Gå til innhold
Arkivverket

[#73690] Oppslag i bygdebok for Fåberg/Lillehammer


Gjest inger olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest inger olsen

Er det noen som kunne gjort et oppslag i denne bygdeboken for meg? Jeg lurer på hva som skjedde med Simen Syvertsen og Ragnhild Olsdatter (og deres barn) som bodde på nord Rustad. Jeg finner ikke igjen noen av dem i 1865 tellingen.Her gifter Ragnhild og Simen seg: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9279&idx_id=9279&uid=ny&idx_side=-196>Lenke (nr 24) Og her gifter et av barna deres (Simen Simensen)seg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er ingen bygdebok for Fåberg/Lillehammer, men historielaget er i ferd med å renskrive manuskriptet til Hattestad LenkeLes hva som står om manuskiptene!I går ble det oppdaget 2 grove feil på de to gårdene jeg kopierte på Maihaugen tirsdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger olsen

Takk skal du ha. Var ikke klar over at det ikke fantes en slik bygdebok. Får nok bare smøre meg med tålmodighet til de 'rette' gårdene blir lagt ut på nettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Ser du har funnet flyttemelding, men her er det som står i Fåberg Historielag sin bok Husmannsplasser i Fåberg:Rustad nordre : Brukaren på Rustad fikk skjøte på garden i 1823. ... I 1853 kjøpte Tobias Thorsteinsen Fougner garden Rustad, og samme familie har den fremdeles.Svendsrud under Rustad: yngre sønn, Simen Syversen g.m. Ragnhild Øver-Jørstad i 1825 som ei tid gikk husmann på garden.Det står dessverre ikke noe om hvor Simen og Ragnhild er blitt av. To plassgutter reiste nordover til Beitstad i 1840-åra. Det har ikke vært mye flytting, men noen familier har emigrert.Broren til Simen, Hans, bodde på plassen Hauger under Rustad i 1865. Da Hans døde og svigersønnen Hans Jonsen (g.m. Ingeborg Hansd) kjøpte Aaen fra Øvre Dal,ble Hauger nedlagt.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.