Gå til innhold
Arkivverket

[#73734] faddere ved dåp Emil Hansen 1840 Oslo domkirke


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Søker hjelp til å finne hvem faddere ved dåpen til Emil Hansen, sønn av Hans Jørgensen , skreddersvend og hustru Karen OLsdatter, var.Se s. 215 i mini. 12 Oslo Domkirke/ Vor Frelsers kirke. ( 1837 1835)Nr. 168. Lenke Emil sønn av skreddersvend Hans Jørgensen 0g hustru ( mine tippoldeforeldre) Det er faddernavnene som er av interesse her. Den madam Thomine Pedersen har jeg prøvd å finne opplysninger om tidligere. Kan være en mulig søster av av Karen Olsdatter. En av hennes søstre var gift med en Pedersen ( Persen) kaltes tante Persen i gamle brev.Så er det Maren Svendsen som jeg gjerne ville ha opplysninger om.Thomine Pedersen var også fadder ved dåp av en annen sønn av tippoldeforeldrene mine.( Oluf Hansen) f. 1844.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den andre dåpen til mine tipoldeforeldres sønn Olaf 1845, nr. 171.LenkeHer kalles en av fadderene mad. Thurine Pedersdatter om jeg ikke leser feil?Kan være at fadder ved dåpen til Emil er samme dame. Mulig at navnet er skrevet Thorine og ikke Thomine ?Håper på hjelp til tolking av disse faddernavn. Noen som har forslag til hvem disse faddere kan være?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om jeg kan ha funnet madam Thurine Peders. her som høkerenke i 1865-tellingen? LenkeKan være datter til Hans Jørgensen, Andrine som er ansatt hos henne? Kunne passe med alder og forbindelse til denne damen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Nå er jeg på tynn is, Gunn, Veldig dårlig på å lese skriften!Jeg synes det står Mad. Thorine Pedersen i den første dåpen,ikke Thomine.I neste dåp Thurine Pedersdatter,datter av en Peder og ikke Ole?) men det står da noe med konen foran navnet hennes f???kønnen, eller?Ikke mye hjelp i dette, men fikk da løftet temaet opp igjen, om ikke annet:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for hyggelig forsøk på hjelp, Hilde! Jeg tror også at fornavnet på fadderen ved begge disse barndåpene er Thurine eller Thorine hun er ført som Pedersdatter i den 2. dåpen :-) Ønsketenking fra min side at hun skulle være en Olsdatter g. Pedersn ( tante Persen).Det er et mysterium hvem både madam Thurine og også Maren Svendsen ( Svendsdatter?) var.Har hatt spørsmål om dette i flere temaer her for lenge siden, men ikke greid å finne løsning på familiegåten.I vår families eie, finnes et maleri av ' tante Persen' Malt av Olaf sønn, til skreddermester Hans Jørgensen. ( Olaf Jørgensen var anstryger ved gamle Christiania Theater) Han emigrerte til USA med sin familie i 1890.På baksiden av maleriet står det skrevet at tante Persen var søster av Karen Olsdatter. ( min farfars håndskrift) På baksiden av et bildet av Karen Olsdatter står det skrevet Maren Svendsen ( fra Drammen) også i min farfars håndskrift. De merkelig opplysninger har vi strevet med å finne en forklaringen på i de siste 30 årene.Dette ble en lang historie, men om noen kan hjelpe til å finne hvem disse faddere var, ville jeg bli glad.De andre temaer om samme sak, ble så uoversiktelige og lange at jeg prøver her igjen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg burde jo ha lagt inn lenke til de andre temaer med samme sak. Her i tema nr. 45987, kan de som orker lese gjennom hva som er funnet før, lese.Lenke Huglen&nr=15&antinnlegg=78&startnr=&antall=&spraak=#ankerBlir svært glad for all hjelp her til å finne svar på denne fortsatt familiegåte :-) Det er jo ikke meningen at noen skal gjøre dobbelt arbeid her med leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tar med en lenke til tema 28343 fra 2005 . Her er maleriet av tante Persen tatt med:-) Lenke Huglen&nr=33&antinnlegg=13&startnr=&antall=&spraak=#ankerOm noen skulle ha overskudd til å se på disse sakene igjen!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett etter en Maren Svendsdatter ( f. i Drammen) som kunne tenkes å passe som fadder Maren Svendsdatter .Kom over denne damen døpt i Bragernes i 1801. Se v. s. dåp 31. okt. LenkeEneste jeg har funnet som kan passe aldersmessig? Hun er datter av en Svend Gundersen og hustru Helle.Det som er litt pussig ved denne dåpen er at her heter en av fadderene HANS JØRGENSEN ??Navnlikhet kan være tilfeldig,men hvem vet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg familien Svend Gundersen og hustru Helle, før datter Maren Kristine ble født, folketelling 1801 Bragernes. LenkeOm dette er den samme Maren Svendsen som var fadder ved dåp i Kristinia , er vel ikke enkelt å finne ut? