Gå til innhold
Arkivverket

[#73719] Tydehjelp Knud Juulsen Bossum, Nordre Aurdal, Oppland


Gjest Ted Lier
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

hvor han har ladet sig hverve til det norske? gevorbne Jægercorps 4de compagnie. --- 4. august 1826.Jeg synes det er veldig rart om det står 'norske'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

- jeg leste Akerske geworbne Jægerkorps ... jeg er bare litt forundret over Akerske, ikke Aggerske... men kanskje noen har litt mindre trøtte øyne, det er litt for sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det står helt tydelig 'Norske'.Datoen 4. august 1826 kan vel tolkes som utflyttingsdato, men det kan også være den datoen presten mottok melding om utflytting.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Øynene har våknet til nytt liv... Ja, det står Norske. Han har vel måttet skaffe seg en flytteattest, og da et det vel datoen på attesten? Jeg tror ikke det var noen klar praksis her, jeg har sett flyttedatoer rgistrert flere år etter at flyttingen faktisk har funnet sted. Men her er det snakk om en vervet soldat, han måtte nok ha papirene i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Berit svarer sikkert for seg, men nei, ikke noe annet en at det gjerne pleier å være mer spesifisert: Sønnenfjeldske gevorbne, Nordenfjeldske gevorbne etc. (fulgt av kompaninavn) og står det noe annet er det gjerne Nasjonalt osv, men det er vel det siste som her er ment. Jeg hadde forventet meg feks 'Nasjonal bataljon, 4de korps....' el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei, og det er helt riktig Per Håkon. Jeg synes det er rart at det står norske siden han vervet seg i Norge. Pluss at jeg aldri har sett det brukt før. Jeg hadde forventet at det skulle stå mere spesifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.