Gå til innhold
Arkivverket

[#73548] Sofiefølget


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

På gården Vigsvangen i Nannestad befinner det seg ved folketellingen 1875 en gruppe 'landstrygere' - 'Sofie-følget kaldet':Nils Olsen og Sofie Olsen (gifte) Oliver, August, Karl og Martin Nilsen Karen Johansdatter.Dessverre er alder og fødested ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Nils Martin Olsen, født 1835 i Skedsmo(?) (sønn av Ole Christensen og Kristine Marie),gift medAnne Sofie Olsdatter, født ca.1831 i Ullensaker (datter av Ole Svendsen og Guri Christoffersdatte), død 11.januar 1876.Barn:1. August Nilsen, født 19.april 1857 i Hovin i Ullensaker.2. Oliver Nilsen, født 1860.3. Karl Johan Nilsen, født 1870.4. Martin Nilsen, født 1872. Håper dette kunne være til hjelp!Mvh Kai-Samuel Vigardt kasaglar@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Ved dåpent til August er det opplyst at det er begges 2. leiermål med hverandre. Dette kan muligens da være det 1. Lenke Noen som kan tyde det som står i foreldrerubrikken?Anne Sofie er av Ole Steffensenslekt, men hvem er Nils Martin Olsen og foreldre?Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Pigen Sophie Olsdatter Groveneie, og opgiven Barnefader Niels Olsen, omvankende Person.Så står noe om hans leiermål som er overstrøket, og til slutt:Hendes/Begges 2det Leiermaal med hinanden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Det er riktig som Kai-Samuel skriver at foreldrene til Nils Martin er Ole Christensen og Kristine Marie Johnsdatter. Ole ble kalt 'Lang-Ola', og dette paret er altså stamforeldre til Lang-Ola-følget. Når det gjelder Anne Sofie, er det overveiende sannsynlig ut fra navnelikhet og årstall at hun er datter til Ole Svendsen og Guri Christophersdatter, men kan du Kai-Samuel skrive hvor du har dette fra? Har du giftermålet mellom Nils Martin og Anne Sofie? Det ville være greit å få denne på plass med mer enn bare navnelikhet... Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk Jonny, da fikk jeg plasert de, men jeg hadde ikke Nils Martin fra før, bare en som da blir broren, Rasmus f. 06-01-1825Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg ble plutselig litt usikker på om det var Vigsvangen de var på i 1875 (sitter og taster folketelling). Det er noe med skjemaene... Men om det ikke var Vigsvangen, så var det en nabogård. Beklager! Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Jeg finner ingen plass som heter Vigsvangen i FT 1865 eller 1900. Men det kan muligens være en plass under Wigstein som ligger rett vest for Gardermoen.Som en ren gjetning)Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg noterte dessverre ikke gårds- og bruksnummer før 'shipping off'. Family Serach's registreringsmetoder er gode og effektive, men man mister det man har registrert, til det kommer på lufta. Vet jeg kan lagre, men maskinen min er full nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Den er god Agnete. Jeg fant en Martin døpt i Nannestad 02-10-1864 Lenke som så interesant ut. Kan noen tyde det jeg ikke har fått med her? Foreldre: ???? Nils Olsen og Sofie Olsdtr. ???? i Høland(?) Fadderne kan jeg og trenge hjelp med. Og helt til høyre, står det Omreisende folk?Kan dette være samme familie tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Interessant dåp. Gutten er notert som 'Ægte', så de var gifte før dette. Faren er 'blikkenslager', et klassisk yrke for de reisende. Mer klarte ikke jeg å tyde, heller... Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Martin er født 11. september og døpt 2. oktober 1864. Foreldra står nevnt med Fosseie som tredjenavn og videre 'Setskougen i Høland', så de kom vel vandrende derfra. Fadderne er: 'Ole Pedersen Løkeneie, Ole Christoffersen Eltonstuen, Rasmus Olsen ibid, Marte Jakobsdr Harstadeie og Anne Olsdr Elton stuen'. Helt til høyre står det 'Omvankende Folk'.Foss, Løken, Harstad og Elton ligger i Hølsokn (Holter), mens Viksvangen, som er nevnt over, er utgått fra Nordbyvik (Vika) ved Hurdalsjøen, nord i Bjørsokn (Bjørke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Om det skulle vera av interesse: Lang-Ola Kristensen og Kristine Marie Jonsdatter fekk minst åtte born. Den eldste eg har registrert er ein Ole (kalla Kristensen) som vart gravlagd 17 veker gamal på Toten i 1813 (faren då skriven en omreisende gjørtler Ole Kristensen fra Moss). Men truleg var her eit eller fleire born før han, for i 1822 er det på eit av passa deira sagt at dei reiste med fem born. (Her urde kunna vera både ein Kristen, evt Kristian, og ein Jon. Så fekk dei dottera Anna Katrine som vart døypt i Hobøl i 1816. Ein Nils vart døypt i Nes i Akershus i 1819, men døydde nok som spebarn, sidan dei døypte ein ny Nils i 1820 i Norderhov. Så fekk dei Mari som dei døypte i 1822 i Hole, og endeleg har eg sonen Rasmus døypt i Tune i 1825. Etter teljinga i 1845 må dei så ha fått Johannes ca 1827 og Nils Martin i ca 1833, men eg kan ikkje sjå at Nils Martin er døypt i Skjedsmo slik du Kai-Samuel skriv over her. Sjølv oppgav Ole og Kristine Marie at dei var fødde i Ullensaker og Modum, og at dei var gifte i Moss. Ole Kristensen er helst skriven gjørtler og kammakar. Han må vera født ca 1770 pluss-minus, og bar namnet Lang-Ola med rette. Han var nemleg heile 70 tommar høg, det er ca 183 cm, ei uvanleg høgd på den tida, på lag som Lange-Lorents. Elles hadde han svart hår og blå auger. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Ole Christensen og Kirstine Maria Jonsdtr. ble gift 09-10-1811 i Moss Lenke (nest nederst på høyre side) Arnfrid, hva tror du om den dåpen i innlegg 3 og 12, kan det være samme familie som er nevnt i innlegg 1?Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Flott, Tore. Eg rekna med at dette kanskje måtte finnast. På det eine passet deira er det nemleg sagt at dei var gifte i Moss, og at Ola var frå Ullensaker og Kirstine Marie frå Modum. Eg trur vi heretter må skriva namnet henner Kirstine, ikkje Kristine, for Kirstine er også det namnet ho er ført med i passa. At ho var enke kan forklara at dei er nemnde med fem born i 1822. Kirstine Marie må ha hatt born med første mannen, og skal vi gissa på at denne mannen heitte Nils, sidan dei to eldste felles sønene fekk det namnet? Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.