Gå til innhold
Arkivverket

[#73563] Trenger hjelp til tyding av to ord i et skifte Røros Bergrett 1748.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Skiftet etter Ole Jensen Hallen begynner øverst til venstre. I første avsnitt følger hans arvinger som er hans søsken. I sjuende og åttende linje nedenfra i dette avsnittet nevnes en søster 'Dorothea Jens Datter gift med Jon Olsen ? ? Paa Baklandet i Tronhiem beboende'. ? ? er hva jeg ikke får til.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24718/271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Når jeg 'blar om' til side 530 nokså langt nede kan jeg se at det står Jon Olsen Pump Bører paa Baklandet.Men hva er det? Etternavn eller yrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Den lille krøllen kan høre til B'en. Jeg mener jeg har vært borti yrket pumpborer, uten at jeg har klart for meg hva det egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for svar. Ordet staves også Pump Bohrer senere i skiftet. Så at det er et yrke, tror jeg nå mer på, eller et etternavn med opprinnelse i en yrkesbetegnelse.I FT 1801 er det en Pompeborer ved Gruben (Meldal).Videre en Pompelægger og Damgraver (Hillestad.Videre en Pompeskiærer (Sandeherred).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.