Gå til innhold
Arkivverket

[#73570] slekten til Oluf Nilsson fra Skellefteå


Gjest siv  voigt
 Del

Recommended Posts

Gjest siv  voigt

Hvis noen vet noe om denne familien så vil jeg bli meget takknemlig. Min tippoldefar Oluf Nils Nilsson ble født i Skellefteå i Sverige 9.september 1815 Han døde 12.februar 1881 i Saltdal Hans far var Nils Olofsson fra Norrbastræsk Hans mor var Margite Christina Jonsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siv  voigt

Hvis noen vet noe om denne familien så vil jeg bli meget takknemlig. Min tipptippoldefar Oluf Nils Nilsson ble født i Skellefteå i Sverige 9.september 1815 Han døde 12.februar 1881 i Saltdal. Hans far var Nils Olofson fra Norrbastræsk Hans mor var Margite Christina Jonsdatter Hvor mange søsken hadde Oluf Nils Nilsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

For å finne søsken til din tipptippoldefar må du nok lete i svenske kilder.Jeg har sett litt på husforhøret i Skellefteå landsogn fram til 1818. Her finner jeg Nils Olofson fra Norrbastræsk. Han er født 7/8-1784 og gifter seg i 6/6-1813 med Greta Stina Jonsdotter. Det er ført 3 barn: Jonas, født 12/12-1813, død allerede 6/1-1813. Så Oluf Nils, f. 9/9-1815, Lisa Cajsa, f. 6/1-1817, død 20/1-1818.Foreldrene til Nils Olofson, f. 1784, er Olof Nilsson f. 1757 og Lisa Cajsa Ericsdotter, f. 1761. De gifter seg i 1783. De, hadde, etter det jeg klarer å se fra hfl, 12 barn.For å se om jeg finner flere søsken av Oluf Nils, må jeg gå framover i tid i hfl. Det tar litt tid å lete seg fram.Vennlig hilsenRandi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg har sett på husforhørslistene 1818-1826 for Skellefteå landsogn, Norrbastuträsk, og ser at Nils Olofson og Greta Stina hadde disse barna i tillegg til de jeg har nevnt tidligere:Eva Stina, f. 1/10-1820, Maria Fredrika, f. 1821, Inga Lajla, f. 21/6-1822.Greta Stina Jonsdotter f. 19/7-1790. Vielsen var 24/6-1813, ikke 6/6 som jeg skrev i innlegg 3. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er flere barn; fra husforhørslistene for 1826-1836:Anders Gustaf, f. 22/5-1823, Johannes, f. 11/5-1825, Eric, f. 28/5-1826, (Erics navn er overstrøket hvilket kan bety at han er død, ingen opplysning om dødsdato), Jonas, f. 9/9-1826, Carl Petter, f. 14/9-1828. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Var Olof Nils Nilsson, f. 1815, gift da han kom til Norge?I hfl for 1826-1836 står han oppført som inhysesman i Norra Bastuliden, gift med Sara Andersdotter, f. 1803. MvhRandi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Fra Folkräkning 1870 (Västerbottens län)Namn: Maria Fredrika NilsdotterHemförsamling: Skellefteå landsförsamlingHemort: KroksjönKontrakt: Västerbottens 2Län: VästerbottenFödelseår: 1821Födelseförsamling: Skellefteå landsförsamlingVästerbottens länCivilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h:u Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 237 Rad: 40 Fam. nr 1Anders Gustaf Nilsson Hedlund, f. 1826 i Skellefteå landsförsamling Västerbottens län Maria Fredrika Nilsdotter, f. 1821 i Skellefteå landsförsamling Västerbottens län August, f. 1860 i Skellefteå landsförsamling Västerbottens län------------------------------- Dette kan være Oluf Nils Nilsons søster, Maria Fredrika, f. 1821 (se innlegg 6)Disse opplysningene må sjekkes i kirkebøkene for å være sikker på at det er søsteren. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Fra Folkräkning 1870 (Västerbottens län)Anders Gustaf NilssonHemförsamling: Skellefteå landsförsamlingHemort: Yttre UrsvikKontrakt: Västerbottens 2Län: VästerbottenFödelseår: 1823Födelseförsamling: Skellefteå landsförsamlingVästerbottens länYrke: InhysesCivilstånd: Gift (G)Kön: ManFamstkod: Far/man (F)Familj nr: 1 Sida: 312 Rad: 50 ----------------------------------------Fam. nr 1Anders Gustaf Nilsson, f. 1823 i Skellefteå landsförsamling Västerbottens län, Inhyses, Erika Larsdotter, f. 1822 i Skellefteå landsförsamling Västerbottens län, Gustaf, f. 1853 i Skellefteå landsförsamling Västerbottens län, Lowisa, f. 1856 i Skellefteå landsförsamling Västerbottens län Nikanor, f. 1859 i Skellefteå landsförsamling Västerbottens län, Oskar, f. 1864 i Skellefteå landsförsamling Västerbottens län. Dette kan være broren Anders Gustaf, se innlegg 7Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Se innlegg 8 om Olof og giftemål. Det stemmer ikke. Jeg leste feil i hfl. Jeg har sjekket med vielsesboken, og det var Jon Olofsson som giftet seg med Sara Andersdotter, f. 1803. Beklager feiltagelsen.