Gå til innhold
Arkivverket

[#73691] Svenske familjen Palin till Norge 1882 á 1883. Till USA 1887 respektive 1888


Gjest Åke Kjellqvist
 Del

Recommended Posts

Gjest Åke Kjellqvist

Hej ! Jag söker en Palin, troligen med förnamnet Johan, född september 1846 någonstans i Sverige. En amerikansk släkting till mig har denne man som sin anfader och jag försöker hjälpa henne på traven. Jag har i sökning på bl.a. DISBYT funnit att de flesta Palin är födda i norra delen av Sverige.Familjen Palin flyttade 1882 á 1883 till Norge och lämnade Norge för USA 1887 á 1888. Data i övrigt:Amerikanskt namn John Pahlin. Enligt federalt census år 1900 är han född september 1846 i Sverige och han har följande familj: Hustru Louisa Pahlin (troligen född Lovisa Nilsdotter), född september 1854 i Sverige. Dottern Elin född 1877 i Sverige. Dottern Lotta född 1880 i Sverige. Dottern Agnes född januari 1882 i Sverige. Son Knut (I am. Canute) född februari 1884 i Norge. Son Nelson (troligen född Nils) född december 1885 i Norge. Dotter Annie född februari 1889 i Massachusets, USA. Son Otto född december 1890 d:o. Son David född september 1893 d;o.Enligt samma census gifte dom sig år 1875, följaktligen i Sverige John Palin anlände till Am. 1887. Utflyttning från Norge. Louisa kom efter 1888 med barnen födda i Sverige och Norge (5 barn). När det gäller mannens efternamn är det ju inte säkert att han haft namnet Palin i Sverige. Framförallt är det inte säkert att han är född Palin. Troligen är det ett hantverkarnamn erhållet efter ett gesällprov. Möjligen kan han ha tagit det i Norge. I Amerika har han lagt till 'h' för att någotsånär behålla svenskt uttal av sitt namn.Med Vänlig HälsningÅke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

I databasen Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920 står en Johannes Einar Valin med familj. Det finns likheter:Johannes Einar Valin 19/09 1848Lovisa Nilsd 27/06 1854Elin Maria Johannesd* 11/10 1876Johan Edvin Johannesson* 11/06 1878Lotta Teresa Johannesd* 11/11 1879Karlskoga verkar vara en gemensam nämnare! Och Agnes Ulrikka (sic)döpt 11 jan 1882, också i Halden:Lenke Johan Palin, smed, skriven som 49 år gammal, vilket inte stämmer, emigrerar med sonen Johan, 10 år, från Kristiania til Worchester Mas 26 oktober 1887, se Emigranter over Kristiania 1871-1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Hoppas att jag får länkarna att fungera....[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061011050469.jpg>Lenke (först 1882) Här skrivs namnet Pallin och han kommer från Hällefors. Lenke (nr 203 och 204 på höger sida; hans yrke är järnverksarbetare)Lenke (nr 100 till 105 är hustrun och de övriga barnen, attestdatum 23 maj 1888)I folkräkningen 1885 för Fredrikshald står de som Polin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hvem er så denne mannen Palin tro? LenkeHar ikke funnet hustru og barneflokken i emigrantlister fra Oslo eller Fredrikstad til nå.Får prøve andre kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har heller ikke kunnet finne utreisen, men Loise og barna Elin, Lotta, Agnes, Knut og Nils ankom NY med 'Geiser' den 8. juni 1888. Men dette kjenner vel kanskje Åke til fra før?Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har akkurat fått meg en ny PC med Windows 7 så jeg prøver her, kun som en test på at jeg gjør det rett, å legge ut manifestet. Er bare sånn passe datakyndig:-)

bilete7999.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åke Kjellqvist

Hej Alla !Hjärtligt tack. Det gjorde ni alla väldigt bra. Nu har jag verkligen stoff för Palins.Många Hälsningar och ha en fin veckändaÅke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.