Gå til innhold
Arkivverket

[#73710] Egenhendig underskrift - hvordan skrev de selv navnet?


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Nå har vi både skifter og kirkebøker på nett, der vi ofte vil finne underskrfter som viser hvordan den enkelte SELV skrev navnet sitt. Dette synes jeg er interessant, og lager derfor dette temaet, der alle som finner interessante opplysninger om navn - spesielt slektsnavn, kan legge inn det her.Selv starter jeg med skiftet etter Gabriel Røg (eller nevnt som Røgov i selve skiftet) i 1703 (Salten), der vi finner følgende underskrifter (skrevet slik av den enkelte selv): Augustinus Gabriels Røg, Arent Hartvigsøn, Jacob Hersleb, Madtz Homle, Jacob Svensøn Pareliy og C[hristen] Mathiessøn [Trane] Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Ola Ljødal

Interessant å se at så mange kunne skrive i 1703, at de føyer 'søn' til patronymikonet og at de like såvel som en dansk skriver, bruker både c-er og z-er. Derfor synes jeg man skal være foresiktig med å gjøre forandringer på navn som finnes i gamle dokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her var det mange 'kjendiser' på samme side:William Hamond, A J Parelius??, Sueno Höyer, Carsten Volquartz, Anders Peders? Nideros?, Oluff? Jacobsön Borchmann, Peder Parel.?Domkirken Trondheim 1687: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er mange som får navnet sitt skrevet av 'skriveren', men da framgår det alltid(?) Her er det en som får navnet sitt skrevet av skriveren, men så har han i tillegg fått avtegnet sitt 'boemerke' ved siden av. Det skjer nesten på hver side i kirkeboka for Trondheim på 1600-tallet. På samme side finner vi også Claus Kemler? og Pieter Battae? (jeg skriver et spørsmålstegn når jeg ikke er helt sikker på skrivemåten) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Noen ganger har forloverne satt sitt 'Zignete' i lakk som attestasjon, i stedet for å skrive navnet, men da har skriveren skrevet navnet til vedkommende ved siden av. På denne siden er det i tillegg underskrift av Niels Aalborg (Andersen?) og Thomas Hamond Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg vil gå så langt å si at det er et hav av 'skatter' å 'meske seg med' etter at skiftene ble lagt ut. Tror det er litt for alle slektsforsker interreserte. Fant et stort skifte etter Thomas von Westen hvor og hans venn Peter Noræus har skrevet under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.