Gå til innhold
Arkivverket

[#73621] 2 Søsken fra Erikstad i Älvsborg, Sverige til Norge ca 1867, mossedistriktet ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg tror jeg har lett meg blind. Vil noen forsøke litt leting/søking for meg ?Ekteparet Anders Jonsson f 1795 og Katrine Nilsdotter f 1799, var begge fra Erikstad i Älvsborg, Sverige. De fikk flere barn.Så langt jeg vet dro 2 av deres barn til Norge. Den ene er min tippoldefar Olof Peter Andersson f 1/1-1842. Han kjenner jeg til så det er ikke noe om han jeg søker. Tar bare med litt av det som en info her.Han kom til Norge Lenke I Moss ble han gift i 1869 og fikk flere barn. Det er stor etterslekt etter han i Moss. Han bodde i hele sitt liv her i byen på Kambo. Han var gift med Ingeborg Elisabeth Andersdotter, også hun var svensk. De fikk barna: Karl Alfred 15/5-69, Oskar Julius 28/9-74, Harald, Karoline Augusta 19/6-81, Alma Charlotta Haralda 30/3-85. Kambo tilhørte landsognet til Moss. De første barna er å finne i kirkebøker for Moss og de to siste barna i Moss Landsogn.Problemet mitt er når jeg ser i utflyttede fra Erikstad så er Olof Peter utflyttet i nov 1867, og da sammen med sin søster Anna Stina f 13/8-1824 (evt 1825)Det er Anna Stina jeg søker og søker etter. Hvor endte hun hen og hva skjedde med henne. Tenkte at også hun reiste til Moss og det kan hun jo ha gjort, men jeg finner henne ikke.Er det noen som kan forsøke å finne Anna Stina Andersdotter for meg ?Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Uff noe slo visst krøll på seg.Olof Peter reiste til Norge med søsteren Brita Maja f 1833 i Erikstad. Han reiste altså ikke sammen med søsteren Anna Stina som jeg skrev.BeklagerAnne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei , Anne Lene! Har du funnet Brita Maja f. 1833 i samme kilde som du har lenken til brorens flytting?Finner henne ikke der i faten, men kan ha oversett henne:-)Tenkte jeg skulle søke litt etter henne i folketellinger 1875 og 1900, om hun da ikke har emigret etter reisen til Norge?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Gunn og tusen takk for svar. Nei jeg har ikke funnet Brita Maja i noe Norske kilder i det hele tatt, kun bror Olof Peter.Denne enken i Sarpsborg, jeg vet ikke. Synes nok også at aldersangivelsen spriker litt mye. Det har ikke forekommet forskjellige f.år i tiden i Sverige, der har det hele tiden vært 1833.Jeg tenkte kanskje at hun også kom til Moss ettersom de reiste samtidig fra Sverige, hennes bror kom til Moss og ble her hele livet. Men, jeg har altså ikke funnet dama.Så har jeg sjekket i 1880-1890 tellingene i Sverige, i tilfelle hun reiste tilbake, men har heller ikke funnet henne der.Så der står jeg. Tiden i Norge vet jeg absolutt ikke noe om .Mottar gjerne noen gode ideer her.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn 1900-telling med Olof Peder , hustru og et par hjemmeværende barn på Kambo: LenkeHva med faddere ved barnas dåp, ville vel vært naturlig at en søster i Norge hadde vært fadder?Har ikke funnet noen som passer helt med navn og alder i 1865-tellingen og 1900-tellingene.Søsteren kan jo være død tidlig, eller muligens emigrert?Utfordrende nøtt dette:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig at Karl Alfred ikke var eldste sønn?Ved foreldresøk i mormonerdatabasen fant jeg også denne Anders Olsen f. 1861 i Skjeberg? LenkeKan jo være et par med samme navn?Jeg fant ellers : Karl Alfred f. 15 mai , dpt 27 jun 1869 MossElvine Mathilde f. 16 jan , dpt 1 april 1872, MossOskar Julius f. 28 sep , døpt 1874 MossKaroline Augusta f. 19 jun , dpt 14 aug 1881, MossAlma Charlotte Haralda f. 30 mars, dpt 5. jul 1885, Moss. Disse kan vel sjekkes i kirkebøker for å se på faddernavn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om dette er en sønn av samme par så er han i så fall født før vielsen: LenkeOm du ser dåpen til Anders her i Skjeberg i 1861, nr. 8.Her er en MARIE Andersen fadder?Du får kikke litt på om du tror dette kan være samme par som får barn i Moss i ekteskap?