Gå til innhold
Arkivverket

[#73694] Når ble Even Olsen ,Vestfossen født


Gjest Bjørn Arnhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Arnhaug

Even Olsen, Vestfossen født ca. 1789. hans mor heter Oline Hansdatter som giftet seg med Ole Johanessen, Vestfossen i 1793. Even ble født før dette ekteskapet, men er Ole Johanessen hans far eller er det en annen? Har søkt på folketellingen i 1801 der står han som sønn.Er det noen som har opplysninger ang,. hans fødselsdag og i hvilke kirkebok står han? Mener at folketellingen fra 1865 står han som født på Eiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, ifølge opplysninger på FamilySearch, står det at han ble født (døpt?) 16. september 1790 i Eiker (Vestfossen), noe som kan stemme bra med alderen i 1801. Navn på foreldrene var ikke oppført. Det er ikke bestandig at FS-opplysninger stemmer, så du bør nok leite i kirkebøkene for Eiker.mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, da gjenstår det bare å finne ut HVOR han ble født/døpt. Jeg har tatt en titt i Eiker, men ikke funnet noen dåp. Jeg KAN ha fart litt lettbent fram, så kanskje han står der likevel, eller han kan være døpt et annet sted... Noen bør iallefall saumfare bøkene,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Hei! Takk for svarene. Jeg har gått igjennom bøkene for Eiker flere ganger, men har ikke funnet noe. Har også søkt i databasene på fødte i 1789/1790 i Eiker men finner ingen Even født på den tiden. Har også søkt i Kongsberg og Sandsvær. Jeg får søke videre.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, prøv Modum eller Sigdal, samt Drammen. Står det noen opplysninger som kan være til hjelp i forbindelse med morens vielse i 1793?mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Første barn døpt 1790 på Modum var Even, sønn av Oline Hansd. og Nils Evensen: Lenke Jeg har problemer med gårdsnavnene her, men det er det sikkert andre som klarer å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Står det Synstebyeje for han? I så tilfelle dør det en Nils Evensen her i 1838: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=sk06231821&gardpostnr=1787&merk=1787#ovre>LenkeHan gifter seg i 1794, nest siste på høgre side: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 3 (1783-1819), Ekteviede 1794, side 756-757. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet ser ut for at Even er hans andre utenomekteskapelige barn. Nils Evensen skulle være f ca 1762.Her er han i ft 1801 på Synstebyeje:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Den Even Nilsen som er 14 år gammel, må være født før han ble gift med Pernille.Dersom det da ikke er feil i ft, for Nils Evensen fikk en sønn Even med Pernille 28/1-1794 og så dattera Kari 6/12-1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da blir en Nils Evensen f 11/9-1762 i Modum med foreldre Even Ericsen og Inger Jansdtr n° 77: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 2 (1741-1782), Fødte og døpte 1762, side 296-297. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid=ny&idx_side=-151>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for mange svar. Jeg kan tyde det at det er Sønsteby om stedsnavnet, men klarer ikke å tyde når han er døpt. Ser ut for at han er født 11 eller 19 februar? Oline Hansdatter var hans mor. Hun giftet seg med Ole Johanessen i 1793. Hun har antakelig fått Even utenfor ekteskapet og muligheten for at Nils Evensen er hans far er stor. Det står i Modums kirkebok at han er uægte etter hva jeg kan tyde. Ser ut for at man kan være på sporet. I folketellinge i 1865 står det at han er født i Eiker, men dette er muligens ikke riktig.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er ofte feil i ft, Bjørn, men det er jo litt ergelig at dåpen i febr ikke tilsvarer den han oppgir da han gifter seg. Men det har vi og sett variasjoner av! Alle var ikke like lesekyndige på denne tiden! Det ville jo være litt av et sammentreff om to Olene Hansdtr får en uekte sønn Even samme året.Dersom det er riktig så ble foreldra til denne Nils gift i okt. 1758 - nede til venstre: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 2 (1741-1782), Ekteviede 1759, side 638-639. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid=ny&idx_side=-312>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Datoen som står ved vielsen - 16. sept - kan ikke være fødselsdatoen. De etterfølgene innføringene har datoene 29. sept., 30. sept., 30. sept., 7. okt., 13. okt osv. Kan det rett og slett være dato for innføringen, evt. for første lysning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, skikkelig spennende med 'kandidaten' fra Modum, men burde han ikke hete Even Nilsen? Hvis han da ikke: a) fikk morens navn gr. 'uekte', altså Olines sønn, eller b) 'tok' farsnavnet til stefaren....mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Dette går veien tror jeg. Kan være at han har brukt stefarens navn, eller han har forkortet Olinessønn til Olsen. Det virker kanskje bedre. Hun har antakelig flytt til Vestfossen muligens for å få seg jobb på celosen. Jeg er enig at det virker rart to Oline Hansdatter får en sønn med navnet Even på samme tid. I folketellingen 1809 står han som sønn til Ole Johanessen og Oline Hansdatter. Kan noen tyde om det står 11 eller 19 februar, og når er dåpen?Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Tror nok at 16 september er lysningsdatoen. Even giftet seg 25 oktober 1821 med Berthe Gislesdatter, Brekke. Jeg vil også si at året som står der er 1821.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, er fortsatt enig i at Modum-gutten virker fornuftig, MEN noen bør, for sikkerhets skyld, sjekke i Modums kirkebøker hva gjelder evt. dødsfall og konfirmasjon, sånn at en kan bli enda sikrere...Astrid, som også heller til at det lysningsdatoen som er oppført i forbindelse med vielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Ole Johanessen og Oline Hansdatter fikk 7 barn utenom Even. Den første ble født i 1794. Kan være enig at fødselsdagen kan være 1 februar. Even døde i Nedre Eiker 16 august 1875. Han bodde hos sin sønn Ole Evensen.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.