Gå til innhold
Arkivverket

[#73695] Skifteprotokoll Drøbak by, feil årstall


Gjest Leif Erik Otterå
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Otterå

Først vil jeg takke for et utmerket tilbud.For en av skifteprotokollene for Drøbak, 'Akershus fylke, Drøbak by, Skifteprotokoll nr. 2 (Hb 0002), 1886-1883' er det skrevet '1886' men det skal være '1868' i overskriften. Først trodde jeg det manglet en tidsepoke her, så det er sikkert lurt å rette denne feilen.En annen ting: Mange protokoller mangler register. Er det slik det vil være, eller kommer det flere registre senere?mvh leif erik otterå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk for påpeking av tastefeil!Lenker som heter 'register' går til protokollenes egne registre, så sant slike finnes (eventuelt maskinskrevne registre som i sin tid ble mikrofilmet sammen med protokollene). Men svært mange protokoller har ikke registre.Vi kan derimot håpe at alle skifteprotokollene skal få en 'database'-lenke etter hvert, men det er tidkrevende å lage databaser, og det er ulikt hvor mye statsarkivene kan prioritere dette arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vedrørende register, vil jeg utdype litt: Som allerede nevnt, er det registre som fantes i protokollene da de ble mikrofilmet i 1950 (enten originale eller maskinskrevne vedlegg), som er lagt ut. Dessuten kobler vi altså opp det som allerede finnes av søkbare registre (databaser).Vi vil i tillegg skanne og legge ut det som er laget av maskinskrevne registre til skifteprotokollene etter mikrofilminga. Det er en god del. Slike registre ligger til grunn for utarbeiding av databaser, som nevnt i forrige innlegg.I alt regner vi med at materialet kan omfatte rundt 400 000 skifter, så det er et stort arbeid å lage søkbare registre til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.