Gå til innhold
Arkivverket

[#73702] Einar Jonasen (Johanssen), f. 1794-96, Skamtinden, Hillesøy, Troms


Gjest Bernt Jenssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Jenssen

Hvem var og hvor var han født, Einar Jonasen, som er omtalt i 'Kulturbilder fra Gamle Hillesøy' som en av Skamtind's eldste beboere (må menes med bosetting). Han oppgis å være født i 1794, fra Håja!Han ble g.m.1. 02.11.1818, Anne (Ane) Andreasdtr. (Andersdtr.) fra Kattfjorden. Hun dør ikke så lenge etter at hun føder dattera Marit, 31.12.1818.Einar blir så g.m.2., 07.10.1821, Elen Erika Stephensdtr. f.1798, Strømmen i Lenvik. Ved dette giftemålet er han oppgitt å være 27 år (født i 1794).Einar er ikke å finne i kirkeboka som døpt! Når jeg sjekker Konfirmerte i Krk.boka for Lenvik 1784-1820, så finner jeg under konfirmerte 31.07.1814 en Einar Johanssen 18 år, Angstauren (født 1796).Einar omkommer ved drukning den 13.05.1822 og blir tydeligvis ikke gjenfunnet, han er ikke gravlagt, men ved innføringen i krk.boka, så er han oppgitt å være 26 år (f. 1796!)Er det noen som kan hjelpe meg med hvor han kommer fra og hvem var hans opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ved FT-1801 finnes en Ejner Johan, 6 år, sønn til Jonas Ejnersen. Han passer inn ganske bra, bortsett fra at familien bor på Skierret i Dyrøy (i Dyrøysund ca 7-8 km sør for Brødstadbotn): [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f1801&gardpostnr=56326&personpostnr=855838&merk=855838#ovre>LenkeHans kone Ane Andersdatter begraves i 1813 og da er bopel oppgitt til Oldervigen (i Lenvik). Såvidt jeg kan skjønne, så må dette være Oldervik i Kattfjord:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Odd Villy!Ja, jeg trur du har funnet rette personer :-)) Alle de steds-navnene som du nevner, sier meg at du er temmelig kjent i området. Jeg kommer selv fra dette området. Har vært på samtlige av stedene (dette bare for å skryte litt :-)).Jonas og Ane har nok kommet flyttende fra Dyrøy-traktene og til Kattfjorden (Bedre og lettere fiskemuligheter en Dyrøy området.Takker så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Som gammel vannøyværing så har jeg utkjempet mange harde fotballkamper både mot Kattfjord og Kvaløysletta på banen i Ersfjordbotn, så helt ukjent i området er jeg ikke:) Må imidlertid innrømme at jeg aldri har vært på småøyene på yttersida av Kvaløya, selv om jeg vet at det kan være et eldorado (på sommerstid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jonas Eynersen og Anne Andersdtr giftet seg i 1789, de var begge i tjeneste hos handelsmann Michel Bangsund fra Kastnes da trolovelsen fant sted. Kvindemennesket Anne Andersdtr, finske, står det om henne. Gift i Tranøy (Holm kirke?)Lenke venstre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest John Tore Kvernmo

Hei Bernt!Jeg har ikke lagt merke til dette temaet før, men siden Einar Jonassen er min tipp-tipp oldefar, er jeg veldig interessert. Temaene 51090 og 58112 er aktuelle her.Med Jarle G.Pedersens sider som kilde, har jeg notert følgende om Einars opprinnelse:Den eldste jeg har notert er Hans Clausen Mikkelbostad med ukjent hustru som drev garden Mikkelbostad på Dyrøy fra ca. 1615. Hans sønn, Reinholdt Hansen Mikkelbostad (ca.1617-1696) i 1645 gift med Berit Einarsdatter, født ca. 1620, overtok i 1645 halve garden, og senere halvparten av resten. De skal ha fått 11 barn, og sønnenReinholdt Reinholtsen Mikkelbostad, (ca.1658-1707) ble gift med Anne Henriksdatter som døde på Espnes, Dørøy. 7 barn er oppgitt, og sønnenJonas Reinholtsen,(ca. 1699, begravet 14.8.1783 i Tranøy) ble gift I med Anna Hansdatter, født ca. 1688, gift II med Ane Hansdatter, født ca. 1685, død 1762. Jonas vokste opp på Vik i Brøstad, og bodde kanskje her senere.Nr. 5 i 2.ekteskap var Einar Jonassen født ca. 1735.De oppgitte år skurrer, Ane var i tilelle 50 år da Einar ble født! I mine notater har jeg derfor ca.på alle årstall.Einar Jonassen ble gift 19.7.1757 med Anne Nilsdatter født på Rubbestad i Tranøy. -Det ser ut til at familien bodde på Russevågen i Sørreisa fra midten av 1760-tallet. Nr. 5 av deres 6 oppgitte barn er Jonas Einarsen, født ca. 1765, i 1788 på Kastnes i Dyrøy med Ane Andersdatter, født ca. 1750. Ane var vistnok samekvinne.Deres yngste av 4 oppgitte barn var altså denne Einar Jonassen som druknet 13.5.1822 sammen med sin svigermor.-Her står mye kontrollarbeid igjen, men du har kanskje kommet litt avgårde du også Bernt?Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Einar Jonasen, død 1822, er på en sidegren av hva jeg gransker og har derfor ikke ligget øverst i bunken min.Det meste av hva du (John Tore Kvernmo) skriver, ser for meg ut som du har hentet fra 'Gårds og Slektshistorie for Dyrøy' Mikkelbostad, bind 2 side 238. Hvor godt en kan stole på de årstallene som er oppgitt der, må en i tilfelle bare etterprøve. Det samme gjelder opplysningene i Jarle G.Pedersens sider.Kan dessverre ikke hjelpe mere enn det som allerede er opplyst.Mvh. Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.