Gå til innhold
Arkivverket

[#73602] En utvandrersak fra Roland i Bjelland Vest Agder.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Den 29 mai 1909 reiser en kvinne ved navn Tomine til Amerika fra Kristiansand, hun er ført inn som Tomine Kolandt Roland. dette er vell ikke helt korrekt. Kvinnen var fødd i 1891 på Røinesdal i Bjelland, og hadde navnet Tomine Jensdatter. Den 22 mai 1909 gifter denne kvinnen seg i Bjelland kirke med en Ole Abrahamsen fra Svinager men han bodde da tydeligvis på Ytre Homme, Ole nevnes ved vielsen fødd i 1866, vell 25 år forskjell,mange år, men har sett det verre. Men da Tomine drar over, finner jeg ingen Ole i hennes reisefølge, men til gjengjeld drar hennes bror sammen med henne den dagen. Der nevnes en Ole Abrahamsen fra Bjelland som drar over 17 mars 1888 fra Kristiansand, men denne herren nevnes fødd i 1863. Underligt, hun kan da ikke ha giftet seg i full fart, og parkert sin nye ektemann igjen hjemme et sted? Har jeg oversett noe tro? Er veldig glad for tips og råd.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ole Abrahamsen, f 1866, emigrerte til USA. Han kom vel hjem, giftet seg og tok kona med tilbake 29. mai 1909. Det er nok han som kalles Ole Alr. Kolandt Roland i emigrantlista. Han er gift, tømmermann og bosatt i USA. Fødselsåret 1868 er nok feil. Kona Tomine Kolandt Roland listes opp rett etter mannen. Hun er gift og mannen er tømmermann. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk for hjelpen Knut, jeg må ha oversett denne herren på utvandrerlisten fullstendigt. Men uansett,hastverk må de ha hatt, gifte seg en lørdag, og dra det 6 milene til Kristiansand for å å reise den neste lørdagen.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Tomine Koland Home in 1920: Sandstone, Pine, Minnesota Age: 28 years Estimated Birth Year: abt 1892 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Ole Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1909 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 989Household Members: Name Age Ole Koland 52 Tomine Koland 28 Thora Koland 9 Arne Koland 5 Emma Koland 6 Toiva Koland 5 Agnes Koland 3 Norman Koland 2/12Ole er farmer. Imm 1890. På samme side er det en Ole Roland, 32 år og hans bror John 42 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956Name: Tamine Koland Arrival Date: 11 Jun 1909 Age: 18 Birth Date: abt 1891 Birth Country: Norway Gender: Female Race/Nationality: ScandinavianShip Name: Empress of Britain Port of Arrival: Quebec, Canada Port of Departure: Liverpool, EnglandReiser sammen med mannen Ole A. Koland. Skal til Sandstone, Minn. Ole er snekker. John G. Roland i Sandstone er Oles bror. Oles siste bopel i USA var Elgin, Iowa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Tomene Koland SSN: 468-42-2732 Last Residence: 55072 Sandstone, Pine, Minnesota, United States of America Born: 5 Jun 1891 Died: Jun 1984 State (Year) SSN issued: Minnesota (1955)-Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Tomene Koland Birth Date: 5 Jun 1891 Death Date: 6 Jun 1984 Death County: Pine Mother's Maiden Name: Torkelson State File Number: 015532 Certificate Number: 015532 Certificate Year: 1984 Record Number: 2148232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Temine Koland Home in 1930: Sandstone, Pine, Minnesota View Map Age: 30 Estimated Birth Year: abt 1900 Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Ola Race: WhiteHousehold Members: Name Age Ola Koland 60 Temine Koland 30 Thera Koland 20 Arne Koland 18 Emma Koland 17 Trygve Koland 15 Agne Koland 13 Norman Koland 10 Arthur Koland 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Temine Koland Home in 1930: Sandstone, Pine, Minnesota View Map Age: 30 Estimated Birth Year: abt 1900 Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Ola Race: WhiteHousehold Members: Name Age Ola Koland 60 Temine Koland 30 Thera Koland 20 Arne Koland 18 Emma Koland 17 Trygve Koland 15 Agne Koland 13 Norman Koland 10 Arthur Koland 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Koland, Agnes JennyDate of Birth: 08 Dec 1916 Mother Maiden Name: Ruensdal certid# 1916-24955 County of Birth: Pine-Koland, Arthur ElmerDate of Birth: 07 Sep 1924 Mother Maiden Name: Roinesdal certid# 1924-23997 County of Birth: Pine-Koland,Date of Birth: 11 Feb 1922 Mother Maiden Name: Rosendal certid# 1922-25496 County of Birth: Pine-Koland, NormanDate of Birth: 10 Dec 1919 Mother Maiden Name: Roenesdal certid# 1919-23465 County of Birth: Pine-Koland, Trygve JohnDate of Birth: 27 Nov 1914 Mother Maiden Name: Roenesdal certid# 1914-23404 County of Birth: Pine -Koland, BabyDate of Birth: 27 May 1911 Mother Maiden Name: Johnson certid# 1911-20322 County of Birth: Pine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

