Gå til innhold
Arkivverket

[#73546] Johan Severin Eriksen Dalingan f 27 febr 1872 i Skogn. Emigrerte når og hvor?


Gjest Grete Jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Jøraas

Jeg har lett etter ham som utvandret, men finner ikke noe. Jeg har ikke særlig erfaring med kildene som omhandler emigrasjon, og håper noen kan hjelpe. Altså, når emigrerte Johan Severin, hvor bosatte han seg og hvordan gikk det med ham? Takker for hjelp!Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Johan Severin Eriksen som du etterlyser bodde vel da på en av disse gården i Skogn? LenkeFant han ikke der i 1900-tellingen, så da har han vel emigrert tidligere?Kan kikke litt i utvandrer-listene her under emigranter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Sorry, så ikke at du var begynt med dette tema da jeg la inn første melding.New York Passenger Lists, 1820-1957 Name: Johan S Erikson Arrival Date: 29 May 1897 Estimated Birth Year: abt 1872 Age: 25 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: Lucania Search Ship Database: View the Lucania in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Line: 45 Microfilm Serial: M237 Microfilm Roll: M237_674 Page Number: 3Skal til Midway, Wisc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: John S Erickson Home in 1900: Onalaska, La Crosse, Wisconsin Age: 28 Birth Date: Feb 1872 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Male Immigration Year: 1897 Relationship to Head of House: Partner Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Marital Status: Single Residence : Onalaska Town (Excl. Onalaska City), La Crosse, WisconsinHousehold Members: Name Age Bolden Bolden 23 John S Erickson 28 Richal Bolden 67John er partner med Olof Bolden, de driver tydeligvis en farm i lag. Richal er Olofs mor.Var det ikke en Olof Bolden som reiste samtidig som Johan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

OK. En Oluf Ols. Bolden fra Ekne reiser samtidig i som Johan S. Eriksen. Så hvis den emigrasjonen er den riktige, så har vi funnet riktig Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette ser jo veldig bra ut Hanne ! Om noen har tilgang til søk i folketellinger 1910, 1920 og 193o, så kan det være du finner etterkommere. Lykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hanne og Gunn - tusen takk!! Jeg er akkurat tilbake etter en tur ute, sitter her med yoghurt og er kjempefornøyd med alle svarene som ventet på meg. Ja, Gunn, det var rette familie i (3). Takk igjen begge to!Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Nå har jeg registrert meg på Ancestry, interessant å søke der. Men noen folketellinger finner jeg ikke, så hvis noen har tilgang til disse 1910,1920 og 1930 tellingene setter jeg pris på evt oppslag der. Eller, hva gjør jeg selv for å kunne søke der? Takker for hjelp, råd og tips!vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du søker her under tema Amerikanske folketellinger finner du en del debatter med svar gjennom gode hjelpere :Lenke folketellinger&nr=4&antinnlegg=14&startnr=&antall=&spraak=#ankerLykke til! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Tusen takk, Gunn! Randi hadde en fin og opplysende side, og jeg skal nok klare å gjøre meg kjent med 'what to do'.Vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nå er det jo mulig at du har funnet dette selv, men om ikke så ser jeg at Johan Severin skrev seg for Sever i 1905, - her feilindeksert som Score:Name: Score Erickson Census Date: 1 Jun 1905 Residence County: La Crosse Residence State: Wisconsin Locality: Onalaska Birth Location: Norway Marital Status: Single Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1872 Race: White Relation: Head Line: 20 Roll: CSUSAWI1905_16Household Members: Name Age Score Erickson 33 100% sikker er jeg ikke, men mener det er han og familien vi finner samme sted i senere tellinger. Han har vel overtatt hele farmen etter at Oluf Bolden slo seg ned i La Crosse City. Du kan jo nå søke selv, så får du samtidig litt erfaring med det.I 1910 kan du søke på Swer Erickson.I 1920: Iverna Erickson. Han er da gift med Bertha.I 1930: Bertha Exendine. Hun er da enke og bor sammen med barna.Som du ser er det mye feilindeksering av navn her. Også alder og immigrasjonsår er ofte feil.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.