Gå til innhold
Arkivverket

[#73554] Olai Rasmusson Løseth


Gjest Terje Aarset
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarset

Er det nokon som har nærare opplysningar om Olai Rasmusson Løseth (d. 1898), lærar og klokkar i Rovde på Sunnmøre frå 1881 (el. -83) til 1896?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kan denne Hanna her ha noko med folket 'ditt' å gjera?Lenke stokken&nr=87&antinnlegg=24&startnr=&antall=&spraak=n#ankerDersom det finnes noko slektskap, så er det ein Kai Løseth som har hatt fleire tema her (søk på namnet hans i 'søk-boksen' oppe til høgre), som også er i slekt på eit vis, hugsar ikkje korleis det hang saman.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olai Andreas Rasmussen Løset (eller Løseth som det iblant skrives) var min tippoldefar. Han var født 3.august 1858 på Løset indre i Syvde, Vanylven og døde 4.september 1896 på Knardal i Rovde. Han døde altså ikke i 1898. Han måtte for øvrig gi seg som lærer, klokker og kirkesanger i Rovde et par år før sin død pga. sykdom.Han giftet seg som anført ovenfor av (2) i Meløy i Nordland i 1881 med Kristine Marie Jakobsdatter Setvik (1857-1929).De hadde 6 barn sammen. (Jeg stammer fra datteren Astrid Elevine Løset 1884-1968.) Men denne Hanna som nevnes av Mariann (4), var ikke blant deres etterkommere.Kan jeg spørre hvorfor du spør om Olai, Terje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarset

Takk til alle som til no har kome med opplysningar om Olai R. Løseth. Brukarforumet har eg hatt stor nytte og glede av ved mange høve siste åra.Grunnen til at eg etterlyser opplysningar om Olai Løseth, er at Magni Ljoså i Molde eit par gonger har spurt om eg kunne finne ein nekrolog om han, der han var samanlikna med den indiske diktaren og filosofen Rabindranath Tagore (1861-1941) av ein eller annan grunn. Ho har leitt etter denne nekrologen, men ikkje funne han.Når eg no har kontakt med ein etterkomar av OL og slektning av Magni (som bur i Molde), kan eg spørje om du Erik Lie kjenner til ein eller fleire nekrologar over tippoldefar din som kan gje Magni svar.Eg ser at Løseth døydde i 1896 og ikkje 1898. Det er nok eg som har notert feil etter Magni Ljoså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min avdøde mormor fortalte meg også om denne nekrologen over Olai, der han skal ha blitt sammenlignet med Tagore. Hun hadde lest den selv. For en del år siden kikket jeg derfor på mikrofilm av de avisene på Sunnmøre som kunne tenkes å ha trykt nekrologen. (Husker ikke navnene på avisene nå.) Jeg kunne ikke finne den. Jeg tror derfor at nekrologen må ha vært trykt i et lokalt menighetsblad, men jeg har ikke gjort noe med saken. Ennå. Det kunne være interessant å vite om det var noe menighetsblad for Rovde, evt. hele Vanylven, så tidlig som i 1896. I alle fall ser det ut til at nekrologen virkelig eksisterte, ettersom både min mormor og Magni har omtalt den. M.v.h. Erik L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.