeie er ingen gard, men en husmannsplass som var 'eid av Evenrud'. De første bindene av Romedalboka tok ikke med de eiendomene som ikke var skyldsatt og hadde fått eget gnr og bnr. Det gjelder mange husmannsplasser.Det var ikke det du egentlig spurte etter. En mulighet er å finne konfirmasjonen til en eller flere av de 3 barna som du har funnet født i Løten. Enten i Løten eller i Romedal. Blir de konfirmert i Romedal står det ved alderen om de er født i Romedal eller et annet sted. En siste mulighet er skifte etter Nils sine foreldre. Ole Nilsen døde 1807 og andre kona, Dordi Olsdatter døde 1809. Dersom skiftene eksisterer er det ikke sikkert Nils har flyttet til Romedal enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Sverre , godt og høre fra Løten eksperten , jeg skal prøve og finn ut dette med konfirmasjoner , men dette med skifte har jeg ikke peiling på , hvor finnes denne oversikten ? Har forøvrig fått takk på Løten boka 1 og 3 , men venter på Nr. 2 her sto det mye interesant om evt.mine forfedre på LØten Sjekket utflytting fra Løten fra 1812 og forbi 1815 i går og der fant jeg ingenting on Nils og Karen / kAri Takker så langt nok en gang for gode tips vennlig hilsen Bjørn LØkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei har funnet konfirmasjonen til OLiv Nilsdatter i Romedal, med foreldrene Nils Olsen og Karen OLsdatter , Men trenger tydehjelp for og se om det står at Oliv er født på LØten , hennes konfirmasjon står i Klokker boka for romedal 1814 - 1829 side 489 øverst på siden . Håper på positivt svar hilsen BJørn LØkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei i min iver så glemte jeg årstallet for OLiv Olsdatter sin konfirmasjon : det var i 1817 , øverst på side 489 i klokkerboka for Romedal ( 1814 - 1829 ) , her håper jeg som sagt på tydehjelp for og se om Oliv er født i Løten , vennlig hilsen BJørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Astrid i min iver så har jeg skrevet feil etternavn det skal være Nilsdatter og ikke Olsdatter så den siden du fant til meg er riktig og det er den riktige Oliv NIlsdatter sin konfirmasjon du har funnet , så det jeg lurer på nå er hvorvidt det står om hun er født på Løten Og takk for oppskrift på og lage lenke dette har jeg slitt med over tid nå.Hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nr 7: Oliv Nielsdatter Evenrud Ejer.Foreldre: Niels Olsen og Karen Olsdatter Evenrud Ejer.Alder: 15 1/2 aar efter Adtæst fra Leiuten. (Antar det siste må bety Løten, skrevet Leuten i eldre tid.)Skal ta en kikk i ministerialboka for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Astrid du er en engel , venter med spenning på og se om du finner noget der , men det ser nok ut for at i og med at du tydet Leuten for meg så har jeg nå min slektshistorie klar helt tilbake til 1700 ifra Løten Hilsen BJørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Men dessverre ble jeg like klok. Her er hun som nr 17:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Romedal, Ministerialbok nr. 2 (1814-1828), Konfirmerte 1817, side 490-491. Permanent sidelenke: LenkeI rubrikken alder står det 15 1/2 år 'efter Ministerialbogen'! Ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Astrid , men man må vel jo kunne gå utifra at det som står i klokkerboken er korrekt , nemlig Løten Jeg forsøkte og finne hennes bror 's OLa Nilssønn sin konfirmasjon i Romedal også , for og få en dobbelbekreftelse på dette med Løten , Ola ble født i Løten 1807 men fant ikke hans konfirmasjon i Klokkerboka for Romedal , hvis du skulle finne den så ville jo det vært fantastisk , men barnedødeligheten var jo høy på den tiden så det kan jo hende han døde før han ble konfirmert. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg så raskt gjennom kirkebok for Løten uten å finne Olivs dåp.Har du sjekket om hun er døpt i Romedal?Jeg er ikke helt inne i saken her, men jeg har forstått det slik at du mener foreldrene til Oliv og din tippoldefar kom fra Løten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Saken er følgende : mener og har funnet ut at min tipp tipp oldefar Nils Olsen og Karen OLsdatter og deres stamfedre kom fra Løten , henholdsvis Balke og Skramstad lille , hvor Karen kommer ifra har jeg ikke funnet ut enda , i ft. 1801 finner jeg Nils Olsen og Karen Olsdatter ( sammen med hennes foreldre ) under Aadahlen gard / hus i Løten , 1802 finner jeg fødselen til deres første barn : OLiv , hvor foreldrene er Nils Olsen og Karen OLsdatter , deretter finner jeg en Ole født i 1805 ( han dør nok ung ) for i 1807 blir det født nok en Ole . I Romedal 14 juli 1815 blir min tipp oldefar Christian Nilsen født og 14 sept 1821 blir hans søster Inger født . Brylluppet til Nils og Karen finner vi i Løten 30 des 1799 og ikke noe mere på dem i Romedal før konfirmasjonen til Oliv Nilsdatter i 1817 Hilsen BJørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har funnet en Oliv døpt i Løten 16/5-1802, nr 23 til høyre:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 4 (1801-1814), Fødte og døpte 1802, side 10-11. Permanent sidelenke: LenkeForeldrene er Nils Olsen Aadals Moen(?) og Karen Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei igjen Astrid , Aadahls Moen det må vel være navnet på husmannsplassen under Aadahl det , tror du ikke ? Nils Olsen står som husmand med jord i ft. for 1801. Og det er en Nils Olsen til på samme ft. som står oppført som bonde og gårdbeboer på samme sted , hans familie står omtalt i LØten boka , men ikke ' min ' Nils og Karen , dette kan vel tyde på at de bodde og drev en liten husmannsplass som var eid av den andre Nils Olsen i ft. fra 1801 Navnet Aadahl var jo et omfattende begrep i Løten på den tiden var det ikke ? Det var vel navnet på flere gårder og Aadahlen bruk og mere til hvis jeg ikke tar helt feil .Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Endelig skjønner jeg sammenhengen:-)!Det er sikkert født minst et barn til mellom 1807 og 1815, i Løten eller Romedal hvis du leter i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei , ja det vil jeg nok tro , skal prøve og sjekke ut det , men er litt interesert i Karen OLsdatter sine foreldre de var Ole Olsen født ca 1740 og Ingeborg Thronsdatter født ca 1750 , antar de også kommer ifra Løten , så skulle du finne noe på dem ville jeg bli kjempeglad gårdsnavn etc.Hilsen BJørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er Karen Olsdatter og Niels Olsen med hennes foreldre i 1801:LenkeJeg har lite kjennskap både til Romedal og Løten, bortsett fra at mine tippoldeforeldre fra Vang bodde i Løten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ifølge mormonernes database FS er det en Karen døpt 18/2-1781 i Hof med foreldre Ole Olsen og Ingeborg Trondsdatter.Dette er ment som et tips og ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei og takk for ipset Astridbare et spørsmål til : finnes det et Hof i Løten også eller kan det være Hof i Solør traktene ? DEtte er vel et spørsmål til Løten spesialisten Sverre SøgaardHilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har kanskje dette fra før.Vielse 30/12-1799 nederst til høyre:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 3 (1773-1800), Trolovede 1799, side 407-408. Permanent sidelenke: LenkeNils Olsen Aadalen og Pige Karen Olsdatter Benningstad (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.