Gå til innhold
Arkivverket

[#73574] Hans Rustad -hvorfra i Norge?


Gjest E. Mikkelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest E. Mikkelsen

Jeg prøver å hjelpe med å finne anene til noen som emigrerte til Amerika.Jeg trenger hjelp til å finne ut hvor i Norge Hans Rustad og hans kone Anna kom fra i Norge. Anna het Johnsen før hun giftet seg.Det jeg vet er at de emigrerte til USA rundt 1870-1875 (vet ikke fra hvor), og at de fikk flere barn i USA: Lenke Hans er muligens født i april 1842, mens Anna november 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Får ikke åpnet lenken din med barna.Prøvde med et faoeldresøk og fikk følgende barn f. Wisconsin:Anne Julie f. 1874. Lenke America&frompage=99De andre som var nevnt var Mary f. 24 Jul 1879 John f. 14 des 1878 Thorvald f. 12 jan 1876Kan hende det er mulig å finne en Hans på en Rustad-gård i 1865-telling i Norge. ( Det er ganske mange gårdsnavn i Norge med dette navnet, så det blir ikke så lett å finne)Hans kan jo ha brukt farsnavnet og ikke gårdsnavnet da de reiste ut?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Mikkelsen

Takk for alle svar. Jeg har også vært inne på disse sidene og sett, men ikke kommet noe særlig videre. Det er mulig Hans kalte seg noe annet da han reiste til Amerika. Det jeg har fått vite er at Hans antakeligvis reiste i 1871, kom tilbake og giftet seg rundt 1873, og tok med seg Anna til Amerika i 1874.Hilde: Hvor ser du at Anna heter Hanson til etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her er indeksen jeg får opp for 1880-census. Hans Johnston er her ført som 'brother', men det kan jo virke usannsynlig med den alderen. Kanskje det er John som er broren?Name: Hans Rustad Home in 1880: Nelson, Buffalo, Wisconsin Age: 38 Estimated Birth Year: abt 1842 Birthplace: Nor Relation to Head of Household: Self (Head) Spouse's Name: Anna Father's birthplace: Nor Mother's birthplace: Nor Neighbors: View others on page Occupation: Farmer Marital Status: Married Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age Hans Rustad 38 Anna Rustad 31 Anna J. Rustad 6 Thomas Rustad 4 Mary Rustad 3 John Rustad 1 Hans Johnston 70 John H. Rustad 33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Mikkelsen

Jeg har fått vite litt mer om denne familien I folketellingen for 1880 bor det to sammen med Hans og Anna: Hans Johnston (70 år - født ca. 1810 i Norge) John H Rustad (33 år - født ca. 1847 i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

innl. 6. På foreldresøket i FS (3) får man opp Hans Rustad og Anna Johnson som foreldre til disse eldste barnsom er nevnt av Gunn.At Anna kalles både Johns(t)en og Hanson KAN forklares med at Hans Johnsten i innl. 8 muligens er hennes far.Har du sjekket det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Ved dåpen til Torvald i 1876 knytter LDS IGI navnet Svene til Anne [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100378677771&lds=1&region=11&regionfriendly=North>Lenke America&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly= I Lom er det ein gard Sveine ikkje langt fra Rostad. Kan dese folka på Svenestedet i 1865 vere av interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Navn og alder stemmer med Anne som Harald fant her. Anne H. Svenetræet,tror jeg det står, fra Lom til Amerika 4 juni 1872, nr 70Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lom, Ministerialbok nr. 7 (1863-1884), Utflyttede 1873, side 331. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6072&idx_id=6072&uid=ny&idx_side=-284>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Har ikke funnet flyttemld på Hans Rustad (Rostad) i Lom. Ei heller vielse i Lom /Anne(a) og Hans, som kan bekrefte noe av dette. Viet Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn opplysningen fra foreldresøk , der sønnen til Hans Rustad, Thorvald døpes. Her kalles som nevnt moren Anna Svene? Lenke America&frompage=99Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kikket litt i kirkebøker for Lom. Ta en titt på denne dåpen til en Hans 1842. nr. 95, foreldre : gardmand Poul Jonsen RUSTEN? og hustru Marit Throndsdatter synes jeg det står? LenkeDet som jeg la merke til her var navnet Rusten som muligens skriver seg fra gårdsnavnetRustad? Så er det en av en av faddere som heter Anne SVENE?Vetr ikke om noen lokale eksperter kan finne ut mer om denne familien?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete kjølgård

Hei Jeg har lett ganske mye etter denne rustad familien selv og har blandt annet funnet denne.Jeg har ikke alt tilgjengelig her og nå.Men denne skulle lede deg på riktig vei.HANS MARTINSON RUSTAD: (VESTRE TOTEN) 'Hans Martinson Rustad was born in Vestre Toten Norway, May 25, 1846, but most of his youth and early manhood was spent in Ostre Toten, Norway. About 1867 he married Anne Johnson, with whom he had nine children, three of whom died in infancy or early childhood. After the loss of their first child, Rustad and his wife in 1870, came to U.S. Their first five years in this country were spent in Vernon and LaCrosse counties. In 1875, Mr. Rustad homesteaded a forty of land in the town of Hale, this county. Later he purchased a forty in the town of Pigeon, where he built a good home where he lived during the last forty years of his life. Mrs. Rustad died September 27, 1922. In his youth, Mr. Rustad learned the trade of making wooden spoons, ladles and other domestic implements. I would perhaps be more correct to say he learned the art, etc., for the products of his hands were artistic in design and finish. But after coming here, he soon found out that Americans prefer implements made of iron, tin and other metals. Therefore, he devoted the rest of his life to farming. Beginning empty-handed on a piece of land which many had passed by as comparatively worthless he found the road to success long and steep. But slowly and persistently he went forward till he had a good home without the shadow of a mortgage. When he was about 80 years old, he sold his home to his son, John Rustad, with whom he passed his last years. His daughter, Emma Rustad, was also constantly with him. Mr. Rustad was a man of sturdy build and dignified bearing. He was independent in thought and action, upright and dependable in business affairs, a good citizen and sincere Christian. Up till a few years ago he enjoyed good health and only for a short time did he burden his children. He died on September 9, 1930, on the hill-side which he had converted into a pleasant haven for rest and comfort. He is survived by six children as follows: Henry and Marcus Rustad of Anaconda, Mont.; Alice Bruil of Maxbass, N.D.; John and Emma of Pigeon, and Albert of Osseo, Wis. His funeral was conducted by Rev. Christopherson September 13, and was well attended. May his children make their lives as successful as he did and the world will have no reason for complaint. H.A. Anderson, September 22, 1930' THE WHITEHALL TIMES - September 25, 1930 Håper det kan være til nytte. Jeg skal se hva har mere når jeg kommer hjem og får sjekket papirene mine. Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Interessant Grete, men lurer litt på alder til den Hans du har funnet?Her i Lom i 1865 finner jeg den Hans født på gården Rusten hos søsken og mor som er enke: LenkeKan hende noen lokale slektsforskere kan kikke litt på denne familien. Ved dåpen var en Anne Svene, fadder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1875-tellingen for Lom bor ikke noen Hans f. 1842 på gården, kun en mulig bror? LenkeKan jo være at denne Hans emigrerte ?Får fortsette å lete i kirkebøkene.Skal bli spennende å se om Grete finner flere opplysninger!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.