Gå til innhold
Arkivverket

[#73540] Sanderud gård - Stange, Hedmark og Eidsvoll, Akershus


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg har funnet at Stange bl.a. grenser til Eidsvoll, men kan det være at Sanderud gård, Stange og Sanderud gård, Eidsvoll er samme gård ?Mitt utgangspunkt er at amtsfysikus Christian Lintrup kjøpte Sanderud gård i 1802 hvor han startet sykehus.Fra samme tid har jeg slekt som bodde på gården Sanderud i Eidsvoll (Nissen og Hagerup).Er dette to forskjellige gårder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LeifDette må være to forskjellige gårder. Sanderud er også i dag et sykehus, og den har historie tilbake til 1600-tallet.Her er omtalen fra Stange Bygdebok: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Lars Ove,Beskrivelsen i Stange bygdebok var veldig interessant, selv om jeg hadde mye omkring opprettelsen av sykehuset. Det er virkelig flott å ha bygdebøker på nett !Takk også til Trond. Jeg må nok jobbe videre i Eidsvoll med proprietær, opprinnelig kjøpmann i Christiania, Niels Marcus Nissen 1768-1826 som eide Sanderud gård på begynnelsen av 1800-tallet. Noen som vet mere om ham ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk Trond.Der sparte du meg for mye jobb. Jeg hadde funnet alle barna hans og ser at jeg faktisk hadde en som ikke var nevnt i tråden, nemlig Georg William Nissen døpt 22.nov.1803 i Oslo Domkirke.Jeg legger ellers merke til at Hagerup er giftet med Nissen-navnet en rekke ganger, men det gir jo ikke noen løsning på hans aner. Jeg får slå meg til ro med at han er vanskelig å finne ut av (som mange som kan ha sin rot i Chra. på 1700-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Skiftet etter Niss Markus Nissen startet 3. mai 1826 og ble avsluttet 7. mars 1832SeØvre Romerike skifteprotokoll 17, side 922, 923, http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25607/480Øvre Romerike skifteprotokoll 19, side 339,Øvre Romerike skifteprotokoll 20, side 93,Øvre Romerike skifteprotokoll 21, side 15, 33, 149, 156, 168, 200, 215,Øvre Romerike skifteprotokoll 22, side 13 b,Øvre Romerike skifteprotokoll 23, side 213 b,Eidsvoll sorenskriveri. Sluttede skifter. Eske 5. 1831-32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(8). Dette var interessant. Jeg klarte bare å komme inn på skifteprotokoll 17, da jeg ikke fant ut hvordan jeg skulle velge de andre, men jeg gjør meg visse refleksjoner av det som var i første protokoll:Jeg var i utgangspunktet godt kjent med at Christiania-kjøpmenn, særlig helt på begynnelsen av 1800-tallet, kjøpte 'land-eiendommer', kanskje særlig i Aker. Det må ha vært en god tid for disse kjøpmenn og dette forklarer kanskje hvordan han klarte å kjøpe Sanderud gård. Når en imidlertid ser på den imponerende listen over bøker i skiftet, får en et klart inntrykk av en person med stor interesse for vitenskap og kultur. Jeg kjenner til en del av bøkene som ville kostet mange penger idag. Det meste er dansk litteratur, men noe tysk. Flere bøker om gårdsdrift. I tillegg div. regnskapsbøker tyder alt på at det var ingen tilfeldighet at han ble en holden mann.Dessverre klarer jeg ikke helt å tyde alle boktittelene, da jeg hadde håpet på å finne en tråd til hans opprinnelse. Viborg er nevnt.Tenk om de opplistede dagbøker hadde vært bevart !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.