Gå til innhold
Arkivverket

[#73714] Elisabeth/Lisbet Andersd. f. 12/4 1837 i Melhus - opphav?


Gjest Heidi Austad
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Austad

Det jeg har om henne:Gift 28/11 1867 med Ove Jochumsen Haarberg. Om henne står det: pike, 30 år, født i Melhus, far: Anders Arntsen. Helt til høyre står det noe under rubrikken 'om en av de har vært gift før, om opphør av det ekteskapet osv' som jeg ikke skjønner....I klokkerbok Melhus 1816-1852 s. 262, konfirmerte 1851: Lisbet Andersd. Gjemse?, Far: Anders Arntsen, mor: Josefine? H. Gjemse. f. 12/4 1837.FT 1865: eneste Elisabeth Andersd jeg finner i S-Tr med passende alder er i Rennebu. Hun er 27 år, gift med urmaker Erik Olsen, 37 år. Hennes fødested er her oppgitt Rennebu. Barn: Erik, 3 år og Anders, 1 år.Minibok Rennebu: 14/5 1863, uekte Erik og 3/4 1865 ekte Anders. Finner vielsen 12/6 1864. Hun er da oppgitt 23 år (han 34 år) og far: Anders Torgersen?! Finner Erik Olsen som dør 7/3 1867 (begr. 17/3, nr. 12) 40 år.Spørsmålet er: Hvem var moren hennes? Var foreldrene fra Melhus? Det mangler endel årstall i kirkebøkene fra Melhus (bl a hennes fødselsår). Årsak?Håper noen kan hjelpe meg!Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er dåpen til Elisabeth, se nr. 33, foreldre er Anders Arntsen og Jenssine Maria Haftorsdatter Gjemse: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus, Ministerialbok nr. 691A04 (1826-1841), Fødte og døpte 1837, side 51. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2786&idx_id=2786&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Mange tusen takk for rask respons fra Astrid og Randi.Glemte visst i farta å opplyse at vielsen med Ove Jochumsen Haarberg var på Ørlandet.Randi: hvor finner jeg kirkebøkene for Melhus rundt 1837? I klokkerboka 1816 - 1852 slutter fødselsreg 1831....Det er vel riktig at Elisabeth var gift 2 ganger?Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Oops! Fant miniboka. Har visst vært litt sløv.... Bare sett på Melhus/Melhus siden klokkerboka der var det rette tidsrommet....Takk for hjelpen.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er Elisabeth Andersdatter og Ove Jokumsen i ft. 1900 for Ørlandet: LenkeKlikk på lenken jeg har gitt deg. Jeg har som lenken sier funnet, oppl. i ministerialboka, ikke klokkerboka. Ministerialboka er scannet under scannede kirkebøker på Digitalarkivet.Elisabeths foreldre ble gift i 1833 ifølge Familysearch. Den vielsen har jeg ikke sjekket med kirkebøkene.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er lenke til vielsen i 1867. Elisabeth står ført som pige, og ikke enke: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Ørlandet, Ministerialbok nr. 659A07 (1857-1875), Ekteviede 1867, side 308. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2390&idx_id=2390&uid=ny&idx_side=-306>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ved konfirmasjonen til Elisabeths mor er navnet skrevet Martha Jenssine Haftorsd. og his jeg ikke tar helt feil, er hun født i Trondhjem , se nr. 5. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus, Ministerialbok nr. 691A04 (1826-1841), Konfirmerte 1829, side 187. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2786&idx_id=2786&uid=ny&idx_side=-174>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

God kveld, Randi! Har sett vielsen til Elisabeth og Ove i 1867 i miniboken. Har også sett at det står 'pige', men det står noe helt til høyre (på høyre-siden) under rubrikken 'om noen av dem har vært gift før' osv som jeg ikke klarer å tyde. Tenkte at det kanskje står noe der om et tidligere ekteskap?Igjen: TUSEN TAKK for hjelpen!Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kan dette være Elisabeth Andersdatter i ft 1865 i Trondhjem under navnet Elisabeth Gimse, fødselsår stemmer ikke helt, men dog: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1601&kenr=0189&bnr=0188&lnr=000>Lenke Den Elisabeth/Lisbeth du har funnet i ft 1865 for Rennebu er oppgitt å være født i Rennebu. Det kan være hun som er født i 1839 med far Anders Torgerss. Skjerve: LenkeVed vielsen i 1864 står det Skjerve for Lisbeth/Elisabeth: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Rennebu, Ministerialbok nr. 674A02 (1861-1879), Ekteviede 1865, side 168. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Tilslutt: den familen fra Rennebu som du har funnet i ft 1865, pluss opplysninger om vielse og dåp for barna, bor fortsatt i Rennebu i 1900: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Takk igjen, Randi. Det ser jo så riktig ut det du har funnet! Avskriver derfor det jeg fant om Elisabeth på Rennebu. Jeg har nå fått mange nye tråder å nøste opp i.... Blir spennende å fortsette med slekts-arbeidet!Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Anders Arntsen Gjemse døde, 40 år gammel, i 1839, se nr. 9: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus i Melhus, Klokkerbok nr. 691C03 (1816-1852), Døde og begravede 1839, side 136. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16249&idx_id=16249&uid=ny&idx_side=-136>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Det ser ut til at Elisabeth Andersdatter ble foreldreløs i ung alder. Dette må være hennes mor som døde i 1846, 31 år gammel: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus i Melhus, Klokkerbok nr. 691C03 (1816-1852), Døde og begravede 1846, side 143. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16249&idx_id=16249&uid=ny&idx_side=-142>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDåpen til Martha Jentine i 1815 i Trondhjem. Navnet hennes er skrevet på forskjellige måter i de ulike kildene, foreldre er Haftor Olsen og hustru Ragnil:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A11 (1815-1821), Fødte og døpte 1815, side 8-9. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.