Gå til innhold
Arkivverket

[#73659] Ole Nielsen Hammersberget i Romedal


Gjest Reidun Valberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Valberg

Etterlyser foreldrene til Ole Nielsen Hammersberget i Romedal. F.ca.1792.G.seg 8 april i Romedal,25 år,dreng på Gaustad,med Dorthe Johansdt. Romedal/Grue. Ole døde juni 1864. Klarer ikke å finne foreldrene hans eller hvor han kom fra.Håper noen der ute kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei! Jeg er sikkert på et kraftig villspor, men ser at Hammersberget finnes i Lørenskog, kan det tenkes at Ole Nielsen kan være fra de trakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Du har utelatt at det var i 1817 de giftet seg. Begge med adresse Gaustad og begge var tjenestefolk der. Dorte blir oppgitt å være 22 år. Da Ole dør 6/6 1864 i Hammersberget blir han kalt inderst. I folketellinga 1865 blir Dorte kalt føderådskone og enke i Hammersberget, 70 år og født i Grue som grenser til Romedal. I de skannede pantenbøkene for Sør Hedmark nr 5 f 66b står ei tinglyst husmannskontrakt mellom gardbrukeren på Hammer og Ole Nilsen datert 18/3 1836. Den ga Ole og kona rett til å bo i Hammersberget hele livet. Kontrakta ble avlyst 9/6 1887 etter dødsattest. Den har jeg ikke sett.I 1865 er Ole Nilsen, 35 år og født i Fåberg husmann i Hammersberget. Han er gift med Larine Kristoffersdatter, 27 år og født i Romedal. De har barna Ole 6 år, Anne 5 år, Kristian 3 år og Nils 1 år.Når Ole er husmann og Dorte er fødrådskone henger det sikkert sammen med kontrakta på livstid som samtidig forutsatte at Ole gift med Dorte gjorde noe pliktarbeide på garden Hammer. Da Ole døde måtte Dorte finne på en annen løsning på hvem som skulle gjøre det arbeidet, eller det mulig at den løsningen kom mens Ole levde. Det pussige er at det ikke er noen barn etter Ole og Dorte som tok over. Kjenner du til noen barn?Ellers er det en påfallende navnelikhet, 2 stykk Ole Nilsen. Det kan tyde på slektskap, så det kan være grunn til å se etter i Fåberg om du finner Ole Nilsen den eldre født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Valberg

Tusen takk for svar Sverre.Det var noen nye opplysninger for meg.Ole Nielsen og Dorthe hadde bare 1 barn,Kari F.7.9.1820.D.12.1.1854, g.m.Christopher Larsen F.9.1.1820 Løcheneie.De fikk fem barn før hun døde. Det var barnebarnet Larine g.m. Ole Nielsen fra Onsum i Fåberg som flyttet inn hos hennes besteforeldre på Hammersberget da de g.seg.De bodde der til Dorthe døde.De fikk mange barn og flyttet til Løten senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Valberg

Hei Reidar. Takk for godt forsøk. Men Hammersberget er en husmannsplass unna garden Hammer i Romedal.Trenger fortsatt mere hjelp. Aner ikke hvem foreldrene til Ole Nielsen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har antagelig misforstått det første spørsmålet ditt. Det er 3 aktuelle kandidater i 1801 telliinga for Romedal. Ole Nilsen 8 år sønn av Nils Andersen gm Kirsti Olsdatter. de bodde i Strømsrud under Brunstad og var sjøleiere der 1788 til 1803. De kom fra Finstad lille i Løten. Det er første valget mitt. Deretter har du Ole Nilsen 8 år, sønn av Eli Olsdatter inderst på Berg. Til slutt Ole Nilsen 9 år sønn av Clare enke og inderst på Tingstad ødegård.Ingen av fadderene til Kari gir noe hint om søsken til Ole. En av fadderene til Anne Olsdatter født 1861, datter av Ole og Larine heter Berte Hammersberget. Kjenner du henne? Hvor i Løten flyttet Ole og Larine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Valberg

