Gå til innhold
Arkivverket

[#73724] Carl Frederik Grüner


Gjest Jens Petter Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Nielsen

Hei!Er det noen som kjenner til Carl Frederik Grüner, født ca. 1809 i Danmark? Han var sønn av kapellmusiker Frederik Christian Grüner og Florentine Catharine Apelberg.I folketellingen 1840 for København bodde han sammen med faren og søsknene, og var da musikklærer. Den 13/2-1849 skrev han under en fullmakt, der han gir svogeren Mathias Wilhelm Jørgensen lov til 'at paasee mit Tarv under Behandlingen af mine afdøde Forældres Dødsboe, ...'. Denne fullmakten er datert Drammen, og Carl Frederik Grüner skrev da under som organist.Er det noen som kjenner til Carl Frederik Grüners skjebne etter 1849? Jeg kan ikke se, at han er nevnt i folketellingen for 1865; ei heller kan jeg se, at han var gift, hadde barn eller var fadder i Drammen i tidsrommet rundt 1849. Han kan selvfølgelig bare ha vært midlertidig i byen, men fullmakten tyder vel på at han ikke hadde planer om å reise hjem igjen med det aller første? Finnes det kanskje en bok/oversikt over organister i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldre søk på Grüner Apelberg fant jeg et par søsken av Carl Fredrik døpt i Danmark:Søster Anna Maria Emilia dpt 12 aug 1811: Lenkeog en bror Christian Edvard Theodor Grüner dpt 30 jun 1825. I Hof-og slotskirken i København.I 1865-tellingen finner jeg en del Grüner- navn i Norge, men vet ikke om det er noen slektsammenheng.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger inn denne familien Grüer fra 1865-tellingen. Se nederst på listen her: LenkeGrüner Hegge er vel en kjent musiker-slekt i Norge?Om de har noen forbindelse med den du søker vet jeg dessverre ikke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Peter Jacob Grüner, 1763 - 1831, - bruker av Brekke gaard i Maridalen. Forpakter eller eier ?En soenn, Peter Jacob Grüner f. 1800 - gift med Anne Hegge i 1830 , derav kombinasjonen Grüner-Hegge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.