Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Steinar Ebbestad

[#73701] Tank-familien i Fredrikshald

Recommended Posts

Guest Steinar Ebbestad

Ute etter slekttavle for slekten Tank

Guest Tore H Vigerust

Finnes visstnok i et av de Ankerske privatarkivene i Riksarkivet.

Guest Liv S. Hansen

Det finnes også en slektsoversikt i boka 'Fredrikshald i 250 år' av Olaf Forstrøm.Liv

Guest André Martinsen

Skal vi nu se. Jeg går ikke god for opplysningene, men har grunn til å tro at de er troverdige.1. gen. MARCUS TANCHE, død 1567. Rådmann i Wismar.2. gen. CARSTEN MARCUSSEN TANCHE, født i Wismar, levet i 1592 og døde trolig før 1605 i Haderslev. Skipper. Gift med ANNA (TANCHE).3. gen. HANS CARSTENSEN TANCHE. Skipper og borgermester i Haderslev.4. gen. CARSTEN HANSEN TANCHE. Handelsborger og rådmann i Maribo i Lolland, og borgermester i Haderslev. Gift med HILLEBORG HANSDATTER.5. gen. NIELS CARSTENSEN TANCHE. Kjøpmann i Halden. Hans bror HANS drog nordover. Hans etterslekt forandret navnet til TANK, jf.m. bl.a. Carsten Tank Anker.Jeg har nedtegnelser om Niels Carsten Tanches etterslekt i Halden, men jeg finner dem ikke ikveld. Kanskje kommer noen andre meg i forkjøpet.Forøvrig sies slekten Tanche å ha vært en adelsslekt, adlet av Karl IV av Det hellige romerske rike («Tyskland»). Slekten førte våpenskjold.Det finnes et rikholdig hefte om slekten Tanche (med vekt på nordlandsgrenen) som er mulig å kjøpe. Det fåes hos E. Steiro ved å skrive til elinor (hos) ktv (punktum) no. Pris: 150 kr samt for porto.

Guest Tore H Vigerust

jeg tror det er en feil mellom ledd 4 og 5

Guest André Martinsen

Jeg må få rette på noe (det går i surr med alle disse Niels og Hans). Det var ikke Hans Carstensen Tanche (5. gen.) som drog nordover; det var hans sønn Niels Hansen Tanche som gjorde det. (Det sies forresten at den nevnte Hans Carstensen Tanche hadde to sønner som het Niels.)Ad (6):Du må gjerne utdype det, slik at man får muligheten til å etterse det angjeldende forhold.

Guest Arild Oliver Bråthen

Det ligger også en slektsoversikt på sidene 238-239 i boka: Slægten Stang, bidrag til Fredrikshalds Historie, av Haagen Krog Steffens.

Guest Arild Oliver Bråthen

Det er også en oversikt på slekten Tank på sidene 336-339 i boka: Fredrikshald i 250 år, bind I, av O. Forstrøm slik nr.4 over her skriver.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.