Gå til innhold
Arkivverket

[#73584] Anerley park/London 1908 - oldemor som barnepike


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Oldemor, Borghild Helliksen (fra Lillesand/Arendal) var omkring 1908 'nurse' eller barnepike hos en britisk familie. Jeg husker at hun snakket om dette, men svært få fakta forøvrig. Vi har et postkort som hun hadde med hjem, og der er noen påskrifter.Er det noen som kan tipse meg om veier videre? - Jarl -

bilete7965.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg kan forresten si at jeg en gang jeg var i London brukte noen ettermiddagstimer og tok bussen sørøst til området omkring Crystal palace og fant Anerley park 43. Men en kvinne i huset fortalte at huset brant ned like etter 2 verdenskrig, og ble bygget opp igjen. Der bor nå 'nye' folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Coan

'Mrs and Mr Fox, Austin, Jessie, Gilbert, Kenneth and baby'.Vi Kan finne familie uten Austin i Croydon, Surrey på 1911 UK census online.George Edward Fox f. 1862 Clare Fox f. 1866 Jessie Fox f. 1902 Gilbert Fox f.1905 Kenneth Fox f.1906 Florence Fox f.1908Jeg fant ikke addressen og jeg har ingen 'credits' så kan finne ikke mer.mvh Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har også grublet på hvordan slike oppdrag ble formidlet - fra Norge til England. Jeg vet at det er en lang historie dere sørlandsjenter fikk tjeneste i europeiske byer på 17 og 1800 tallet. London og Amsterdam er særlig nevnt.Senere giftet Borghild seg med Paulus Møller, og hans mor - Therese Møller - måtte (da mannen døde tidlig) forsørge seg og sine tre gutter. Hun startet da et festekontor, og jeg mener å ha sett annonse for formidling av tjenesteposter både i Arendalsområdet og i utlandet.Kanskje dette ble en kobling mellom Borghild og Paulus? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.