Gå til innhold
Arkivverket

[#73649] Artisten Reidar Bøe


Gjest Jostein Fleten
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

og Slettebakken er det jeg som holder på å registrere. Uff, får ta meg en økt igjen. Skal se om jeg har henne i databasen, men den PCen ligger nede til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad skilsmisse mv vedr Synneve og Sigurd Bøe:Arnfrid Mæland, Postboks 54 Sandviken, 5812 Bergen, 12.11.2009 12:22 (1) Hei, Jeg arbeider med en nøtt. Sigurd Edvin Bøe f 10.3.1894 i Steigen var gift med Synneve Bertelsdatter Thorsen f 8.4.1883 i Bergen. Sigurd Bøe dør i Oslo i 1950. I samme grav ligger en Ingeborg Louise Bøe f 1903, trolig hans kone. Synneve Bøe f Thorsen bor sammen med sin bror og hans familie i Strangebakken 21 i Bergen i 1958. Jeg er overbevist om at Sigurd og Synneve Bøe ble skilt en eller annen gang mellom 1924, da Sigurd Bøe bor sammen med sin kone Synneve og hennes familie i Tyskesmuget 21, og 1942, da Sigurd Bøe ikke finnes i adresseboken. En Synneve Bøe bor da i Storms gate. Er det mulig å finne skilsmissen til disse to? Jeg er klar over at skilsmisser er klausulerte i 80 år, så om skilsmissen var etter 1929-1930 kan jeg ikke få opplsyningene. Mvh Arnfrid MAstrid Gangdal, SAB, 13.11.2009 08:57 (2) Hun giftet seg med Sigurd Bøe i Kristiania 19/4 1921 og de skiller seg 31/5 1929. Det står også at hun var født i Steigen i Nordland. Hun hadde vært gift før med Harald Olsen f.1884 fra Bergen. De skilte seg 18/9 1916.Arnfrid Mæland, Postboks 54 Sandviken, 5812 Bergen, 13.11.2009 09:05 (3) Tusen takk Astrid. Hun var nok født i Bergen i 1883 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=dp12011816&gardpostnr=62136&personpostnr=185959&merk=185959#ovre>Lenke Sigurd var fra Setigen. At hun var gift med Harald Olsen forklarer da hvorfor hun noen ganger brukte Olsen som navn, -det trodde jeg var en registreringsfeil. her er den 1. vielsen i 1910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Berge kommer fra far til Synneve Bertel Thorsen Berge Han var født på Bn.3, Gn,43 Berge i Gulen. Gulenboka 2 s.36 Vi kan og lese at Synneva var gift med Harald Olsen i skifte etter Danniva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

skifte etter Synneve på Askøy:Arnfrid Mæland, Postboks 54 Sandviken, 5812 Bergen, 13.11.2009 09:10 (1) Hei, En Synneve Bøe, f. 08.04.1883, døde på Askøy den 22.03.1969. Er det mulig å finne dette dødsfallet i noen skifteprotokoll? Jeg ønsker å vite navn på hennes barn. Mvh ArnfridAstrid Gangdal, SAB, 13.11.2009 09:35 (2) Barn: Harald f.5/5 1908, Bjarne f.4/4 1911 og Reidar 5/5 1921.Arnfrid Mæland, Postboks 54 Sandviken, 5812 Bergen, 13.11.2009 09:47 (3) Der var det klaff, Astrid. Tusen takk. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

