Gå til innhold
Arkivverket

[#73603] Heringstadbrenna eller mæringsdalen brenna ?


Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Ja nå har jeg rotet for og finne litt historie akkurat om Heringstadbrenna .Er Heringstadbrenna og Mærimgstadbrenna en og samme plass? I 1801 finner jeg Torger Torgersen på Heringstad gift andre gang med Marit Pedersdatter. I 1838 finner jeg Marit som eier av Mæringdalsbrænden, regner med at dette er enken til Torger Torgersen.? I 1850 får en Peder Torgersen skjøte på Brenna 172/3 av Marit Pedersdatter.I 1888 matrikkel 172/3 Mæringdalsbrenna står også Peder Torgersen. Men i 1900 telling finner jeg 172/ 3 med navnet heringstadbrenna. Noen som vet noe mer om plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er Heringstadbrenna. Heringstadfolk var eiere og drivere, som det egentlig fremgår av innlegget ditt. Mor til søskenbarnet mitt var derfra og en av mine faddere også (broren som bodde der). Hilsen Helge Hålåsæter, Heidøl p.s.: En annen gård der i Murudalen er Mæringsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I boka Murudalen før og nå av Jørgen Espelund står det ingenting om garden Brenna, men om ulykker knyttet til folk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I Norske gardsbruk 1953 står det Meringsdalsbrenna i parantes, men det er det absolutt ikke tradisjon for i vår tid. Jeg er usikker på hvilke opplysninger som du søker (tid ?). Noe mere står det i den nyeste utgaven fra 1998. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Takk for svar helge! Jeg har også hørt mye om plassen fra litt nyere tid... og bare veldig mye forbundet med ulykker. Min kone hadde slekt her som forulykket.Men har det alltid vært sånn på dette bruket da? Men jeg har hørt at brenna var seter under gården Heringstad.? Hvor gammel er egentlig denne plassen? E r det mulig og finne ut av hvor gammel plassen egentlig kan være?Da har det vært litt ulike navn på plassen gjennom tidene skjønner jeg.Men Heringstadbrenna er allså samme plass som Mæringsdalsbrenden .Men er det slekta til denne Torger Torgersen som hadde bruket på 1700 tallet og?Jeg har fått hjelp av vistad på forumet her og han fant ei Anne Hansdatter født her i 1821. Foreldrene hennes het Hans Hansen Haraldstad og Marit Simonsdatter. Har du hørt om disse folkene Helge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hans Hansen Harildstad (Nordre) er 10 år i 1801. Marit Simonsdatter tør jeg ikke gjette på (Viste i Vågå ???). Jeg har ikke hørt om dem. Harildstad uttales på dialekt Hårelstad. De to av Heringstad-ætt som forulykket, var Per og Magne Brenden. Ellers ei flyulykke i 1980 der Inge Svendstad omkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Inge Svendstad var min kones onkel. Jeg har hørt det har vært tre eiere etter Inge, men ingen har vært der lenge. Tja det blir vel bare spekulasjoner, men det høres underlig ut at det er eierskifte så ofte. Det er et vakkert sted, som det knytter seg mye mystikk rundt på grunn av disse ulykkene. Men alle disse ulykkene er jo av relativt nyere dato.Det var ikke ulykker der før 1900? Men var heringstadbrenna et husmannsbruk under heringstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Unnskyld at jeg blander meg inn igjen, men til innlegg 7 og 8: Anne Hansdatter Heringstadbrenden var datter til Hans Hansen Harildstad (fra nordigard Harildstad i Heidal) og kona Marit Simensdatter Sylte (fra sygard Sylte i Kvikne i Nord-Fron). Jon W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.