Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Knut Bryn

[#73681] Jørgen Østensen Gjelsa, Askvoll, oppr. fra Våge(?)

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Den 2 oktober 1744 ble det holdt skifte på 'Giels..(?) i Aschevolds Skibrede paa Budlandet ... effter Jørgen Østensen som sammestæds boede og døde'. Enka het Dorthe Ellingsdatter, men barnas barn er ikke nevnt. Er det noen som vet noe om denne karen? Hvor kom han fra? Omtrent når var han født og når kom han til Bulandet?Jeg har en mistanke om at han kan være identisk med en som i flere kilder kalles Jørgen Østensen Våge. Han var født ca. 1674 og flyttet til Bergen omkring 1700. I 1707 kom han til Årdal kobberverk der han arbeidet i tre års tid. I mai 1716 ble han utskrevet til militærtjeneste i marinen i forbindelse med Den store nordiske krig. Det er det siste jeg vet sikkert om ham, og nå prøver jeg å finne ut hvordan det gikk med ham.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Russøy

Hei Knut. Eg kjenner ikkej til denne, men har no lett litt. Eg er også usikker på kva du veit om denne Jørgen Østensen Våge forut for at han kom til Bulandet.Eg ser at det i Aksvoll i Mars 1744 dør ein Jørgen med eit etternamn som eg ikkje klarer å tyde, som er 69 år, og dette kan jo høve med født ca 1674. Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Askvoll, Ministerialbok nr. A 7 (1739-1748), Kronologisk liste 1744, side 77. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8595&idx_id=8595&uid=ny&idx_side=-78>Lenke Permanent bildelenke: LenkeI oversikta over MT 1701 for garden Vaage i Askvoll finnes ein Jørgen Østensen som er 29 år. Det står ein merknad om at han: boer i Bergen og tiener under art. Lenke.På same gard er det ein Østen Jørgensen 50 år, som då kanskje er far hans.Er dette den samme Jørgen Østensen Våge som du nemner, så er det vel godt muleg at han flytta tilbake til Askvoll. Kanskje BB Askvoll kan seie meir?Eg er litt usikker på denne garden Vaage. Det kan være den same som garden Vågane som ligg nord for Stongfjorden. I dette området blei det på 1750-talet starta med kobbergruvedrift. Eg er usikker på om det har vore utvunne kobber før dette. Må ta litt forbehold, for det kan sjå ut som om denne garden på 1700-talet låg under Kinn. Det finnes også ein gård Våge som no ligg under Hyllestad, men som tidlegare har vært under Aksvoll. Det er vel mest truleg denne.Er du sikker på gjelsa? Ser at det i skifteregisteret for Sunnfjord 1742-1763 er oppført ein Jørgen Østensen på garden Giseneset i Aksvoll. Kan det være denne du har funne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Bryn

Hei, Egil! Takk for nyttig respons. Til det første spørsmålet ditt, vil jeg si at jeg kjenner en del til den Jørgen Østensen Våge som finnes i FT 1701 for Askvoll, men han forsvinner for meg ca. 1716. Utfordring nr. 1 er å få bekreftet mistanken om at han er identisk med den Jørgen Østensen som det er skiftet etter på Bulandet i 1744. Utfordring nr. 2 er å finne ut hva han 'drev med' mellom 1716 og 1744 (hvis det da er samme person).Til avsn. 2: Først takk for at du fant begravelsen den 22. mars 1744. Den hadde jeg oversett, og jeg tror den er korrekt. Riktignok er ikke patronymet med, men det som står, 'Jørgen Nesset', stemmer godt med det som står i skiftet. Det tolker jeg nå til 'Jørgen Gjelseneset'. Dette har nok vært en plass under Gjelsa på Bulandet. Gjelsa er en av de mange øyene ute på Bulandet.Til avsn. 6: Jørgen Østensen Våge kom nok ikke fra Stongfjorden, men fra Våge på sørsiden av Vilnesfjorden. Nå ligger denne gården i Fjaler, men i 1701 hørte den til Askvoll prestegjeld. Dette ser vi av at Våge i 1701-manntallet kommer mellom Furset og Holset.Avsn. 7: Dette har jeg vel kommentert ovenfor. Det er riktig at det i Fylkesarkivets (og Digitalarkivets) skifteregister står 'Gieseneset', men av originalen ser man tydelig nok at navnet begynner på 'Gjelse..'. Slutten av navnet var jeg først usikker på, men med din hjelp (begravelsen i kirkeboka), ser jeg nå at endelsen er '..neset'.For å komme videre er det nok lurt å sjekke hva som står i bygdeboka for Askvoll (Gjelsa) og dessuten bygdeboka for Fjaler (Våge), men har ikke disse bøkene og kjenner heller ikke til hvor grundige de er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Russøy

No har eg også sjekka orginalskifte, og eg er einig med deg i at det står Gielse....Eg har sjølv hatt slekt på Gjelsa, men det er nok på eit seinare tidspunkt. Eg ser av stadnamnregisteret på fylkesarkivet, at det på Gjelsa er ein stad som blir kalla Gjelsereset. Kan det være den? Eg veit ikkje om det har vore nokon husmannsplass her, men det ser ut som om dette namnet dekker deler av den nordre odden på Gjelsa.mvh Egil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Bryn

Jeg fant også stedsnavnet 'Gjelsereset', men jeg tror ikke det er samme navn. Så mange nes som det er på øya Gjelsa, skulle ikke 'Gjelseneset' være noe merkelig navn på en liten plass. Det var vel først og fremst fiske de levde av, så det behøver ikke å ha vært store jordlappen Jørgen hadde :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Russøy

Her er informasjon frå Askvoll BB:Gnr. 37 Våge: Øystein Jørgenson brukar 1672-1706. 50 år i 1701. Barn: Jørgen 29 år i 1701, tente u. artill. Bergen. Mose 18 år 1701. (Denne garden ligg no i Fjaler, som du seier)Gnr. 64 Gjelsa (også nemnd Giellesøen) Eilert Olson (Gillesøy) g. 1745 med Dorte Ellingsdtr. Dei fekk dattera Pernille i 1748. Dorte var ført gift med Jørgens Øysteinson Gjelsneset, skifte 1744 69 år. Her er oppgitt ein son Henrik Jørgensen f. 1711, død 1735. Dorte blei gift tredje gang 1754 med Kristoffer Sjursson.Ut frå at ikkje BB Askvoll omtaler giftemålet mellom Dorte og Jørgen først, så skulle vel det kanskje bety at dei har vore gifte ein annan stad. Eg er usikker på om Henrik er fødd i Askvoll (har ikkje lett etter han)Eg ser at du har kontroll fram til 1716. Då skulle vel denne Henrik som er fødd i 1711 stadfeste/avkrefte om det er same person.mvh Egil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Bryn

Takk igjen, Egil! Hadde jeg nå funnet at 'min' Jørgen faktisk fikk en sønn som ble døpt Henrik omkring 1711, så hadde jeg følt meg trygg på at disse to Jørgen Østensen var samme person, men den gang ei.Jeg er ganske sikker på at Jørgen Østensen Våge bodde i Bergen i 1711, men kan ikke finne dåpen av Henrik der. Forklaringen kan imidlertid være at han ble døpt i Domkirken. Så vidt jeg kjenner til, har kirkebøkene for Domkirken fra den aktuelle perioden kommet bort.Likevel takker jeg for informasjonen om Henrik og det du fant om faren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.