Larine og Ole og barna flyttet til Ilsengeie i Løten.Hun D 9.12 1901 på Finstadeie.Datteren Dina ble g. til Tobæk. Pike Berthe Hammersberget vet jeg ikke noe om. Den første Ole, sønn av Niels Andersen har jeg delvis kuttet ut,da han ikke var med i skiftet etter faren.Så han var antagelig D.da.Har ikke funnet Ole død.Jeg synes det er rart. De to andre greier jeg heller ikke finne noe som kan være bevis for er den rette Ole. Muligens Ole,sønn av Clare, da de gardene han var på ligger i nærheten av Tingstad. Faren her var Niels Knutsen Furuseteie. Er veldig usikker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Valberg

Larine og Ole og barna flyttet til Ilsengeie i Løten.Hun D 9.12 1901 på Finstadeie.Datteren Dina ble g. til Tobæk. Pike Berthe Hammersberget vet jeg ikke noe om. Den første Ole, sønn av Niels Andersen har jeg delvis kuttet ut,da han ikke var med i skiftet etter faren.Så han var antagelig D.da.Har ikke funnet Ole død.Jeg synes det er rart. De to andre greier jeg heller ikke finne noe som kan være bevis for er den rette Ole. Muligens Ole,sønn av Clare, da de gardene han var på ligger i nærheten av Tingstad. Faren her var Niels Knutsen Furuseteie. Er veldig usikker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg ser du har gjort en grundig jobb. Jeg finner alle tre Ole Nilsen konfirmert tror jeg. Alder og foreldr er ikke oppgitt. I 1807 har en adresse Berg, den regner jeg som sikker, en bor på Løvlien og i 1808 er det det en i Uthuseie. Det siste er ganske langt unna Hammersberget, men hvem av de det er vet jeg ikke. Alle tre er født på husmannsplasser, Furusetstuen, Frenningstuen og Brunstadstuen. Jeg har ikke funnet at noen av de giftet seg etter at presten tok med farens navn ved vielsen. Alle plassene unntatt Uthuseie og kanskje Frenningstuen ligger rimlig samlet rundt Hammer. Hvor har du funnet skiftet etter Nils Andersen. Han peker seg ut ettersom Stensby hvor de bor 1900, er husmannsplass under Finstad i Løten og han kommer fra Finstad i Løten.Jeg har funnet 8 barn til Ole Nilsen og Larine: Ole 1860,Anne 1862, Kristian 1864, Nils 1865, Karen 1868, Syverine 1873, Johan Ludvig 1875, Karl Johan 1877. Han står oppført som barn nr 9 av presten, så det er vel et barn mellom Karen og Syverine. Dina finner jeg som budeie på Skjerve i 1900, født 1883, men jeg finner ikke dåpen. Ludvig er husmann i Rønningen under Klæpa i 1900 og Syverine bor i Lillehov. Jeg vedlikeholder opplysninger om rettelser og tillegsopplysninger til bygdebøkene for Løten på historielagets hjemmeside. Derfor ville jeg gjerne ha litt mer opplysninger om Dina. Du kan sende på e-post om du vil. Adressen finner du på historielagets hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Valberg

Hei og tusen takk for en del nye opplysninger. Ole fra Frenningstuen tror jeg er den på Berg.Han har jeg funnet død tidligere.Ole på Uthus har jeg funnet g. Så der er igjen etter hva jeg kan sjønne Brunstadstuen og Furusetstuen.I 1801 er det en sønn som heter Ole etter Nils Andersen Brunstadstuen. Skiftet fant jeg på arkivet på Hamar og der er ingen Ole med.Hvor er han blitt av. Dette er litt av ei nøtt. Dina Olava Olsdt.f.20.5.døpt 12.11.1882 Ilsengeie i Løten. Konf.1897 Finstadeie store. Hun g.s.24.10 1903 21 år, med gards.arb.Oskar Olsen Tobæk f.1897 i Syverstuen. De fikk 6 barn,alle f. i Tobæk.Den yngste Ole Oskarsen f.1915.Tok over Tobæk i 1953.De tok fam.navnet Lilleløkken.Håper du finner noen som vet litt fra Hammersberget. Jeg fant desverre ikke e-post adressen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Her Løten historielag Lenke. Når spurte om hvor du fant skiftet mente jeg både hvor og under hvilken gard. Var det under Brunstad? Takk for de opplysningene du har kommet med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.