Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tom Premer

[#73569] Gunder Torgeirsen Berger, Ausrskog

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Gunder var fra 1643 eier av Nordre Berger, Aurskog, men i bygdeboken står intet om hans opphav. 1610-1656 var han bruker av Viggenes, også i Aurskog. I 1637 var han eier av 14 lispund i By i Fet. Dette solgte han i 1656. Kan Gunder være fra By?. Jeg er takknemlig for tips.Vennlig hilsenTom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Håkon Havik

Tror nok dette er et blindspor men likevel: Jeg mener å ha notert at Torgeir - Bjørnsson, tror jeg - som vissnok drev Åmot og Årnes i Rælingen, kan ha hatt forbindelser til gården Berger. Muligens Berger i Aurskog, men nok helst i Høland (?).Hvis det mot formoding skulle være noe å hente i dette, kan følgende dokument være et videre spor: LenkeMvh Håkon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tom Premer

Hei Håkon.Du har nok rett i at det nok er et villspor. Det er Berger både her og der. Men, det var artig å lese fra DN. 1500-talls norsk er lettere enn det jeg har hatt bruk for å lese tidligere. Det har vært 1200-1300 talls norsk. Da var jeg glad for at vi hadde en særdeles dyktig og inspirerende norsklektor. Vi var bare gutter i klassen (et lite vellykket forsøk) og vår lærer fant de mest bloddryppende gammelnorsk-stykker han kunne finne. Det slo godt an! Ellers er det litt artig å se at ord som 'gambel' med 'b' brukes i lokale dialekter i min kones hjemtrakter. Hun er fra det overveiende sveskspråklige området i Österbottens kystområder i Finland. Der sier de 'gambel' og 'komber'. Så gamle språkformer henger igjen både her og der.Vennlig hilsenTom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.