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Tilslutt, Oluf Nilsen med familie i ft 1875, Skjerstad i Nordland: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1842&kenr=004&bnr=0065&lnr=00>LenkeI 1865: LenkeOluf døde i 1881, se nr. 7: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Fauske i Skjerstad, Ministerialbok nr. 849A01 (1879-1889), Døde og begravede 1881, side 144. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg har funnet fram til vielsen til Oluf Nils Nilsons foreldre. Her står det bonden Nils Olofsson Holmgren i Norrbastuträsk och pigan Greta Stina Jonsdotter i Innerwik. Lysning 6/6-1813, vielse 24/6 1813, Nils født 1784, Greta Stina født 1790. Det kan være mulig at noen av deres etterkommere brukte etternavnet Holmgren. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg har hittil ikke funnet Oluf Nilsons mor, Greta Stina, i fødsels- og dåpsregisteret for Skellefteå landsogn.I husforhørslistene for 1771-1801 finner jeg hennes foreldre og søsken i Innervik.Foreldre er Jon Nilsson og hustru Christina,(det er ikke oppgitt fødselsår på ekteparet), son Nils, f. 1787, dottren Martha f. 1788, dottren Margreta Christina (Greta Stina) f. 1790, son Olof, f. 1783, tvillingarna Jonas og Brita Cathrina, f. 1796, son Johannes, f. 1798, son Carl, f. 1799, død 1799.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Nå fant jeg dåpen til Gretha Stina under dåp 1790 i Skellefteå landsogn: Innerwik: Jon Nilssons dotter Gretha Stina, født 19. -- (juli), døpt 21. september, Moderen Stina Nilsdotter.I kildene jeg har sett i, skrives hun som Margreta Christina og Gretha Stina.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Til innlegg 7: her er det en feil, to barn født i 1826 med ulik fødselsdato! jeg må ha lest feil, skal se om finner ut noe mer ved å se i dåpsbøkene.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei igjen!Jeg syntes det ble vel tett mellom barna tl Nils Olofsson og Gretha Stina fra 1820 og utover.Det var to brødre som var ført i husforhøret jeg så på: Nils Olofsson, gift med Gretha Stina Jonsdotter, og Eric Olofsson, gift med Eva Casja Johansdotter.Her er Nils og Greta Stinas barn:Eva Stina, ved dåpen i 1820 er navnet skrevet Eva Christina, foreldre Nils Olofsson og Gretha Stina Jonsdatter, Norrbastuträsk, fødsels og dåpsdato er uleselig pga brannskade. Inga Lajla, f. 1822, døpt 16/3 (vanskelig å se da siden er brannskadet) foreldre Nils Olofson og hu Greta Stina Jonsdotter. (Det neste dåpsbarnet på listen er født 18/3 og døpt 28/3 1822.)Anders Gustaf nr. 22, i mai 1823, født 22. mai, døpt 25/7-1823, Norrbastuträsk, foreldre Nils Olofsson og hu Greta Stina JonsdJohan f. 1825 (ikke Johannes som tidligere skrevet) født 21/5, døpt 25/6 – 1825, Norrbastuträsk, foreldre B. Nils Olofsson og Greta Stina Jonsdotter.Carl Petter f. 1828, september, foreldre Nils Olofsson og Greta Stina Jonsdotter, Boviken.Den Jonas jeg har funnet i innlegg 7, er ikke riktig, det skal muligens være en Eric født i 1826, men jeg klarer ikke å finne noen som passer i dåpsboken.Så til Eric Olofsson og Eva Cajsas barn:Maria Fredricka, f. 1821, og Eric f. 1826 (fra innlegg 7.)Så Maria Frederica fra ft 1870 (innlegg 9) hører nok ikke til denne slekten.Jeg har sett litt mer på husforhørslistene, men de er så brannskadet, særlig i kantene, slik at mange sider mangler stedsnavn, og det blir mye å gå igjennom. Det samme med vielser, dåp- og begravelse.Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randi ! Jeg har sett på www.svar.ra.se/ Jeg overlater dette til deg. Skjønner at det ikke er enkelt å finne frem på grunn av brannskade. Håper du klarer å finne frem til aner av min tipptippoldefar med søsken ? Navn. fødselsdato, dåpsdato, konfirmasjon, dødsdato, gravlagt og stedet de bodde og når de giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.