Gå til innhold
Arkivverket

[#73665] hjelp med tyding av kirkebok i Hole


Gjest Ingvild Wierli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Wierli

HeiI min leting etter Kristine Gulbrandsdatter f. ca. 1787 i Hole kom jeg over en mulig kandidat i kirkeboka, men klarer ikke å tyde hele skriften. Deler av det er leselig, men finner ingen av de i 1801 folketellingen. Noen som har mulighet til å ta en titt? Linker nederst, men vet den går ut på 'tid' etter en stund. Boka er Hole 1766-1714 s. 80 nest øverst på høyre side.Supert om noen kan hjelpe meg.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8513&idx_id=8513&uid=ny&idx_side=-84>Lenke Jeg leser: Gulbrand Svensøn SørumsEie hans D: Kristine. Test: Helle Michels D: Sørum, Kristine Stephansd D: ibm, Knuth Iverson ibm, Ole Ingebretson ibm, Niels Olson Field.(ibm = samme sted)Jeg lurer på om Gulbrand kan være død før 1801, og at det er hans enke med de yngste barna vi finner her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Tusen takk!Jeg har lest noe i samme 'duren' som deg, men visste ikke at ibm betød samme sted. Tenkte at dette var Gulbrand jeg også, men fant en Gulbrand Gulbrandsen Sørum død i 1800 så tolket det dithen at dette var hennes mann og altså ikke min Gulbrand. Synes det er så rart at samtlige av disse menneskene er bort i 1801, foruten Kristine Stephansdtr.Kristine gulbrandsdatter giftet seg med Elling Hansen i 1815 og døde i 1838. Ingen steder har hennes foreldre vært oppført. Tror det står Field i vielsen deres, men finner ingen med hennes navn under den gården.Lenke til vielsen: (Hole 1814-1833 øverst på s. 387). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, de fire første bindene av Bygdebok for Hole er lagt ut på nettet (Hole kommune, gå til kultur/bygdebok). Jeg mener at Sørum blant de tilgjengelige gårdene, så ta en titt - kanskje du finner ut mer. Bøkene er veldig grundige, og tar for seg husmannsplassene, også.mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Jeg har lett og lett Astrid, men finner ingenting om Gulbrand på Sørum, faktisk ingen Gulbrand Svendsen i det hele tatt. Kanskje han ikke kom derfra? Mulig Kristine vokste opp et annet sted enn Hole? Jeg har funnet konfirmasjonen hennes og vielsen med Elling, og er ganske sikker på at dåpen også er henne. Alt finner sted i Hole, men ingeting om faren hennes eller mer om henne. Noen som har tips om hvordan jeg kan lete videre tas vel imot før jeg legger Kristine på hylla over uløste nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Ja, Astrid, det var henne jeg mente. Regner med at det er rett person? Sånn rask hoderegning tilsier at det er samme Kristine som dåpen lengre opp her. Navnet hennes er bytta om med i og r'en i fornavnet. Jeg har også søkt opp Christie, men ingen med Gulbrandsdatter. Har lest igjennom Sørum og delvis Fjeld,- finner ingen. Skal ikke legge henne på hylla helt ennå,- lete litt til på Fjeld først:-) Takk og pris for holebøkene på nett:-) Forøvrig fant jeg Gulbrand Gulbrandsen (mulig farskandidat) i bygdeboka og da står barna hans oppført, men ingen Kristine så regner han som utelukket nå.Mye tyder på at Gulbrand var død i 1801. Kristine vet vi levde, men henne finner jeg heller ikke. Null far og datter verken i holebøkene eller i folketellingen får meg til å lure på om de bodde en helt annen plass noen år før de kom tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, vet du navnet på kona til Gulbrand, altså moren til Kristine/Kirstine???? Og har du isåfall funnet henne i 1801-tellingen? Vet det er en lenke i innlegg 2, men har du sjekket om de oppførte barnas far er samme mann???mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Nei, jeg vet ikke navnet på moren til Kristine. Tenker du på om Gulbrand Gulbrandsen (han som har 3 barn og er død i 1801) er far til alle tre? Svaret på det er nok ja for i bygdeboka står det at Gulbrand Gulbrandsen dør i 1800 og etterlater seg kone og tre små barn ved samme navn i folketellingen. Men i bygdeboka står det i tillegg nevnt en sønn til foruten dem i FT, men altså ingen Kristine. Hadde denne Gulbrand vært faren til Kristine så stemmer ikke følgende:- Dåpen til Kristine er feil da han hetter Svensøn der og ikke Gulbrandsen til etternavn.- Kristine hadde høyst sannsynlig vært nevnt i Folktellingen boende med moren som da er enke.- Vært nevnt i bygdeboka.Jeg kan muligens være helt på jordet når jeg leter også for jeg vet jo ikke med noen som helst sikkerhet at Gulbrand Svendsøn er faren hennes. Jeg tror det basert kun på Gulbrands fornavn og hennes etternavn. Det eneste jeg vet med 100% sikkerhet om Kristine: - Giftet seg i 1815 med Elling Hansen fra Skjærdalen - Døde i 1838.Nå tenker jeg masse høyt her, håper du finner noe fornuft i det:-) Skulle så gjerne ha løst dette her. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

jepp, nå sjekket jeg at det var enka til Gulbrand Gulbrandsen som står i 1801-tellingen, så da blir neste trekk å leite etter om Gulbrand Svendsen, som var på Sørum-eie da Kristine ble født, fikk flere barn, eller aller best: finne vielsen hans. Skam den som gir seg...mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Jeg blir helt målløs her jeg sitter på jobben!! Dere er jo helt utrolig gode. Synes selv jeg ikke er så aller verst,- men dere overgår meg 10 ganger;-) Tusen tusen takk for hjelpen, nå er det bare å komme seg hjem og grave videre. Ante ikke at de flyttet på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Begynte å gruble litt: De giftet seg først i Hole, fikk Kristine der og flyttet så til Aker. Deretter flytter de tilbake hvor hun blir konfirmert og gifter seg. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

og Gulbrand kom fra Svarstad, står det i forbindelse med Trolovelsen, og kona fra Fjell, så kanskje du nærmere deg løsningen?????Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

og Gulbrand kom fra Svarstad, står det i forbindelse med Trolovelsen, og kona fra Fjell, så kanskje du nærmere deg løsningen?????Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

PS: den geografiske avstanden fra Sollerud i Aker til Hole er ikke stor, og folk flyttet endel før, så nå har du det nok i boks!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Fint at avstanden ikke er så stor, da virker det mer naturlig. Lenken til sønnen Sven Gulbrandsens konfirmasjon kan vel ikke stemme? Han blir konfirmert 1797 og i FT i 1801 står han med en alder på 4 år. Selvom foreldrene har riktig navn, blir årstallene feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Både Gulbrand og Mari sine familier er omtalt i bind 4 av bygdeboka for Hole, og det bør være kurant å komme flere generasjoner tilbake. Se side 316 vedrørende Gulbrand og side 772 vedrørende Mari.Med vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.