Gå til innhold
Arkivverket

[#73562] Karl Alfred Lindström


Gjest Ann-Sofie Hillerström
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej!Jag letar efter Karl Alfred Lindström, född 1861 13/8 i Tanum, Sverige. Han står som obefintlig i de svenska kyrkbökerna 1896. Senare står det dock i obefintlighetsboken att han bosatt sig i Oslo.Även hans bror Johannes Leonard Lindström, född 1859 28/3 i Tanum, Sverige står som obefintlig 1886.Är det någon som känner till något om bröderna?MvhAnn-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej LittaTack för ditt svar men jag tror inte att det är rätt Johannes. 'Min' Johannes är född 1859 och den Johannes du hittat är född 1832.MvhAnn-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg lett gjennom alle med Lindstrøm/ Linstrøm navn i 1900-tellingen uten å finne rette personer ved landsomfattende søk.Har du tenkt på om disse kan ha emigrert til USA.Har sett under emigranter her, og funnet en rekke Svenske med Lindstrømnavn som emigranter fra Oslo. Her er en mann med rett alder: LenkeHar du flere opplysninger om disse brødre giftet seg?Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Selvfølgelig, Ann-Sofie!, jeg bommet dobbelt, hehe. Først at han var 32 år og ikke FØDT i 32 og at 1900 minus 32 = 1859.....Ikke dagen min, altså. Får unnskylde med at jeg har fått influensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej Gunn och Litta!Jag har inga ledtrådar alls om vad som hänt bröderna Lindström. I de svenska kyrkböckerna står Johannes Leonard som obefintlig 1886 och Karl Alfred som obefintlig 1896. Några år senare kommer det dock en anteckning i obefintlighetsboken om att Karl Alfred bosatt sig i Oslo men inget datum eller årtal. När brödernas mor dör 1905 så nämns inte någon av bröderna i hennes bouppteckning. Detta är tyvärr all information jag har om bröderna så det är mycket möjligt att de både emigrerat till USA och gift sig. Jag har råkat ut för det tidigare att ett emigrerat barn inte finns med i föräldernas bouppteckning vilket gör att man tror att barnet är dött men så visar det sig att barnet lever och bildat familj i det nya landet. Man var nog inte så noga med att hålla kontakten med sina föräldrar på den tiden så de anhöriga trodde säkert också att personen var död.Vad gäller de personer du hittat Gunn så är ju den Lindström som emigrerar född i Värmland och mina bröder är födda i Tanum i Bohuslän så det stämmer inte så bra. Den du hittat år 1900 skulle ju kunna passa men han har ju ett barn som är fött i Sverige så det borde ju stått antecknat i de svenska kyrkböckerna men inget är ju omöjligt så jag får gräva vidare på det spåret.Tack så mycket för all hjälp!!!MvhAnn-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Litt på siden, men jeg har en god del om en annen familie Lindström, også den fra Tanum. Gråsteinsmurer Edvard Lindström ble født på Karlstorp, Ljungby Övre i 1840. Han og hustruen Petronella flyttet til Norge i 1867, først til Sandar (Sandefjord) og derfra til Fredrikstad..Det var en masse barn i disse familiene, men jeg finner ikke dem du spør etter. Opplysningene om Edvards brødre og deres etterkommer er imidlertid begrenset.Hvor mange Lindström'er kunne det være i Tanum, tro?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej Torgeir!Fadern till 'mina bröder' hette Paul Edvard Lindström och var född 29/8 1824 på Ulseröd i Tanum som son till trumslagare Gustav Lindström. Jag tror att Lindström inte var helt ovanligt som soldatnamn.MvhAnn-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Under personen Carl Gustaf Lindström (1797-1884) har jeg notert (fra en svensk kilde): -Ulla Lindström i Högsäter har sett en notis i Högsäters födelsebok om ett o.ä. barn där trumslagaren Carl Gustaf Lindström uppgavs vara fader.'Det er sikkert riktig at mange het Lindström, men hvor mange av dem var 'trumslagare', og det på omtrent samme tid?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Hei. Sitter og leser det dere skriver om Lindstrøm. Må kaste inn dette spørsmålet: Er du sikker på at 'dine' Lindstrømmer ikke er av reisende folk? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.