KOLAND, TRYGVE JOHNDate of Birth: 27 Nov 1914 Place of Birth: MINNESOTA Mother Maiden Name: JENSEN certid# 1997-MN-030741Date of Death: 02 Nov 1997 County of Death: PINE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

KOLAND, ARNEDate of Birth: 27 May 1911 Place of Birth: MINNESOTA Mother Maiden Name: RHYNSTALL certid# 1996-MN-033680Date of Death: 02 Dec 1996 County of Death: HENNEPIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Tomines mann?KOLAND, OLEDate of Birth: 14 Dec 1868 Place of Birth: OUT OF STATE Mother Maiden Name: BJERLAND certid# 1959-MN-008705Date of Death: 16 Dec 1959 County of Death: KITTSON

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

OLSON, AGNES JENNYDate of Birth: 08 Dec 1916 Place of Birth: MINNESOTA Mother Maiden Name: JENSEN certid# 1998-MN-019383Date of Death: 24 Jun 1998 County of Death: PINE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Thora?SWANSON, THORA A.Date of Birth: 29 Mar 1910 Place of Birth: MINNESOTA Mother Maiden Name: JENSEN certid# 2001-MN-526016Date of Death: 06 Sep 2001 County of Death: PINE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Arthur E. Koland SSN: 476-20-3450 Last Residence: 56401 Brainerd, Crow Wing, Minnesota, United States of America Born: 7 Sep 1924 Died: 8 Nov 2003 State (Year) SSN issued: Minnesota (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ellen Elizabeth Reynolds Kolandpassed from this life on her 93rd birthday, June 6, 2009. She was born on June 6, 1916 to Calista and William Reynolds of Sandstone, Minnesota. She spent her early life in Sandstone, attended Sandstone Elementary and Sandstone High School. She then worked at Klein’s Department Store for several years. On December 31, 1937, Ellen married Arne Koland of Sandstone Minnesota and they had three children, Janice, Gerald and Stephen. In 1943 Arne and Ellen moved to Minneapolis. Ellen was preceded in death by her parents William and Calista, her husband Arne, four sisters; Ruth A. McGlothlin of New Mexico, Mae S. Reynolds of Cass Lake, Minnesota, her infant sister born and died the same week of June 1911, and Hazel A. Halberg of Cass Lake Minnesota, and her brother Raymond “Bud” Reynolds of Carlton, Minnesota. She is survived by her three children; Janice M. Kersey and husband Dave of Tucson, Arizona, Gerald A. Koland and wife Jane of Roseville, Minnesota and Stephen D. Koland of Sandstone, Minnesota, six grandchildren; Jim Kersey, Brad Koland and wife Lisa, Bill Kersey and wife Julie, Brian Koland and wife Amy, Kristine Erickson and husband Jon, Scott Koland and wife Heidi, and ten great-grandchildren. Ellen will be laid to rest beside her husband Arne, in Glen Haven Memorial Gardens of Crystal, Minnesota. She prayed to celebrate her birthday with Arne, and this year, she did! Ellen planned her funeral years ahead and she wrote this obituary herself. With God as her strength, she was very proud of her family and her family loved her dearly. She shared her love freely, and was loved in return.Obituary og bilder på Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Du godeste Hanne, dette var service, og jeg er veldig glad for dine bidrag.Holder på å jobbe litt med personene som drog til Amerika fra denne bygden Roland. Og jeg er på jakt etter en Jacob Ommundsen også, som reise 5 mars 1903, han er fødd i 1883. Skulle du finne opplysninger, er jeg meget takksom.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Dette var spennende! Kanskje et spørsmål på siden av debatten, men hvorfor kalte Ole Abrahamsen seg for Koland hvis han kom fra Svinaker og senere Homme?Dag Trygsland Hoelseth, med tippoldemor fra Koland og morfar fra Ytre Homme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja si det Dag, Men jeg vet at Tomine var i tjeneste på Roland da hun ble gift, hvorfor hun har blitt slengt på navnet Koland er ikke gått å si, der finnes jo flere familieledd mellom Koland og Roland, uten at jeg vet om dette skulle bety noe. Hennes mann, må jo bare ha fått disse to etternavnene påslengt, uten noen fornuftig grunn. Knut oppdaget at har var på Sneaker ved vielsen, noe jeg i farten hadde lest som Svinagger. Hvor Sneaker er, vet jeg egentlig ikke. Koland er jo en meget fint sted å ha aner tilbake til.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Osmund Tønnesland

Jacob Ommundsen Roland (f. 1883) er onkel til min bestemor. Jeg mener hun fortalte at han emigrerte til USA, men aldri gjorde det så godt der og at han returnerte til Roland når foreldrene døde for å få arven og om mulig overta bruket. Jacob trivdes ikke sammen med sine halvsøsken og dro raskt tilbake til USA. Han ble så vidt vi vet aldri gift. Sist søsknene hans hørte fra ham bodde han på et gamlehjem. Jeg har bilde av han på en eller annen harddisk.Osmund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det var artig å få kontakt med en person fra Bjelland. jeg har endel spørsmål Osmund, og om du vil ligge inn din e-postadr. til meg på torl-o@online.no, ville jeg ha vært veldig glad.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.