Gå til innhold
Arkivverket

[#73649] Artisten Reidar Bøe


Gjest Jostein Fleten
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Fleten

Når en Googler på de kjente Radiofantomene Kurt Foss og Reidar Bøe, finner vi mange sider om musikken men lite om familien.Ifølge Wikipedia er han f.07.05.1925 i Bergen og døde 09.08.1969. [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Reidar_Bøe>http://no.wikipedia.org/wiki/Reidar_BøeI følge Ballade er han født 25.05 og døde 08.08. LenkeI DIS sin database over gravminner i Norge finner vi: ID 675981, Reidar Bøe, F.07.05.1921 og d.09.08.1969. Gravlagt 13.10.1971 Felt 033-10-013 på Vestre gravlund i Oslo, Fagerborg kirkesognSom en ser datoene litt forskjellig, men nesten like..Hvorfor står det 1921 på gravminne? ...og hvorfor er han begravet 2 år etter sin død?I en av biografiene får vi vite at de gikk i samme klasse på Dragefjellet skole i Bergen. Så vi får anta at han er født i 1925.Har bladd litt i skannete kirkebøker for Bergen uten å ha funnet han enda. Hvor var han døpt? Hvem var foreldre og Besteforeldre?Utenom musikkomtale har jeg funnet en side hvor han var med på å gjøre Gula-Tidend verdensberømt:LØPERGUTT REIDAR BØE GJØR ET VARP Den journalistiske bragden til 'Gula Tidend' skyldtes i første rekke avisens løpergutt Reidar Bøe. Han ble seinere landskjent som sanger og 'radio-fantom' sammen med Kurt Foss. Men i 1939 var han en vilter kjuagutt, som på dagtid tjente noen slanter som redaksjonsbud i 'Gula'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det blir født en aktuell Reidar 7.5.1921 i Bergen, men ingen på de andre nevnte datoene, så vidt jeg kan se da.Kan du si litt om hvor din kontakt mener å være født; kommune, sogn, prestegjeld? Vi beveger oss jo inn på noen nålevende i denne tråden, så vi må gå frem varsomt.Nå er konfirmasjonsprotokollene sperret, slik at jeg ikke får sjekket vedk opp mot den, men det kan se ut for at den aktuelle Reidars mor bor i JK sogn i 1942. Far er ikke nevnt i 1942, men finnes heller ikke blandt døde i Bergen 1912-1972, noe som kan tyde på skilsmisse og at far var flyttet fra byen. Han var utenbys fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Jeg vet vi er i grenseland, men det er nå 40 år siden en av Bergens mest kjente artister gikk bort.Hvilken kilde / kirke fant du vedkommende i, i 1921?Personen som jeg har som noen mener er broren er født i Nordnorge i 1890, hvor faren er født i 1856 og moren i 1867.Så hvis din Reidar er riktig må far ha vært 65 år eller mor 54 år,... og hvis den kjente artisten ikke har etterkommere, er dette krydder til biografien.Det er jo og mulig at han som er oppgitt som bror kan være faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da kan det kanskje være Reidars far eller onkel. Far til den jeg har funnet var f på 1890-tallet i Nord-Norge. Hvor i Nord-Norge er de fra? Er det disse? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sigurd, om jeg har funnet riktig Reidar. Sigurd Bøe er i Bergen i 1920 og 1924. Han blir gm Synneve Thorsen i 1921, men vielsen har jeg ikke funnet. De døper ektefødt Reidar Simon i NK 8.7.1921. Født 7.5.1921. Det er det jeg har.I 1942 finner jeg Synneve i Storms gate, som jo var Dragefjellet der Reidar og Kurt var skolekamerater, selv om altså Reidar var 4 år eldre enn Kurt. Sigurd finner jeg ikke i 1942 eller 1958, Synneve finner jeg ikke i 1958. Det kan være hun som dør i 1949. Et skifte vil avklare om hun var Reidars mor. Jeg skal se om Sigurd og Synneve får flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Takker for hjelpen Arnfrid.Da stoler jeg mest på opplysningene til DIS. .. og kontstaterer at det er feil i biografiene til Wikipedia og Ballade.I tillegg kan jeg gi tilbakemelding til vedkommende som ga meg oppgaven at Reidar Bøe, er fetter til fetteren, og ikke bror av en inngift onkel.;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Han var jo 24 år eldre enn jenny, kansje hun giftet seg Foss senere, og Kurt tok navnet etter den personen.Hva står SNL for? Jeg holder på med mor til Reidar nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

SNL = Store Norske Leksikon ligger nå på nett.Flott.Ja, de ser ikke ut til å ha hatt verdens beste utgangspunkt disse to kjuaguttene. Jeg vil forøvrig ta kontakt med Bård Ose og høre hva som er kilden til at Reidar var f 1925 og at han og Kurt gikk i samme klasse på Dragefjellet. Det kan ikke stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men det var mor til Kurt som må ha giftet seg Foss, hun het Jenny og var født etter 1900 iflg dåpen til Kurt Hauge i 1925.Nei, jeg har ikke funnet henne i 1900, har for så vidt ikke leitet heller.Jeg ble så nysgjerrig på Kvh-folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

nå ødelegger vel dette jeg fant på FS alt vedr Kurt Foss:Husband Ole Foss Jenny Malene Kristiansen Children 1. Kurt Foss Birth: 01 JAN 1924 , Hordaland, Norway Death: 17 OCT 1991 Men vi har jo dåpen og der står det Nils Kristian Hauge, men kanskje denne Ole Foss er Jennys ektemann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.