Gå til innhold
Arkivverket

[#73544] Lærer Thor Pedersen, født i Gulen i 1857 skal ha flyttet Bremanger. Finnes han?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Thor Pedersen ble født i Gulen 8.4.1857 og ble gift 18.1.1879 i Gulen med Jakobine Osdatter Brandsdal, født 1854. Han skal være lærer og skal ha flyttet til Bremanger. Men jeg klarer ikke å finne han hverken i Gulen eller Bremanger etter at de ble gift. Er der noen som vet om de hadde etterkommere?Jeg takker hjertelig for all mulig hjelp!Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Thor Pedersen må ha flyttet mye. Vi finner etterkommere etter han i Tvedestrand, Haugesund og Flekkefjord. Ut fra det kan han ha vært både Bladugiver og Redaktør i en avis eller et blad som hadde interresse for Sørlandet. Kanskje er det noen som vet noe om hvilken type blad dette kan ha vært. Men jeg leter videre. Tastaturet på dataen min sviktet i går kvell, derfor har jeg ikke kunne arbeide noe mer med det i dag.Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Datteren Astrid Olava Marie ble født i Flekkefjord 23.6.1895. Da er faren redaktør. Men så står der noe i anmerkningen som er litt vanskelig for meg å tyde. Det ser ut som at det er et misjonsblad han er Redaktør for. Helt til høyre og helt nederst finnes det. Her er linken: LenkeMed vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

For meg ser det ut som det det står:I følge den av kirkesangeren førte kirkebok, som er leverte i riksarkivet.Så vi må lete videre for å finne hvilket blad han var tilknyttet. Men trolig var det noe med religiøst innhold. Halvbroren Guttorm var blant annet aktiv i en dissentermenighet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Terje Sande! Ja, jeg er enig i det av den grunn at for Margit så står der ikke døpt, men født 14.1.1888. Søsteren - Thordis - har jeg ikke klart å finne hverken i Tvedestrand eller Flekkefjord. Når det gjelder hans yrke så var han Bokbinder når Margit ble født. Da Borghild ble født i Haugesund var han kjøpmann. Det er først når Astrid blir født at der står Redaktør.Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei Birger.Då kan vel kanskje denne guten være interassant for deg (nr. 44), dersom du ikkje har funne han frå før. Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 23 (1870-1880), Fødte og døpte menn 1879, side 45. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6857&idx_id=6857&uid=ny&idx_side=-45>Lenke Permanent bildelenke: LenkeEg finn han igjen i Kristiania i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Egil Russøy! HJertelig takk skal du ha for det! Jeg var akkurat i ferd med å skulle søke etter han, så det var kjempebra at du fant han. Jeg mente nemlig at der var en Ansgar, men vil ikke gå nærmere inn på hvorfor jeg visste det.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg undres på om Ingeborg og Guttorm Neverdal hadde etterkommere? Kanskje har også han forandret navnet til Dahl? Er der noen som vet?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Du finn vel ein del av etterkommarane i linken i innlegg 13.Ellers har eg funne desse i oversikta over døypte i Bergen (Dei fleste av desse finn du også i innlegg 13)[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dp12011816&gardpostnr=52358&personpostnr=156965&merk=156965#ovre>LenkeLenkeLenkeLenkeLenkeLenkeLenkeLenkeHer har han nytta etternamna Pedersen, Pedersen Dahl og Dahl.Guttorms og Ingeborgs førstefødte, Georg Emil f. 1877, dør 1885.Lenke Gyda som blir fødd i 1884, dør i 1884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.