Gå til innhold
Arkivverket

[#73599] Hva kan disse navnene ha blitt til i USA?


Gjest Beate Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hanssen

Hei!En oldefar av meg hadde en yngre bror som emigrerte til USA, men vi finner han ikke over dammen... Han het Johannes Odin Petersen, faren het Peter Cornelius Johansen. Så han kan jo ha brukt Johansen også...Men hva kan navnene ha blitt i USA?Jeg har tenkt på John, Johan, Joe...En annen oldefar av meg hadde også en yngre bror som emigrerte til USA...Han het Johan Edvard Jonassen, faren het Jonas Cornelius Johannessen..Johan emigrerte i 1914.Også her har jeg vært innom John og Joe...etternavnet Jonassen kan også ha forandret seg (de hadde en bror som forandret Jonassen til Johnson i USA).MVH Beate HanssenSå hva kan navnene ha blitt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Johannes/Johan ble stort sett til John.Pedersen/Pettersen/Petersen ble gjerne Peterson, men ofte ble -sen beholdt.Johansen/JOhannesen ble stort sett til Johnson.Om de brukte sitt eget patronym eller om de brukte farens, var litt forskjellig.JOnassen kan godt ha blitt Johnson. Og hvis en bror brukte johnson, så kan godt en annen ha gjort det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

For broren til Johan Edvard så har han nok Johnson pga farens patronym Johannesen. :)Hvis du gir mer opplysninger, så kan vi hjelpe til med søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei!Tusen takk for raskt svar! Det er jo ikke de mest uvanlige navnene jeg er på jakt etter heller...Johannes Odin Petersen var f. 11 mai 1870 i Namsos. Siste spor jeg har av han er FT1875 der han er sammen med sine foreldre og søsken i Alstahaug. Har ikke funnet han i emigrantlistene her på digitalarkivet (han kan jo ha hatt hyre på en båt og bosatt seg i USA etterhvert?) Foreldre: Peter Cornelius Johansen fra Fosnes og Ingbertine Gerhardine Johannesdatter Møller fra Trondheim, som tilslutt endte opp i Lofoten.Johan Edvard Jonassen var f. 9 sep 1890, Gambogen, Kvæfjord. Johan emigrerte i 1914. Foreldre: Jonas Cornelius Johannessen fra Steigen og Iverine Iversdatter fra Kvæfjord.Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

broren het Magnus Dehard Johnson i USA. Han var f. 2 jan 1888 i Kvæfjord og døde 22 okt 1972, Helena, Montana. Han dro over i 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

nei, det har vi desverre ikke...vi visste ikke at oldefar hadde søsken som emigrerte før min mor kjøpte kvæfjordboka og så der at de dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fra et familietre på ancestry.com:Name Magnus JohnsonGender MaleBirth 2 Jan 1888 Gambog, NorwayAlt. Birth date 2 Jan 1890 (Age: 2)Marriage 1910 (Age: 22) Helena,,Montana to Mary Anne AndersonDeath 22 Oct 1972 (Age: 84)-Name Mary Anne AndersonGender FemaleBirth 27 Jul 1889 'Lishenry', Ballyjamesduff, Co. Covan, Northern IrelandAlt. Birth date 27 Jul 1894 (Age: 5)Marriage 1910 (Age: 21) Helena,,Montana to Magnus JohnsonDeath Mar 1979 (Age: 89) Lewistown, Montana-Deres sønn: Name Harold Richard JohnsonGender MaleBirth 9 Jan 1920 Grass Range, MontanaDeath 24 Jun 1998 (Age: 78) Xenia, Ohio Gift med ei med pikenavn Steward. 4 sønner, men navn er ikke oppgitt pga at det er nålevende personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Magnus Johnson Home in 1930: School District 203, Fergus, Montana Age: 42 Estimated Birth Year: abt 1888 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Mary N Race: WhiteHousehold Members: Name Age Magnus Johnson 42 Mary N Johnson 40 Inerene Mary N Johnson 17 Dorothy E Johnson 15 Magnus E Johnson 14 Thomas W Johnson 12 Harold Johnson 10 Ruth M Johnson 4 2/12 Robert E Johnson 10/12Magnus er farmer. Imm 1907. Mary også imm 1907. Alle barna f. i Montana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Mazmro D Johnson [Maguns D Johnson] Home in 1920: School District 94, Fergus, Montana Age: 32 years Estimated Birth Year: abt 1888 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Mary Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1907 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 295Household Members: Name Age Mazmro D Johnson 32 Mary Johnson 30 Iverene M Johnson 8 Dorothy Johnson 6 Maguna Johnson 4 3/12 Thomas Johnson 2 4/12 George Anderson 32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Magnus kone?Montana Death Index, 1860-2007Name: Mary Johnson Age: 89 Estimated Birth Year: abt 1890 Death Date: 25 Mar 1979 Death County: Fergus Residence County: Fergus Social Security Number: 516824300 Marital Status: Widowed Index Number: 1145Source: Montana State Genealogical Society

