Gå til innhold
Arkivverket

[#73726] NES I HALLINGDAL-- Talleiv Engebrektson Reme fødd rundt 1800.


Gjest Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Søker opphav og gjerne aner bakover for denne mannen. Talleiv Engebrektson Reme fødd : omk. 1800i Nes Hallingdal. som kom til Fyresdal - gift der.*** mvh Kjetil Sigvart Eidskard *******************

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det må vel være en Rime-gård dette, og dem er det flere av i Hallingdal, bl.a. en i Flå annex (under Nes), MEN på Rime Nordre i Ål, finner vi den ugifte gårdbrukeren Engebret Aslesen, 28 år, og han virker umiddelbart spennende... Fant ingen passende Talleiv/Tollev i 1801-tellingen, så han ble muligens født først rundt 1802?mvh. Astrid, som ikke er flink til å legge lenke fra folketellinger, men kanskje noen kan hjelpe... (0619)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

til Gro BeritFekk nettopp vitj av ein slektsguru fråFyresdal og han trur ikkje han var gift.Eg må truleg beklage - han var nok ikkje gift menfekk dtr Tone Talleivsdtr f 1850Eg vil prøve leite etter han fødd litt etter 1801så det tek litt tid.Takk for stadig god hjelp*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, det blir døpt en Tollef Engebretsen i Ål 29. desember 1821. Foreldre: Engebret Knudsen og Mari Tollefsdatter, Sataøen-eie. Om det er rett kar, vet jeg ikke, men han er iallefall i 'passende' alder i 1850, se nederst på venstre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8548&idx_id=8548&uid=ny&idx_side=-74>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** takk for interesse- men dette blir som å leke blindebukk - trur nok namnet kanskje kan være RIME -Beklager mine sparsomme detaljer men det er ofte sliknår damen kun oppgir en barnefar .Vi får håpe det kommer en med tilgang til bygdebok hvis sådan finnes.De fleste forståsegpåere sverger til primærkilder -men en kan også betrakte bygdebøkene somhenvisere til primærkilder *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Nei, lett skal det ikke være! Uansett hvor gammel han var da datteren ble født, så har han trolig rukket å bo/jobbe på flere gårder (særlig hvis han var rundt 50). Det var vanlig å ta navn etter gården en bodde på, så han må nødvendigvis ikke være født på en Rime-gård.Det enkleste er vel at du ser på konfirmant-listene, både for Nes og Ål, i håp om å finne ut mer, eller ut- og innflyttingslister,lykke til, Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** Rime er nok rett navn - DETTE MED MIN ANTYDNING OM FØDD AB-T 1800 HENGER NOK IKKE PÅ GREIP.****Moren til Todne er fødd 1810 og er da 40 år ved datterens fødsel -dvs min antydning om 1800 er kun at mannen gjerne er kanskje 10 år eldre -BEKALGER !Dette med OPPGITT BARNEFADER er noe av det mest upresise vi strever med - ENIG ?Enkelte ganger møter en veggen - håpet er om bygdebok finnes for dette området.*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, men da er vel ikke han som ble født i 1821 utenkelig? 29 år i 1850. Han er den eneste jeg har funnet som har et navn som ligner det som ble oppgitt ved dåpen i 1850. Var jeg deg, så jeg litt nærmere på Tollef, hvor han ble av etter konfirmasjonen, evt. ekteskap, samt prøve å finne ham i 1865-tellingen (eller han kan ha emigrert, for alt jeg vet). Han er nok en mulig farskandidat,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.