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min søking etter en Thorine ( Thurine) muligens Olsdatter g. Pedersen, kom jeg over denne vielsen i Garnison menighet i Kristiania 1826.Nr. 27, i lysningsprotokollen:Ungkar Anders Pedersen Heberk copul. 15 sep 1826 med Thorine Olsdatter ( Thore Olsdatter)LenkeJeg strever med å lese teksten her, men det som er interessant er at Thorine ser ut til å brukes som Thore i fornavn.Tidspunkt kunne passe bra på vielse av den ettersøkte 'tante Persen ' :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fortsetter min enetale litt :-)Finner at paret Thorine Olsen og Anders Pedersen ( Peersen) får flere barn på rad som dør rett etter fødsel, legger lenke her til et barn: LenkeFant ikke dåpen til de nevnte barn jeg fant ved foreldresøk , f. 1825 november, 1826 19 des . Uten fornavn nevnt, så jeg vet ikke hvilket kjønn. Ikke ser det ut til at disse innføringer i Garnison menighet finner i digitale kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Vet ikke om det hjelper noe, men i den forrige lenken din står det: No 27 Ungkarl og Jæger No 54 af Norsk gevorbne Jægerkorps' 1ste Compagnie Anders Pedersen Hebek og Pigen Thore (Thorine) Olsdatter der hidst har tjent hos fru Butenschön. Cop d. 15 Sept 1826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mange takk for den lesehjelpen, Per Håkon!Det kunne passe bra med Garnisonskirken og opplysninger om Jægerkorpset! Mine tippoldeforeldre giftet seg i Garnisonskirken.Tippoldefar Hans Jørgensen var medlem av Borgerbevæbningen i unge år. Aldersmessig passer den Torine Olsdatter bra til å være fadder ved barndåper til barna deres.Får prøve å finne opplysninger om denne Anders Pedersen (Peersen Herbek) om det er mulig!Jeg er glad for all hjelp med dette!Mnh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved vielsen fra denne kilden står alder på ektefellene: LenkeThorine Olsdatter 28 år f. ca 1798 passer bra med søster til Karen Olsdatter, Thore Olsdatter f. på Næs, Opsal gård samme år.Ved litt søking finner jeg at Hebek muligens er navn på en husmandsplass på Ski eller Krogstad? Forstetter leting etter Anders Pedersen Hebek f. ca 1796?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, du har Hebekk (Hebæk) i Kråkstad, som ble delt i 1747 i Nordre og Søndre Hebæk. Så da må du vel til kirkebøkene for Kråkstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Fant dåpen til Anders her, øverst til høyre, det stemmer jo helt med opplysningene ved lysningen også.Kildeinformasjon: Akershus fylke, Kråkstad, Ministerialbok nr. I 2 (1786-1814), Fødte og døpte 1796, side 34. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7556&idx_id=7556&uid=ny&idx_side=-35>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Veldig bra informasjon fra både Per Håkon og Kirsti her:-) Tusen takk!Jeg fant denne transkripsjon av dåpen her: LenkeSå også at familien muligens var knyttet til Hebek ved andre barndåper!Nå begynner det å likne løsning på et av mysteriene ?Skulle gjerne funnet dødsfallet til Anders Pedersen , for om Thorine ble tidlig enke kan det forklare at hun er høkermadam i 1865 , som enkefrue?Flott at dere har hjulpet meg her!:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, slik er det ofte at husmenn er glemt i bygdebøker . Jeg legger inn lenke til Thore Olsdatter på Opsal gård , Nes i 1801-tellingen- Min tippoldemors foreldre Ole Olsen og Torbor Olsdatter med de to eldste barna her.LenkeHusmand her, og flyttet senere som husman til Ullereneie. Ikke lett å følge disse familiene, og jeg er kjempeglad for all hjelp jeg har fått av dere her nå, og også i gamle temaer som jeg har lenker til her !Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Nei, desverre er oftest ikke husmannsplassene med i de gamle bygdebøkene. Kapellbråten var en del av Sander gård, og ble senere slått sammen med Hebekk, men etter 'din' tid, i 1848. Det bør vel kanskje ellers være mulig å finne en høker med adresse Torget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takker igjen! Oslo Byarkiv har en oversikt over skattebetalere i 1845, men vet jo ikke om høkermadamen tjente over den grensen som registrert. Hadde vi funnet ut når Anders Pedersen døde ,så kunne det også være et spor?Jeg er ikke sikker på at den ' Tante Persen' som jeg leter etter hadde barn, men mye tyder på at det fantes en sønn og en datter som levde opp.Har kopi av et maleri av en ung gutt, bildet hang ved siden av maleriet av DAMEN MED DET UKJENTE FORNAVN. Bildene er malt av Olaf Jørgensen ca 1870.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.