Gå til innhold
Arkivverket

[#73633] Jens Friis (d.ca.1711) - fra et eller annet bergverk?


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Denne Jens Friis arbeidet ved Årdal kobberverk fra 1704 til 1710 og døde kort tid etterpå. Jeg formoder at han kom til Årdal fra et annet bergverk, men har ikke peiling på hvilket. Har noen støtt på Friis-navnet fra et slikt miljø?Jens Friis var overstiger ved Årdal kobberverk, dvs. han var øverste ansvarlige for selve gruvedriften. I en kilde er han også kalt hyttemester. Dette var på en tid da en smeltehytte var under bygging, så han var vel kanskje ansvarlig arbeidene med den. Det er med denne bakgrunnen jeg tror at han må ha hatt en viss erfaring fra et annet bergverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Gunn. Dette skal jeg undersøke nærmere. Hvis Jens kom fra Fritzøe, kunne han i alle fall ha hatt erfaring med smelteovner, men noen gruver var det vel ikke ved Fritzøe jernverk? Det er en del forskjeller på jernverk og kobberverk som gjør at det var forholdsvis lite arbeidsmobilitet mellom disse typer bergverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Skal se om jeg finner flere opplysninger. Har dessverre ikke boken om Fritzøverket i feriebolig i Sverige. Skal dit i morgen, så jeg kan slå opp det som står der om den eldre Friis ved jernverket. Kommer tilbake til saken.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut. En 'het' kandidat er muligens 'min' Jens Friis som en tid var i Skafså som fullmektig, og trolig tilknyttet kobberverket her. Se tema nr 32819.Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser interessant ut, Roy. Du tenker vel på Åmdals verk. Det er langt fra Årdal, men jeg ser likevel en mulig kopling. Han som eide verket i Årdal, var svoger av Henrik Adeler som var amtmann i Bratsberg rundt 1700. Kanskje han var involvert i driften av verket på Åmli og hjalp sin svoger med en fagmann derfra?Jeg kan nevne at Jens var gift mens han bodde i Årdal. Jeg vet ikke navnet på kona, men han hadde en datter som var født rundt 1703. Hun het Karen.Jeg får lete i arkivene etter flere opplysninger om ansatte ved verket i Åmli, - hvis det finnes :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Hei,I Gardtales i Orkland nemne KM Elda ein 'Benjamin Friis, (dansk, bror til Peder Friis) gm Lava. Bonn: Markus, Jakob, Ingeborg,Johanna Mjøen. Benjamin hadde ein bror, som heitte Toll-Tølløv. Jakob vart gift med Randi Jørgensdatter fra Feragen'Plassen dei budde på, Benjaminsrommet, var ein del av Nordre Skjølberg på Svorkmo, eigd av partisipantane ved Løkken kobberverk. Smelthytta åt verket låg på Nordre Skjølberg sin grunn. Desverre nemner ikkje Elda nokre årstall og plassen er lagt attåt anna bruk.VHVida Elda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Vidar for tips. Hvis Jens Friis kom direkte fra Løkken verk til Årdal, skulle han være å finne i manntallet fra 1701, men der kan jeg ikke finne ham. Likevel kan dette tipset også være verdt å gå videre med. Jeg får prøve å finne ut mer om Benjamin. Jeg ser at det bodde en gutt som het Benjamin Friis på Skjølberg så sent som i 1801, men Friis-familien kan jo ha bodd der lenge før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.