Gå til innhold
Arkivverket

[#73709] Geografisk plassering av militære regimenter på 1700-1800 tallet


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg leter ofte litt forgjeves etter steder hvor offiserene har vært stasjonert, fordi dette ville vært et bra utgangspunkt for å finne ekteskap, barn og dødsfall.Eksempler er Rappes gev. inf.regt, Rømelings tilsvarende, S.fjelske. gev. inf.regt., 2 Bergenh. nasj. inf.regt. samt mange forskjellige andre regimenter og ikke minst kompanier.Finnes det noen geografisk oversikt over hvor disse opererte og primært hvor stabene var forlagt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Kristin Strand

Arkivmagasinet nr.2/1998, 2/1989, 2/1999 og 2/2006 inneholder artikler om militære arkiv i Riksarkivet og Statsarkivene. Alf Kiil: 'Arkivkunnskap. Statsarkiva' (1987)har også en god artikkel om militærstell på side 215-229. Vil også anbefale Knut Johannesen red.: Håndbok for Riksarkivet. Der vil du finne mye om militærvesenet. Synes å huske at det skal være utarbeidet noen plansjer med oversikt over regimenter m.m. Iallfall skal de ha det ved Statsarkivet i Trondheim. Antagelig vil du finne nærmere opplysninger om dette i Arkivmagasinets nummer. Antar at både Riksarkivet og det enkelte Statsarkiv vil være behjelpelige om du kontakter dem. Dette ble et nokså generelt svar, men håper det likevel kan være til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Kjempefin link, Berit. Tusen takk, men jeg kommer bare et stykke på vei når det mangler hvor de mere konkret var forlagt. Hvor kommer Rappe og Rømeling inn - de ser jeg ikke ?Og takk Randi også. Jeg vil forsøke Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For å finne ut mere ang. Rømeling og Rappe kan du jo prøve Ovenstads militærbiografi. Det er flere Rømeling og Rappe der. Kanskje du er heldig.Ovenstad nederst på denne siden Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Berit, men det var faktisk opplysningene i Ovenstad som førte til mitt spørsmål. Dessverre sier Ovenstad ikke noe om hvor regimenter og kompanier holdt til (så vidt jeg har lest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Spørsmålene som Leif retter er av stor interesse for meg også, og dersom du finner en slik oversikt, er jeg takknemlig om du vil dele det med oss. Har spesiell interesse av regiment og kompanier under 1.Oppl. nasj. infanteri regmiment, mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Som gammel database-ekspert, ser jeg klart muligheten av å bruke f.eks. Legacy og 'Hendelse'-funksjonen der. Hvis jeg hadde lagt inn alle utnevnelser og lign. fra Ovenstad på de mer enn hundretalls offiserer som jeg har i mine ane-registre, ville et database-søk (SQL-basert) på 'Hendelse'=yrke=offiser eller noe likn. med listing av barns fødselsted på de samme, i mange tilfeller ha flere 10-talls tilslag. Basert på de steder barna er født, kan en deretter oppdatere de aktuelle 'Hendelse'=yrke=offiser med samme sted (som vil være 'omtrent riktig').Dessverre har jeg ikke lagt listen så høyt, dvs. jeg har ikke registrert alle offiserer med alle utnevnelser og stillinger, og orker ikke gjøre dette nå. Har noen andre et stort antall offiserer, så kan de gjerne adoptere ideen.Ellers trodde jeg kanskje at noen som hadde forsket på militære i tidligere tider faktisk hadde laget slike oversikter, for de måtte jo ha behov for å vite akkurat hva vi her etterspørrer. Hvis dette ikke finnes, så håper jeg at noen med interesse for dette området følger opp og kanskje lager en studie/hovedoppgave om saken.Alternativt, som virker på kort sikt, er at denne tråden fortsetter med spørsmål om konkrete regimenter/kompanier og forhåpentligvis svar.Mht. Rappe og Rømeling tror jeg å vite at de var sjefer for hvert sitt store område/regiment samtidig. Videre har jeg faktisk senest denne uken sett navnet Rømeling mange ganger i Rygges kirkebok på midten av 1700-tallet. Var det der han holdt til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Jag som inte kan nånting om militärer eller hur man forskar/hittar dem undrar hur man hittar en 'tambour vid hr Dahls comp' 1751? Personen som är tambur är Steffen Nilsen och gifter sig (andra gången?) 1751 i Nes.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Jørgen.Jeg foreslår at du går inn på Ovenstad - se Lenke Velg 'Table of Contents' og bokstaven 'D' i venstre marg og du kan bla videre til du finner alle Dahl. Så vidt jeg kan forstå, er det bare en aktuell kandidat som kan ha hatt et kompani i 1751.Kun Engelbert Dahl passer inn når du nevner Nes (ellers er det to andre som opererer i Bergens-området på samme tid). Han var altså ved 1. Opl. nasj. inf.regt., men hvor det var stasjonert, vet jeg ikke (kanskje Nes i Oppland ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Leif!Tack för tips!Även Harald Tronden Dahl bör kunna vara kandidat, han nämns 1740-1751 för Gausdalske kompaniet. Engelbert nämns bara från 1760 och några år framåt. Men kanhända han började sin karriär innan dess? Det Nes jag nämnde ligger i Akershus. Personen jag 'jagar'; Steffen Nilsen måste ha gift sig nån gång 1737-1740 men jag vet inte var eller med vem. När han gifte sig 1751 nämndes denne Dahl. Det är ju alltså elva år efter att han gifte sig första gången så det är ju inte ens säkert att han var vid samma kompani 1740 som 1751... Tittade efter hans vigsel i Gausdal 1737-1741, men det finns inget där :-(Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.