Gå til innhold
Arkivverket

Agder/ Amund Gjusnes og hans etterkommere sitt jordegods.


Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Prøvde å ligge inn et nytt tema, men det gikk noe galt et sted.

Til saken:

Jeg har lenge strevd med å finne alle jordegodsene i ettertid etter Amund Gjusnes,

Trolig er det meste manglene dokumentasjon, og en sitter derfor igjen med endel spørsmål.

På Gjel eller Gill i Odedernes lever en herre i flg Odelsmanntallet av 1624 med navnet Tomas Gill.

Sammen med sine søsken eier han 1 1/2 hud i Gjusvik. Om en leser Oddernes bygdebok, ja så nevner boken

denne herren som Tommes Nielsen, trolig død i 1623. Men her er noe mere forrvirrene i dette, Amund eiet

2 1/4 hud i Gjusvik, og hans sønn Guttorm kjøpte 1/4 hud i 1576, det skulle bli 2 1/2 hud i Gjusvik.

Odelsmanntallet av 1624 forteller også at Joen Gjusvik tillkommer odelsgods i Gjusvik på 2 huder, vell

da er vi faktisk oppe i 3 1/2 hud i Gjusvik.

For meg er spørsmålet: Hvem kan Thommes på Gill og hans søsken være? Så lenge det er odelsgods, så må disse

komme fra slekt på Gjusvik.

Gode tips???

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å ligge inn et nytt tema, men det gikk noe galt et sted.

Til saken:

Jeg har lenge strevd med å finne alle jordegodsene i ettertid etter Amund Gjusnes,

Trolig er det meste manglene dokumentasjon, og en sitter derfor igjen med endel spørsmål.

På Gjel eller Gill i Odedernes lever en herre i flg Odelsmanntallet av 1624 med navnet Tomas Gill.

Sammen med sine søsken eier han 1 1/2 hud i Gjusvik. Om en leser Oddernes bygdebok, ja så nevner boken

denne herren som Tommes Nielsen, trolig død i 1623. Men her er noe mere forrvirrene i dette, Amund eiet

2 1/4 hud i Gjusvik, og hans sønn Guttorm kjøpte 1/4 hud i 1576, det skulle bli 2 1/2 hud i Gjusvik.

Odelsmanntallet av 1624 forteller også at Joen Gjusvik tillkommer odelsgods i Gjusvik på 2 huder, vell

da er vi faktisk oppe i 3 1/2 hud i Gjusvik.

For meg er spørsmålet: Hvem kan Thommes på Gill og hans søsken være? Så lenge det er odelsgods, så må disse

komme fra slekt på Gjusvik.

Gode tips???

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen linjer til:

Thommes Nielsen Gill, som trolig er den samme som Tommes Gill, må være sønn

av Niels Gill som nevnes i Skatte-matrikkelen av 1610 for Gill. Og siden

Thommes og hans søsken eier det odelsgods i Gjusvik, da må det komme fra en mor?

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har jo tenkt tanken, men det er dette Nielsen navnet på Gill som

forvirrer meg, om Thommes hadde etternavnet Nielsen vites jo ikke.

Og da kan han selvfølgelig høre til de indre familiere kretser fra Holte f.eks.

Selv om det var litt ønsketenking da.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har jo tenkt tanken, men det er dette Nielsen navnet på Gill som

forvirrer meg, om Thommes hadde etternavnet Nielsen vites jo ikke.

Og da kan han selvfølgelig høre til de indre familiere kretser fra Holte f.eks.

Selv om det var litt ønsketenking da.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om det er et makeskifte Kristian, som det gått kan være. Da bør en kansje

sondere Tomas på Holte som var gift med Bodil Guttormsdatter Gjusnes/Gjusvik.

En annen ting som pirrer meg, er denne 1/4 huden jordegods i Gjusvig som Guttorm kjøpte

av Gerrum Halvorsdatter Strømme i 1576. "At der warr ingenn Andenn nermere thill At kiøbe

forschreffne jordepart. Kan Torborg Halvorsdatter(Guttorms hustru) og Gro ha vært søstre?

Og hva da med Guttorm sine 21/24 jordepart i Kvannes i Høvåg, giftingegods fra Tingstved,

eller kjøpegods tro?

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.