Gå til innhold
Arkivverket

[#73547] Stamtavle over slækten Bernhoft av Emilie Bernhoft, nytt personregister?


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Emilie Bernhofts bok «stamtavle over Slækten Bernoft». inneholder mange kjente familier fra ca 1550 til slutten av 1800 tallet. Det jeg ser som den største svakheten med boken er det dårlige personregisteret. Det er bare et «kort navneregister» og i det er ikke de direkte etterkommere av familien Bernhoft med. Fordelen med boken er at spesielt 1800 tall med dårlige kilder på Internet er den tiden Emilie selv levde og har førstehånds kunnskap om.Jeg har derfor forsiktig begynt og gjøre et bedre register til boken, dels for eget bruk, men om det er interesse, selvfølgelig for å bidra med mitt till andres nytte. Mitt første spørmål er derfor er det noen som tror det er behov for dette?I så fall fortsetter jeg, det kommer til å ta litt tid, men jeg kan slippe deler av det når det blir klart. Boken er oppdelt i et innledende kapittel som omhandler personer som eventuelt kan ha tilknytning til familien som behandles i de øvrige kapitler. Tidligere familier under 1400 til ca. 1560. Dette kommer jeg eventuelt til å ta sist. Hovedkapitlet inneholder 655 personer som stammer fra Hans Andersen Bernhoft f ca 1550, død 1619. I tillegg nevnes foreldrene til mange av de som giftet seg inn i familien. Deretter er det ett antall kapitler som behandler forskjellige grener. Mitt hovedinteresse er Bernhoft-Hegge fra Hitra. Elsebe Catharina Bernhoft f 1717 gift med Markus Olsen Hegge og deres etterkommere.Jeg har ca halvparten av hovedkapitlet ferdig og alt om Berhoft Hegge. Totalt ca 1/3 av boka. Om jag skall gjøre resten kommer jeg tidligst bli ferdig med alt noen gang i begynnelsen av neste år.Når det gjeller hvilke navn som registreres som etternavn er jeg litt usikker på vad som er det beste. Om en søskenflokk generelt bruker et etternavn, har jeg registrert det, selv om en eller et par har dobbeltnavn. Det er en umulig oppgave å forsøke rede ut om hvilket navn personen brukte eller er registrert med i andre kilder.De personer som Emilie Bernhoft har registrert som «død ung» eller lignende som viser at personen ikke blev voksen har jeg ikke alltid tatt med. Men, selvfølgelig om hun ikke har registrert dødsår har jeg personen med, nyere forskning kanskje viser at det er etterslekt. Jeg tror ikke registret får noe mindre nytte i dag med denne forenkling (?).Jeg kommer ikke til å legge det ut på noen egen hjemmeside, men om det er av interesse la det publiseres av NSF, DIS eller Digitalarkivet. Om ingen vil publisere, kan jeg sende datafiler til de som har behov.Det kan også bli aktuelt med avfotografering av boken, noen kanskje er interessert i et samarbeide om det?Som sagt, synspunkter om det er meningsfylt å legge tid på dette, og hvordan det bør gjøres tas imot med takk. Om noen vill ta kontakt direkte er min e-postadresse fornavn@etternavn.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Niels'Bernhoft-slægten Stamtavle' av E. Bernhoft 1885, har jeg allerede skannet, og blir nok publisert av meg en gang.Men jeg synes det er flott at du lager et nytt register, og NSF tar sikkert i mot dette med glede, skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei Lars Ove og takk for informasjon,Jeg var i tvil om jeg skulle begynne å fotografere, men nå slipper vi det dobbeltarbeidet. Har du mulighet å sende meg filen(e), så slipper jag slite på boka og kan gjøre litt mer om kveldene når jeg ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det skal jeg gjøre Niels, men filene ligger på laptopen min som jeg har stående på hytta.Jeg skal opp dit neste helg, så da sender jeg deg filene. Det er kanskje lurt å ikke sende mer en 10MB om gangen? (jeg husker ikke hvor mange mb hele boken er på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Beste Niels HEGGE,- mange takk for dette initiativet.Stemmer i med Lars WANGENSTEEN, og tror at et slikt personregister kan vaere av nytte og glede for mange.Selv har jeg allerede lagt inn en henvisning til din nye tråd i BUGGE-tråden ¤ 37.060. Her har en Anne BERNHOF(F) f. 1751 fra Kristiansund vaert omtalt uten at en har klart å finne hennes opphav. Jfr. innleggene f.o.m. ¤ 291.Hennes datter var gift med en BUGGE-etterkommer, nemlig Hans KOBI/KOBYE JENSSEN 1766-1842 fra Skjervöy i Troms, og det var 2 barn i deres ekteskap.Det skal bli spennende å fölge med i utviklingen av personregistret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.