Gå til innhold
Arkivverket

[#73572] Sigrid Aslaksdatter, Osa i Ulvik ca 1320


Gjest Karin Romstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

Gaute Isaksson gift Ingebjørg Jonsdatter gir noe jord blant annet i Hallanger i Ulvik og 'Breidaholltti j Vikenne' i Agder? til Reidar Dagfinnson (Darre?)da han trolovet seg med Sigrid Aslaksdatter, Osa i Ulvik.[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=161&s=n&str=>LenkeReidar Dagfinnson og Sigrid Aslaksdatter, har en datter Sigrid (bevart gravstein). Hvis Reidar Dagfinnson er en Darre, kan han være far til Jon Reidarson Darre.Det blir strid om denne gaven, jf.diplom om Einar i Hildugard i BergenLenkeSigrid Aslaksdatter nevnes igjen i et diplom datert 1329 og er da representert ved sin ombudsmann Botolv Ogmundson, der hun tilkjennes noe jord i Breidaholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Karin Romstad

Jeg flytter opp igjen dette temaet. Nå har jeg funnet en digitalisert bygebok fra Agder. Breidaholt er lik Brøholt.LenkeDet ser ut til at Brøholt i 1390 eies av Gimsø kloster.Hvor ligger Vigilsrud i forhold til Brøholt?Håper noen kan hjelpe meg videre. Alt er av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Brøholt kan i prinsippet være enten i Stokke i Vestfold eller i Røyken i Buskerud. Trolig dreier det seg om Stokke.Det finnes Viulsrød-gårder flere steder. En mulighet er i Borre i Vestfold.Hvilken kilde er det som knytter Sigrid Aslaksdotter til Osai Ulvik?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiTakk til både Are og Leiv Magne. Jeg undersøker pt noen mulige forbindelser i Hardanger knyttet til Erling Einar (Torgilson) i Hildugard, bl.a om også parten i Børve kan komme gjennom Ingebjørg Erlingsdatter til Sigrid Niculasdatter. Når det gjelder eiendommene i Jondal, berører disse de eldste leddene til Sponheim ætten i Ulvik. Jeg tror det er en sammenheng med den nevnte Sigrid Aslaksdatter i Osa, i dette diplomet ifra Børve i Ullensvang. [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=3774&s=n&str=>Lenke.LenkeForøvrig finnes det et annet diplom som kan være fra Osa i Ulvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.