Gå til innhold
Arkivverket

[#73701] Tank-familien i Fredrikshald


Gjest Steinar Ebbestad
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Skal vi nu se. Jeg går ikke god for opplysningene, men har grunn til å tro at de er troverdige.1. gen. MARCUS TANCHE, død 1567. Rådmann i Wismar.2. gen. CARSTEN MARCUSSEN TANCHE, født i Wismar, levet i 1592 og døde trolig før 1605 i Haderslev. Skipper. Gift med ANNA (TANCHE).3. gen. HANS CARSTENSEN TANCHE. Skipper og borgermester i Haderslev.4. gen. CARSTEN HANSEN TANCHE. Handelsborger og rådmann i Maribo i Lolland, og borgermester i Haderslev. Gift med HILLEBORG HANSDATTER.5. gen. NIELS CARSTENSEN TANCHE. Kjøpmann i Halden. Hans bror HANS drog nordover. Hans etterslekt forandret navnet til TANK, jf.m. bl.a. Carsten Tank Anker.Jeg har nedtegnelser om Niels Carsten Tanches etterslekt i Halden, men jeg finner dem ikke ikveld. Kanskje kommer noen andre meg i forkjøpet.Forøvrig sies slekten Tanche å ha vært en adelsslekt, adlet av Karl IV av Det hellige romerske rike («Tyskland»). Slekten førte våpenskjold.Det finnes et rikholdig hefte om slekten Tanche (med vekt på nordlandsgrenen) som er mulig å kjøpe. Det fåes hos E. Steiro ved å skrive til elinor (hos) ktv (punktum) no. Pris: 150 kr samt for porto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg må få rette på noe (det går i surr med alle disse Niels og Hans). Det var ikke Hans Carstensen Tanche (5. gen.) som drog nordover; det var hans sønn Niels Hansen Tanche som gjorde det. (Det sies forresten at den nevnte Hans Carstensen Tanche hadde to sønner som het Niels.)Ad (6):Du må gjerne utdype det, slik at man får muligheten til å etterse det angjeldende forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arild Oliver Bråthen

Det ligger også en slektsoversikt på sidene 238-239 i boka: Slægten Stang, bidrag til Fredrikshalds Historie, av Haagen Krog Steffens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Det er også en oversikt på slekten Tank på sidene 336-339 i boka: Fredrikshald i 250 år, bind I, av O. Forstrøm slik nr.4 over her skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.