Gå til innhold
Arkivverket

[#73730] Domkirken i Bergen 1684-1718


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Det mangler tydeligvis kirkebøker for Domkirken i Bergen fra perioden 1684-1718. Jeg formoder at forklaringen er at kikrebøkene har kommet bort, men det kunne jo tenkes at kirka var ute av bruk p.g.a. brann, restaurering e.l. Hva er korrekt?Hvis kirkebøkene har kommet bort, så er det greit å vite. Dåp og begravelser man ikke finner fra denne tiden, kan ha foregått i Domkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Domkirken var nok i bruk storparten av perioden, men kirkebøkene er borte. Noe av informasjonen er for såvidt bevart i regnskapene, der det er ført inntekter fra dåp, bryllup og begravelse.Det er også lakune i dåpslistene for Domkirken 1750-1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Det var jo i og for seg gode nyheter. Jeg undersøkte databasene og i perioden 1700-1718 fant jeg begravelser og vielser som gjelder Domkirken i flg. år: 1706, 1712-1714, 1716-1718. Men jeg fant ingen dåp i denne perioden. Kirkeregnskapene er vel ikke komplette de heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.