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei!Tusen takk for opplysningene. Noe av det har vi fra før, men det var mye nytt også.Ser at en av døtrene (Iverene) kanskje er oppkalt etter farmora Iverine...George Anderson er vel broren til Mary Anne Anderson?Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

her emigrerer Johan Edvard: Lenkemen jeg lurer på en ting, var alle emigrantene innom Ellis Island? Og hvilke andre havner var de innom? De jeg kommer på nå er Liverpool i England og en plass i Canada (som jeg ikke kommer på i farta)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei!Mine 3 grandonkler kom alle til Boston havn, men jeg finner kun den ene i Ellis Island-databasen. Han reiste fra Glasgow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei , i England var Hull en av de største transitthavnene for emigranter på den tiden , de som kom dit reiste så videre med tog til Liverpool hvor de så gikk ombord i Amerika båten . Det var ikke alle som gikk i land på Ellis Island , Portland ME var et alternativ , og de som hadde vært igjennom Ellis Island engang vegret seg litt hvis de skulle over til USA en andre tur etter evt, og ha vært hjemme på besøk i NOrge , det kunne tildels være litt nedverigende behandling av emigranter på Ellis Island . Det var mange som reiste via Canada , speiselt de som skulle til midt vesten som MInnesota , Wisconsin , Dakota ol. og da var det spesielt to havner i Canada som ble benyttet : St. John , New Brunswick og Montreal Quebec i Canada . Ancestry har arkiver ad. boarder crossing fra Canada til USA 1895 - 1956. Et annet tips er at når du søker på Ellis Island arkivene så kan det være lønnsomt og prøve forskjellige varianter av navnet , av erfaring så vet jeg at noen av emigrantene begynte navneskifte allerede i England eller ombord i Amerikabåtene , dette også pga. de Engelske og Amerikanske sjøfolkene i havnene og ombord i skipene hadde litt problemer med og stave de norske navnene. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

hei igjen. Har erfaring med div. gen web forum borte i statene hvor det sitter mennesker og hjelper folk over hele verden og leter frem info , prøver og legge ut en link til deg til det definitivt beste forumet , du må bare registrere deg som bruker med bruker navn og passord og legge ditt tema på engelsk på riktig plass så er du i gang , har fått kjempehjelp herifra til og hente frem info om emigrantene i mLenke familie hilsen Bjørn hvis lenken ikke virker så prøver vi en annen måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei og tusen takk for svarene!Bjørn: jeg har meldt meg inn nå på den siden og har lagt inn ett spørsmål om Johan, skal også legge inn spm om Johannes. Så får vi se hva som skjer videre.Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Beate Har koblet saken din opp imot ' Eliz ' i det Amerikanske web forumet , regner nok med at du snart hører fra henne og evt. andre , det er viktig at de får alle de konkrete opplysningene du har om din familie som emigrerte til USA Jeg følger med på saken din jeg også , spennende med disse emigrantene , lykke til hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Tusen takk!Men kan det ha noen betydning om foreks. hvor foreldrene bodde da de døde her hjemme i Norge?Forresten, finner ikke Johannes Petersen sin familie utflyttet fra Alstahaug...Johannes sin nest eldste bror var konfirmert i Trondenes i 1881 (men han bodde ikke sammen med foreldrene). Hvor de bodde da, vet jeg ikke. I FT1900 bodde foreldrene i Stamsund i Buksnes kommune. Enten så meldte de ikke flytting, eller så har jeg oversett dem en eller annen plass...Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

hei Det som er viktig er alt du vet om dem i USA fra de emigrerte ut av Norge , når de er født og alt du vet om hvor de bodde og evt når og hvor de døde , da kan de evt. finne nekrologer , evt. andre avis utklipp , hvor de er gravlagt og evt få tak på bildet av gravstedet deres osv. Fikk email fra ' Elize - Snowlady ' i dag og hun skal se på saken din hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei igjen ' Elize ' har fått med seg ' greyfox ' også til og se på saken din , da har du fått med deg to meget gode hjelpere Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.