Gå til innhold
Arkivverket

[#73567] John Olsen og Ingeborg Osdatter på Helleumsand i Lier. Hvem var foreldrene?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Iflg Lier Historie fikk husmann og skredder Jon Olsen (f.ca 1792) festeseddel på Hellumsand (br.nr 3 u/Hellum) i Lier i 1818. Han var gift med Ingeborg Olsdatter (f.ca. 1793).Jon og Ingeborg giftet seg 4.12.1819. Iflg. kirkeboka kom han fra Hellum og hun fra Holtsmark. Problemet er at det ikke er nevnt noe navn på fedre og de er ikke å finne på på de nevnte gårdene i 1801.De beste alternativene i 1801 jeg kan finne (hvis det forutsettes at de ble født i Lier) er at Jon Olsen kom fra Svang og Ingeborg Olsdatter fra Holmen.Er det noen som vet noe mer sikkert?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei KjellFinner Jon Olsen Født 8 mars 1793 på Hegg, døpt 17 mars 1793 i Frogner kirke Død 1 aug. 1844 på Landfald, 52 år gammel, begravet 8 aug. 1844 i Frogner kirkeForeldre: Ole Olsen og Randi JonsdtGift 4 des. 1819 m/Ingeborg OlsdtDe bor på Hellum: Hellumsand, bnr. 3De får disse barna: Ole f. 4 mai 1820 på Øvre Justad, døpt 4 mai 1820 i Sylling kirkeBernt f. 14 okt. 1822 på Hellum-e, døpt 10 nov. 1822 i Tranby kirkeLars f. 20 des. 1824 på Hellum-e, døpt 9 jan. 1825 i Tranby kirkeSøren f. 23 mai 1828 på Hellum, døpt 29 juni 1828 i Tranby kirkeJohan f. 10 jan. 1831 på Hellum, døpt 6 febr 1831 i Tranby kirkeRandi f. 10 juni 1832 på Hellum. Død 9 dager gammelRandine f. 7 mars 1834 på Hellum, døpt 20 apr. 1834 i Tranby kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Maya! Tror ikke jeg hadde funnet den riktige Jon Olsen selv!Jon Olsen og Ingeborg Olsdatters eldste barn, Ole f.1820, ble svigersønn til Andrine Frederikke Andersdatter som jeg etterlyste opplysninger om i innlegg #73434. Andrines datter, Maren f. 1813, fra hennes andre ekteskap (med Peder Olsen Kiegstad), ble gift med Ole Johnsen Landfall i Røyken kirke 17.4.1845.Hilsen Kjell Hamberg (pt. Celebration, Florida)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Riktig at det er mange kandidater til Ingeborg Olsdatter, men etter å ha finlest Øvre Justad u/Liers Historie og sammenlignet med navn på fadderne til Ingeborg Olsdatters og Jon Olsens barn, er jeg rimelig sikker på at den riktige Ingeborg er Ingeborg Olsdatter med foreldre Olsen Olsen og Siri Olsdatter (se Sandbakken u/Øvre Justad.Astrid! Da stemmer også konfirmasjonen du fant!Hilsen Kjell H (fremdeles i Florida)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.