Gå til innhold
Arkivverket

[#73686] Steffen Sakariassen Hjorteland (f.ca. 1661)


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Denne Steffen finner vi i 1701-manntallet som odelsbonde på Hjorteland i Åsane. Han kunne ganske sikkert mer enn å svinge orven, for sommeren 1706 hadde han jobb som byggmester ved Årdal kobberverk.Er det noen som vet noe mer om denne Steffen? Først og fremst er jeg interessert i opplysninger om hans nærmeste familie og når han døde. Ble han boende på Hjorteland livet ut? Alle opplysninger om hans ferdigheter som snekker eller tømmermann tas også imot med takk. Kanskje han hadde erfaringer fra bygningsarbeidene i Bergen etter bybrannen i 1702?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg lurer på om du ikke kan finne vielsen hans her 24/6 1684(FS). Den står litt ovenfor (4-5 i margen og streken ved 28/6). For meg så ser det ut som om han ble gift med Zidsel Knudsdt.? Men jeg har problemer med å lese teksten så jeg kan jo se feil. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om nåla i høystakken! Jeg er enig i at bruden het 'Zidsele'. Patronymet kan være 'Knudsd.', men det er ikke lett å si sikkert for meg heller.Takk skal du ha Berit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1663 bodde det 3 bønder på Hiortteland: Amund, Niels og Sacharias. Jeg tenker nå på fadderne ved dåpen til Karen i 1687, hvor det ser ut som om noen av dem heter Niels.. og Aamunds...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Steffen Sakariassen Hjortland (f.ca.1661 d.1722) er oppført under Hjortland i 'Åsane i fortid og nåtid III' (side 193). Han skal være død i Bergen i 1722 og var gift med Sissel Knutsdatter Birkeland. Han er oppført med 7 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk visst flere barn. Jeg fant flg. i kirkeboka for Hammer: Hans (dpt. 20.9.1685), Kari (dpt. 17.5.1687), Johannes (dpt. 11.5.1689). Om de to første heter det at de ble døpt i byen. Alt dette tyder på at den gode Steffen ikke var en helt vanlig bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Halvorsen. Nå begynner jeg å få en del om Steffen. Men jeg er selvsagt interessert i mer hvis det skulle være noen som vet noe, - eller finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.