leser en nøye opplysningene om dåpsdato er han døpt 25.06 1909 over et år etter han er født, men så står det sff 07.09.1911, hva betyr det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det siste tolket jeg som stadfestet. kikket i KB for NK der, men han var der ikke.Ellers må jeg si at i denne perioden i NK var flertallet av barnene født av ugifte mødre.Slettebakken åpnet først i 1970 så Pedersens kan ikke være gravlagt der. Trolig er gravene slettet siden de ikke er i Gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Sjekket lenkene i innlegg 61 bedre. Den første sidelenken er konfirmasjonen. Den permanente billedlenken er stadfestelsen av dåpen i 1911, hvor det står at han er født i 1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har du jo fått til .jpg-lenke, ser jeg.Det kan selvsagt være feil i skifte at Harald var f 1909. Men ved konf står det 1908, samme som i skifte. Det er jo uansett feil f dato på Reidar.Flere skifter:Arnfrid Mæland, Postboks 54 Sandviken, 5812 Bergen, 13.11.2009 10:23 (1) Hei igjen, Da spørs det om jeg kan få opplyst arvinger for disse to Malene Karie Pedersen 1961 Lenke Peder Olaf Pedersen 1960 Lenke Mvh ArnfridAstrid Gangdal, SAB, 13.11.2009 11:22 (2) Peder Olaf Pedersen sine arvinger: Enken Malene Pedersen. Mannens søster Martha, Oslo. M. søster Amanda, Oslo. M.søster Tine Nilsen, Oslo. M. bror Eilif Pedersen, Oslo.Mannenes søster Mathilde, England. Avdøde hadde flere søsken som er døde. Malene Karie Pedersen sine arvinger: Hennes barn av første ekteskap: Jenny Foss, Alfred Olsen, Alfhild Ellingsen, Ruth Jørgensen, Magne Rasmussen, Erling Rasmussen og Gotleif Rasmussen. Alle i Bergen.Arnfrid Mæland, Postboks 54 Sandviken, 5812 Bergen, 13.11.2009 11:26 (3) Det var også full klaff. Tusen takk Astrid. Da var det å finne 1. mannne hennes som må ha vært en Rasmus. Hilsen Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Skjønner fortsatt ikke hvordan du finner jpg filer, jeg kopierte bare den du hadde lagt inn i tidligere innlegg...og har heller ikke funnet rette inngangen til adressebøkene du bruker uten å gå gjennon linkene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK.Adressebøkene:gå ned på denne siden, velg 'Framsida', velg 'Digitale bøker'. Når du er i adressebøken er det slik at i de to eldste må du bla deg fremover, dvs er det Pedersen så går du inn littetter midten, er det Andersen går du inn i starten av boken. De to nyeste er der alfabtisk innholdsliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kirkebøkene:Gå inn øverst på denne siden, 'Skanna kyrkjebøker', velg 'Les skanna kyrkjebøker', velg fylke. Husk at Bergen her er etegt fylke.Finn den KB du tror du vil finne den aktuelle hendlesen i, f eks Sund/Sund 1882-1911 Klokkarbok. så er der en innholdsliste. Vel fødte og døpte 1883, gå inn der og bla til s 14. Der finner vi dåpen til Malene Karie. Rull helt opp på denne siden, velg Bildeinformasjon 'øverst'. Da får du frem Permanent sidelenke og permanent billedlenke, Marker begge deler, slik Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1940&idx_id=1940&uid=ny&idx_side=-13>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Takker og bukker, man lærer så lenge man har lever.Skal si det var mye å velge mellom i digitale bøker.Har selv med en orginal adressebok for Hordaland Fylke og Bergen fra 1944 med skatteligninger. av S.M Bryde, (15.utgave), Problemet med den er at du ikke kan søke på adressene og der er kun nevnt skattepliktige personer, alfabetisk pr. kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Siste skifte fra Bergen og Hordaland vi hadde behov for:Arnfrid Mæland, Postboks 54 Sandviken, 5812 Bergen, 13.11.2009 11:40 (1) Hei igjen, Da skulle det siste spørsmålet i denne saken være om det vil være mulig å få vite navn på barnene til Jenny og Ole Foss. I følge FS skal dødsdatoene for de to være hhv 30.7.1976 og 21.11.1982. Dette stemmer med dødsårene som er oppgitt i gravminnet etter dem. De er gravlagt på Møllendal, men jeg har dessverre ikke noen adresse på dem da de døde. Mvh ArnfridAstrid Gangdal, SAB, 13.11.2009 12:09 (2) Hadde to sønner og to døtre, deriblandt Kurt Foss.Arnfrid Mæland, Postboks 54 Sandviken, 5812 Bergen, 13.11.2009 12:11 (3) Kjempeflott Astrid, Da skal jeg ikke mase etter flere oppslag. Mvh Arnfrid og en riktig god helg til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Hva og om noe blir skrevet får tiden vise.Ser du allerede har fått rettet opp Wikipedia, så da følger vel SNL snart etter. ;-)Men her er mange ting som gjør historien spesiell.Hvis vi begynner med Bertel Thorsen Berge som kom som landsgutt fra Gulen til Bergen og begynte som dreng på et vinlager. I adresse boken for 1920 finner vi han som kirketjener.Har registrert at han fikk 8 barn før Ft-1900 hvor det ene døde noen dager gammelt.Den eldste datteren som lot være å døpe sitt første barn f.1908 til etter at de var gift (1910) og døpte han sammen med sitt 2dre barn i mai 1911.Etter at hun ble skilt i 1916, dro hun til Oslo for å gifte seg 19.04.1921, kun 18 dager før Reidar Bøe ble født 07.05.1921. Vi vet han er døpt i Nykirken, men er han født i Bergen eller Oslo. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.