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Gunn, og tusen takk for iherdig leting for meg.Denne Anders Olsson du nevner i innlegg 7 og 9, jeg er tilbøyelig til å tro at dette er snakk om 2 forskjellige familier, selv om det er fristende for meg å tro at dette dreier seg om min slekt.Grunnen til at jeg tror det er 2 forskjellige familier er:Oluf Peter kan jeg følge i Sverige helt til han i 1867 emigrerer sammen med sin søster. Litt flytting riktignok i en liten periode, men det var som dreng på plasser hjemme i Sverige. Han melder flytting i nov 1867 men det ser ut som han er innflyttet til Moss i 1869. Så hadde det vært i tiden mellom 1867-1869 hadde sjansen for gutten i Spydberg var i denne familien vært større. Jeg vet ikke noe om disse 2 årene.Hans kone Ingeborg Elisabeth kan jeg også følge hele tiden i Sverige frem til hun kommer til Norge.LenkeDet er ikke noen hull i de svenske husforhør som tilsier at de har vært her i Norge i 1861.Jeg har tenkt at disse to søskenene dro til samme sted, men jeg vet jo faktisk ikke noe mer enn at de meldte flytting fra Sverige samme dato, og begge oppgav Norge som mål. De bør jo ikke ha kommet til samme sted av den grunn,selv om jeg tenker så.Jeg har forøvrig ikke sett Britta Maja som fadder ved dåpen av hennes brors barn. jeg ville også ventet å finne henne der.Så mulig dette forblir en gåte. Det er jo heller ikke sikkert at hun levde så lenge.Å her, skulle jeg gjerne hatt en søkbar 1875 telling, den kunne kanskje gitt noe svar ? Men, igjen - tusen takk Gunn.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Du setter meg på noe her gunn. Vet ikke helt hva jeg skal tro.Når det gjelder Ingeborg Elisabet, så har jeg tatt for meg henne igjen nå i Sverige. Det står faktisk flytting på henne 21/2-61 til Skiptvedt i Norge. Det betyr jo at hun må ha vært høygravid når hun reiste. Det fremkommer ingen anmerkning om at hun var gravid (men det var vel heller ikke vanlig da)Hun kan teoretisk ha født sønnen Anders og døpt han i februar. Det kan ikke ha vært med min Olof Peter som far tror jeg, for han reiste ikke noe tidligere enn det som hittil har fremkommet, i allefall ikke som er mulig å lese ut fra kildematerialet.Så jeg skal nok ikke glemme dette. Skal ta det med meg videre, men i første omgang lar jeg det bero litt.Noen med flere tips/forslag ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg er helt enig i dine vurderinger her, Anne Lene. Bare så pussig at navnet på mor til den Anders f.1861 også stemmer med Ingeborg? Fars navnet stemmer jo med det oppgitte ved dåpen?Kan jo tenkes at Olof Peter har forflyttet seg flere ganger over grensen? Kan jo være de dro over i all hast?Har du undersøkt om det finnes en papierutgave av 1875-telling, eller mulignes en film på lokalbibliotek? Skal bli spennende å se om noen har gode forslag her. Kan hende vi burde søke etter Anders Olsen f. 1861 i Skjeberg i 1865-telling ( om han da ikke døde tidlig?)Eller at de dro tilbake til Sverige igjen?? Lykke til med letingen. Vi drar til Sverige igjen i dag, men jeg følger debatten derfra :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Gunn.Jo da det finnes papirutgaver av mye av 1875 tellingen. Når jeg nevnte søkbar, så var jo det selvfølgelig for enkelthetens skyld (om den var landsdekkende).Jeg mener at jeg på SA har sett i flere aktuelle 1875 tellinger tidligere,men det skal jeg ta og gjøre igjen neste gang.Har en følelse av at det er og blir mest spørsmål her og svært lite svar. Det ser jo faktisk også ut som det skal bli vanskelig å finne noe svar. Jeg har jo ikke noe å henge dette på annet enn at hun står som utflyttet i 1867 sammen med sin bror og at Norge var målet.At broren endte opp i Moss sier meg desverre ingen ting om hvor det ble av søsteren.Ha en fin fin tur til Sverige. Moro at dere har så mye glede av deres sted der. For dere bruker det jo virkelig mye. Ha noen fine dager i Sverige.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Den Anders døpt i 1861 i Skjeberg tror jeg må være denne her.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=f60115&gardpostnr=276&personpostnr=1703&merk=1703#ovre>Lenke.Ved dåpsinnførselen står det at det er morens andre og det stemmer jo her. Hun kalles Ingeborg Andersdatter Ise, og det samme her ved sønnen Martins dåp.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 6 (1846-1858), Fødte og døpte 1852, side 141. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, i så fall kan det se ut til at Ingeborg Andersdatter har fått to barn før hun ble gift , men fars navn oppgitt ved sønn Anders dåp var jo da oppgitt som Ole Peter Andersen ??Litt pussig, men mulighet for at det dreier seg om samme dame er vel stor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Takk til Kirsti og Gunn for leting.Kirsti du lenker til 1865 tellingen. ja det serut som det er den familie som har kommet frem her. Med det som kommer frem om familien i tellingen kan jeg fastslå at dette ikke har noe med min slekt å gjøre.Ingeborg Andersdotter, eller Ingeborg Elisabeth som hun heter er Svensk, født i Töcksmark 7/5-1843. Hennes foreldre var Anders Olsson og Elin Olsdotter. Han var fra Töcksmark og hun fra Holmedal i Värmland.Skal ikke være helt enkelt dette her. Som vi igrunnen har funnet ut, Når det gjelder Brita Maja er det ikke noe spor etter i Norge, dvs jeg har ikke funnet noe. Det må jo faktisk være noe i allefall i en