Gå til innhold
Arkivverket

[#73569] Gunder Torgeirsen Berger, Ausrskog


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Gunder var fra 1643 eier av Nordre Berger, Aurskog, men i bygdeboken står intet om hans opphav. 1610-1656 var han bruker av Viggenes, også i Aurskog. I 1637 var han eier av 14 lispund i By i Fet. Dette solgte han i 1656. Kan Gunder være fra By?. Jeg er takknemlig for tips.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Tror nok dette er et blindspor men likevel: Jeg mener å ha notert at Torgeir - Bjørnsson, tror jeg - som vissnok drev Åmot og Årnes i Rælingen, kan ha hatt forbindelser til gården Berger. Muligens Berger i Aurskog, men nok helst i Høland (?).Hvis det mot formoding skulle være noe å hente i dette, kan følgende dokument være et videre spor: LenkeMvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Håkon.Du har nok rett i at det nok er et villspor. Det er Berger både her og der. Men, det var artig å lese fra DN. 1500-talls norsk er lettere enn det jeg har hatt bruk for å lese tidligere. Det har vært 1200-1300 talls norsk. Da var jeg glad for at vi hadde en særdeles dyktig og inspirerende norsklektor. Vi var bare gutter i klassen (et lite vellykket forsøk) og vår lærer fant de mest bloddryppende gammelnorsk-stykker han kunne finne. Det slo godt an! Ellers er det litt artig å se at ord som 'gambel' med 'b' brukes i lokale dialekter i min kones hjemtrakter. Hun er fra det overveiende sveskspråklige området i Österbottens kystområder i Finland. Der sier de 'gambel' og 'komber'. Så gamle språkformer henger igjen både her og der.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.