Gå til innhold
Arkivverket

[#73716] Tyding av dødsfall Vågå 1798


Gjest Nils Anton Allergodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Anton Allergodt

Kolonne til høyre nr.10 nedover Er dette dødsfallet til Siver Syversen 49 år Er litt usikker på etternavnet.De 2 kolonnene på høyre side lurer jeg litt på. nr.3 og 4 øverst til høyre står det tall i begge kolonner hvorfor det.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-211>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Den var vanskelig, men jeg synes mer forbokstaven i etternavnet ser ut som en G enn som en S.Jeg tror at den ene kolonnen er den avdødes alder og den andre er datoen for enten dødsfallet eller begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Eg er nokså sikker på at det skal lesast Siver Giedsiden.Det var den gongen to bruk som heitte Geitsida. Dei låg (og ligg) på Sel, på sørsida av dalen litt nordvest for Selsverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det er nok en G, ja. Den døde heter Siver Giedsien, og var antakelig 49 år. Det finnes også en Siver Giedsien på venstre side av boka, men han er 82 år. Kanskje far og sønn?I begynnelsen av kirkeboka førte presten inn alder på de avdøde med både år, måned og dag, men det ble 'slappere' etter hvert, så det er ikke godt å si hvorfor begge kolonnene er brukt, dersom det bare er alderen oppgitt i år det dreier seg om. Noe datofelt tror jeg ikke det kan være, da tallene som står der ofte er høyere enn 31.Det finnes en gård i Vågå som ved FT 1801 har navnet 'Giedsiden'. Der er vel her disse to Siver'ne holdt til.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

- og alderen er nok oppgitt i år og uker. Dager har han gitt opp å regne ut, det ble for mye arbeid og blading i kirkebøkene....-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Da er nok ikke dette riktig person. Jeg leter etter en Siver Syversen /Siversen Rusten,Han bodde på en husmannspass under Snerle,som antakelig døde mellom 1788 og 1801.Jeg synes det navnet jeg fant her lignet.Hans siste barn barn er født 1788 og jeg finner bare kona i folketelling 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.