innflyttingsliste ? Kanskje jeg må forsøke igjen å se om hun kan ha returnert til Sverige ? Vi har jo også den muligheten av at hun døde tidlig.Dette kan dere tro jeg har forsøkt meg mye på, og blir stående på stedet hvil. Kommer aldri noe lenger. Er det noe jeg ikke ser ?Da er det så godt å ha noen å spørre. TAkkk igjen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Anne Lene! Helt enig igjen i din vurdering her! Om vi ser på den Ingeborg Andersdatter som er i Skjeberg i 1865-tellingen , så står det at hun er fra Skjeberg. Hun er oppgitt til 42 år , og født ca 1823. Da er det vel helt utenkelig at hun kan være den samme Ingeborg Elisabeth Andersdatter , din ane, som får barn i Moss fram til 1885 :-)Da var funnet av Anders Olsen , 6 år i 1865-tellingen et riktig sidespor!Greit at Kirsti fant denne familien, så kan du eliminere noe?Lykke til med leting. Håper du finner utflytter lister fra Sverige, eller innvandrere til Norge!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på denne damen, det burde vel være rette navn på Ingeborg Elisabeth og ektefelle?LenkeDu har kan hende sett denne før, men legger inn likevel, så du kan sjekke i husforhør på Ingeborg Elisabeths slekt.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

God morgen Gunn. Damen du fant i innlegg 18 er riktig dame ja.Både Ingeborgs familie i Sverige og Olof Peters familie i Sverige har jeg funnet mye om. Alle Ingeborg Elisabeths søsken kom til Norge (indre Østfold), der er det faktisk ingen etterkommere i Sverige etter hverken henne eller noen søsken. Så når det gjelder henne så kjenner jeg fortiden og ettertiden.Vet mye om Olof Peter og hans foreldre osv også. Det jeg forsøker å finne nå er hva som skjedde med Olof Peters søsken. En av disse nemlig Brita Maja meldte altså utflytting til Norge samme dato som sin bror Olof Peter. Det finnes også 3 søsken til som vokste opp men som jeg må følge i Sverige.Men, denne Brita Maja hvor tok hun veien mon tro ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har funnet så mye om både Olof Peter og Ingeborgs slekt.I dag fant jeg i innflytterlister i kirkebøker i Moss, begge skrevet inn: LenkeOm du ser på 1869. så finner du Olof P. A som nr. 8. og Ingeborg Andersdaotter som nr. 9. Her står også en rekke opplysninger i flere rubrikker. ( Dette har du vel da fra før)Jeg syntes det var artig å finne dette. Får se om vi greier å finne Brita Maja og hennes skjebne også.Spennende utfordring.Ha en fin dag. Her er oppholdsvær i morgentimene i Bengtsfors.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, begge er skrevet inn der. Jeg hadde vel i min fantasi også tenkt at Brita Maja skulle være innført innflyttet sammen med bror. Men, så feil kan man tenke.Tusen takk igjen for fin hjelp Gunn og ha noen fortsatt fine dager i Bengsfors.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen.Brita maja og Olof Peter hadde flere søsken, hvorav 3 vokste opp. Jeg har hatt problemer med å følge disse søskenene, jeg har klart det et stykke så har det stoppet opp.I dag tidlig fikk jeg endelig et gjennomslag. Jeg fant en av deres brødre soldaten Johannes Andersson Lejon f 1827. Endelig fant jeg han som soldat i Gestad. Gjett hvem som var piga hos han ? Jo nemlig Brita Maja.Så dermed gjenstår jeg med en av 2 konklusjoner. Entene reiste hun aldri sammen med Olof Peter til Norge, eller så reiste hun tilbake igjen etter kort tid.I allefall var hun i Sverige i 1852. Jeg skal senere i dag sette meg og følge henne både fremover og bakover i tid, for å se.Dermed kan i allefall ytterligere leting i Norge innstilles. Da blir det Sverige jeg må se i.Tusen takk for all hjelp jeg har fått av både Gunn og Kirsti.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Glem mitt siste innlegg. Snakk om å være på jordet når jeg skriver. Hodet kan jo ikke ha vært med i det hele tatt.Dette var jo mange år FØR de to skal ha flyttet til Norge.Skjønner ikke hva jeg tenkte med der. Kan det skyldes for mye leting tro ?Leting etter Brita Maja er jo akkurat like aktuellt som før.Nå når jeg har funnet broren Johannes Andersson lejon, skal jeg følge han videre. Så får jeg se om jeg kan være så heldig at det fremkommer noe der, selv om mulighetene kanskje er små.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tusen takk for innspill og en god ide. Desverre er nok ikke dette min Britta Maja. Jeg har nå sjekket det opp mot fødselsboken for Erikstad. Den 25/9-37 er det født en Britta Maja av foreldrene Nils Jonsson og Rebecka Olofsdotter.Det er sikkert denne Britta Maja som er personen du lenker til for 1900 tellingen.Tror jeg står ganske så fast i min leting her. Så flere gode forslag mottas gjerne.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.