Gå til innhold
Arkivverket

[#73649] Artisten Reidar Bøe


Gjest Jostein Fleten
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg prøvde å registrere meg på snl.no , men fikk feilmelding, så jeg har ikke fått lagt inn endring på fødselen til Reidar enda.Ellers oppgis snl og Norsk biografisk leksikon som kilder, og da lurer jeg på om noen som leser dette kan sjekke hvilke fødselsdata som ligger på Reidar Bøe der, og om der er noen adresse man kan tilskrive for å melde feil.Ser forøvrig at begge Reidars to eldre halvbrødre døde i 1993. Den ene kan se ut for å ha vært gift, så kanskje der er noen som kan fortelle oss noe om Reidars liv den siste tiden han levde. Reidar døde altså bare et par måneder etter sin mor i 1969, men ble først gravlagt vel 2 år senere i 1971. Kanskje kirkevergen kan ha opplysninger også.Jeg vil prøve å finne dødsannonsene til Reidar og begge hans foreldre, Synneve og Sigurd. Vet noen hvem som har mikrofilmer av Aftenposten for 1950 og 1969? Er det Deischamnske? BT har de på BOB så Synneves dødsannonse skal jeg kunne få fatt i raskt. Kanskje Reidars også står der, men neppe Sigurds. Ble det skrevet noen nekrolog i noen av avisene ved Reidars bortgang, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Noe går feil med lenken WikipediaFor Alltid [skjul][vis]Wikipedia For Alltid Vår delte kunnskap. Vår delte skatt. Hjelp oss med å beskytte den. [vis]Wikipedia For Alltid Vår delte kunnskap. Vår delte skatt. Hjelp oss med å beskytte den. Reidar Bøe Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Gå til: navigasjon, søk Fletting: Det er foreslått at denne siden blir flettet med Kurt Foss. (Diskusjon).Reidar Bøe (født 7. mai 1921 i Bergen, som sønn av Sigurd Bøe og Synneve født Thorsen, død 9. august 1969) var en norsk komponist, sanger og revyartist.Sammen med Kurt Foss utgjorde Reidar Bøe på 1940-, 50- og 60-tallet den svært populære duoen «Radiofantomene». I 1950 utgav de «Blåveispiken», med tekst av Arne Paasche Aasen, som solgte i 100 000 eksemplarer. Siden kom både elleville humorlåter og finstemte viser, deriblant «Tre yndige små mus», med musikk av Kristian Hauger, i 1950, «Nordlandsnetter» sammen med Jens Book-Jenssen i 1952, «Det ringer, det ringer» i 1953, «Kallen og katten» i 1954, som var én av flere tonsettinger av Jakob Sandes dikt, og «De nære ting» i 1955, også den med tekst av Arne Paasche-Aasen. Reidar Bøe var også revyartist, og begynte under Book´n allerede i 1947 i hans Sirkusrevy. Utenom revysesongene i Oslo og revyturnéene med Book´n, dro han sammen med Kurt Foss på større og mindre turnéer med gitaren og bassen. De pleide å opptré med et fast repertoar i tillegg til at de puttet inn nye viser. Reidar var også god til å imitere kjente stemmer, samt at de underholdt med gode historier. I 1955 spilte han sammen med Carsten Byhring og Dan Fosse i en revy på Chat Noir, hvor disse tre spilte i en sketsj som het 'Ungkarsfolket fra Vera'. Historien hentet fra ei bygd i Nord-Trøndelag som de fleste forstår hadde en overrepresentasjon av ungkarer med lengsel i blikket - som søkte lykken i Holland på jakt etter noen pene 'Hollandeiser'. I 1960 hadde Reidar Bøe en liten birolle i den norske filmen; 'Millionær for en aften', der han sammen med Arvid Nilssen og Ulf Wengård øver på en tømmerflåtesketsj. I 1968 spilte han inn 4 titler på platemerket Columbia, 3 av sangene var med tekst av Jakob Sande. Den fjerde var med tekst av Svend Svendsen og het 'Bergensregn'. Dette var det siste han gjorde i rampelyset før han gikk bort i august 1969 i en alder av bare 48 år. I 2004 kom den første CD-utgivelsen med Radiofantomene, utgitt av Arne Bendiksen Records AS. Samleplate nummer 2 kom i august 2005, og en tredje plate med tonesatte dikt, skrevet av Jakob Sande kom i november 2006. Eksterne lenker [rediger] Biografi i Norsk pop- og rockleksikon fra 2005 Kirkebok for Nykirken i Bergen Denne biografien om en musiker er dessverre kort eller mangelfull, og du kan hjelpe Wikipedia ved å utvide den. Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Reidar_Bøe» Kategorier: Fødsler i 1921 | Dødsfall i 1969 | Musikere fra Bergen Skjulte kategorier: Artikler som bør flettes | Stubber 2009-11 | MusikerstubberVisningerArtikkel Diskusjon Rediger Historikk Personlige verktøyPrøv Beta Logg inn eller registrer deg Søk Navigasjon Hovedside Svaksynte Alle sider Tilfeldig side Anbefalte artikler Utmerkede artikler Dugnadskontoret Siste endringer Tinget prosjekt Hjelp Ny bruker? Stilmanual Prosjektportal Last opp fil Commons-opplasting Donasjoner Kontakt Wikipedia utskrift Opprett en bok Last ned som PDF Utskriftsversjon Verktøy Lenker hit Relaterte endringer Spesialsider Permanent lenke Siter artikkelenDenne siden ble sist endret 12. nov 2009 kl. 18:06. Innholdet er tilgjengelig under Creative Commons-lisensen Navngivelse-Del på samme vilkår, men ytterligere betingelser kan gjelde. Se bruksvilkårene for detaljer. Personvern Om Wikipedia Forbehold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Til KarinDet var det den artikkelen du nå limte inn som startet debatten, se innlegg 1.Der jeg forsøkte samme linken...og ser du nederst i omtalen du limte inn ser du at artikkelen sist ble endret 12.nov 2009 etter input fra Arnfrid.For noen dager siden var der helt feile opplysninger. De er fortsatt tilstede i Store Norske Leksikon og Norsk Biografisk Leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Kjekt å følge denne tråden! Resultatene lar heller ikke vente på seg.Mener å huske at min far, som er født og oppvokst noen kilometer fra Bø, fortalte at Reidar Bøe hadde navnet og anene sine fra derfra- og nå er det bekreftet:)Bø på Engeløya er et nydelig sted med en sydenlignende strand som heter Bøsanden. Googler en på Steigenbilder etc., finner en sannsynligvis bilder derfra.Ser at Reidar Bøe sin tippoldefar, Simon Andersen, er bror av min tippoldefar Willum Andersen. De er av Lund slekta ( Lundøy i Steigen) og deres mor Karen Jacobsdatter er født der. Hun døde da de var småbarn og barna ble fostret rundt omkring hos slektninger.Av de ti søsknene til Sigurd Bøe har jeg funnet seks (DIS gravminner) og alle brukte Simonsen som etternavn (ikke Pedersen jfr.innl. 28).Yngstesøstra, Jenny Strøm Simonsen, døde 18 år gammel (1924). Yngstebroren, Reidar Bruun Simonsen døde først i 1987 i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Hei Grete,Takker for innspillet, det er nok mye mulig at det kun er Sigurd som brukte Bøe, Grunnen til at jeg tok tak i denne saken var et innspill fra en nevø av Julius, som dermed er søskenebarn med Julius sine unger på motsatt side av Reidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har jeg funnet dødsannonse, nekrolog og bisettelsen til Reidar Bøe. Han døde 9.8.1969 og ble bisatt 14.8.1969 fra Vestre krematorium, nye kapell.Han var gift med Randi f Skajem 1930-1997. Det er fire barn etter han. De kan være nålevende så jeg skriver ikke navnene deres her. Familien var bosatt i Spikkestad da Reidar døde i 1969.Dødsannonsen til hans far Sigurd Bøe i 1950 viser kone Ingeborg Bøe, sønnene Reidar, samt to til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Takker for hjelpen,...da er vi kommet så langt som det er mulig på Reidar, så da vil tiden vise når biografien blir rettet opp i Norsk Biografisk Leksikon og Store Norske Leksikon ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.