Gå til innhold
Arkivverket

[#73734] faddere ved dåp Emil Hansen 1840 Oslo domkirke


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Og hvis du næ søker på etternavn Butenschön på i Garnisonsmenigheten, finner du stadig oberst Peter Heinrich Butenschön og kona Andrea B. f Blom som faddere for offiserenes barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel denne karen som er her i 1801-tellingen, før han gifter seg? LenkeFint at du fant navnet i fadderlistene. Jeg finner ikke flere barn av Anders Pedersen og Torine Olsdatter døpt i Garnisons kirken.Kan jo se etter om Anders Pedersen eller Persen finnes som fadder?Glad for at du henger med i søkingen fortsatt.:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Anders Pedersen fadder 5 ganger mellom 1820 og 1828. Legger en lenke til den siste dåpen der jeg finner han som fadder: LenkeKan jo ikke være sikker på at det dreier seg om samme mann, men han holder til i samme området i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Du etterlyste en Maren Svendsen også, og du har kanskje sett dette selv. Jeg tar det med siden Torine er fadder.LenkeOle og Maren får flere barn der Anders eller Torine er fadder.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var veldig bra funn, Kirsti. Her ser det ut til at løsninger på gåtene er svært nær :-)Her er mine tippoldeforeldre Hans og Karen er faddere ved barndåp her. Anders Pedersen høker ser ut til å være samme mann som var gift med Thorine ( Thore Olsdatter) kalles Pedersen ,eller Peersen. Dette passer på veldig bra med søster av Karen!Får lete etter Anders Pedersen Hebeks død i kirkebøkene.Tusen hjertlig takk for disse interssante funn!Skal studere gamle fotografier fra min farfas album, Mener bestemt at jeg har et fotografi av 'tante Persen' sammen med en mulig datter. Er i Sverige for tiden, og har de gamle bilder og brev hjemme i Sandefjord.Utrolig artig at dere har hjulpet meg så bra i dag!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå tror jeg at ting kommer på plass. Her fant jeg vielsen til Ole Svendsen og Maren Olsdatter. Se nederst på siden her 1831 nr. 18 , 25 nov.LenkeDa er nok forklaringen at Maren Olsdatter er en søster av min tippoldemor Karen Olsdatter og av Thorine ( Thore) Olsdatter. Legg merke til at far til Maren er Ole Olsen. I 1801-tellingen for Nes, gård Opsal, står nevnt både Thore f. ca 1798, og en søster som riktignok kalles Mari, som passer med alder til Maren Olsdatter 36 år ved vielsen.Dessuten er herr Anders Pedersen Herbek også med her, så dette må da være en innertier?Da blir nok etterkommere etter Olaf Jørgensen i USA glade for de har også lett etter forklaringer på slektsmystiene.Utrolig hva samarbeid her kan føre til!Ha en riktig god kveld etter strevet med leting for meg!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Før jeg gir meg for kvelden. Her luer jeg på Ole Svendsen er gift for 2. gang i 1865 . Hans alder passer med vielsen 1831, men hustru og sønn her må i så fall være fra et ekteskap nr. 2? LenkeIkke rart dette kan bli forvirrende ?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg Ole Svendsens 2. ekteskap 1858 i Trefoldighet menighet. Brud Marthe Marie Hansdatter :-)LenkeIkke rart at det har skapt forvirring, særlig når hustruene skrives med ektefellens etternavn . Litt uvanlig så tidlig.Madam Maren Svendsen var en Olsdatter, og Thorine ( Thore) Pedersen en Olsdatter :-)Gleder meg til å formidle dette til min gamle fetter som er eier av maleriet av ' tante Persen'. Etterkommere av maler Oluf Jørgensen i USA ,eier malerier av Hans Jørgensen og Karen Olsdatter. Dette blir årets julegave til dem :-) Takker for all hjelp underveis! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Avslutter her med kirkebok Trefoldighet kirken Lysninger se nr. 50: Lenke 1858 . Her står tydelig enkemand Ole Svendsen ( Far Sven Olsen)og pige Marthe Mari Hansdtr.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tillater meg å be om hjelp til tolking av tekst ved dødsfall av denne Anders Pedersen , se nederst Nr. 30: LenkeJeg lurer på om dette kan være den Anders Pedersen Hebek som giftet seg i 1826 med Thorine Olsdatter , se innleggene 11 og 12 her?Finner nemlig ikke Anders Pedersen i kirkebøker etter 1828?På forhånd takk!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være at det står Død på Agershus festning?? Det kunne passe bra med opplysninger fra før om Anders Pedersen Hebek? Litt feil i aldersopplysning ved død, men ikke så helt umulig?Jeg har problem med å lese tekst her og ville sette stor pris på tydehjelp!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjen.Ja, det står at han er død på Aggershuus Festning, jeg er ikke helt sikker på det første ordet etter Pedersen, men tror det står ærlig Livsslave.Om det står noe annet er det sikkert noen som kan hjelpe til.Anders Pedersen ble 36 år gammel og døde av brystbetennelse.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for forsøket på å tyde teksten! Det kan ikke tenkes det skal være noe om bosted som står etter navnet? Høres ikke så bra ut med livsslave.:-) Forbrytelsen burde vel da være alvorlig, og om det er rett mann passer det dårlig med opplysninger om han som fadder ved flere barndåper årene før??Dette er muligens en helt annen Anders Pedersen, men jeg fant ingen andre som passet heller .Fint om noen greier å tyde hva som står etter Pedersen:-)Spennede om mannen til høkermadam Thorine Peders. skulle være identisk med denne karen ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg fant det samme dødsfallet her, inneklemt mellom nr 36 og 37, kanskje det er lettere å lese kommentaren her.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 7 (1828-1881), Døde og begravede menn 1829, side 4. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=610&idx_id=610&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den kirkeboksinnføringen, men jeg greier ikke tyde dette heller, kan hende jeg får skaffe nye briller?Det kan godt være du har rett i ditt forslag, Kirsti!Vrient dette synes jeg.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for det, Else! Om det var den rette gemalen til høkermadammen, skulle det vært spennende å vite, men det er vel ikke godt å få rede på, er jeg redd:-)Takk for lesehjelpen her!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er historien om Torgslaget 17 mai 1829 i samme området der mine forfedre levde .Vel lite trolig at selve hendelsene hadde noe med dødsfallet til livstidsfangen Anders Pedersen å gjøre, men et tidsbilde kan vel passe her? LenkeMvh. Gunn som takker for all hjelp .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Etter en del søking etter Anders Pedersen Hebecks død har jeg funnet at han i alle fall ikke var den ærlige Livsslave som døde i 1829 (Se 40, 41,43).Jeg har nemlig funnet hans navn ved faddere i barndåp til nevø , Adolph her i Garnison menighet i 1834.LenkeHer finner jeg navn på mine tippoldeforeldre , Karen Olsdatter og Hans Jørgensen også som faddere til samme barn.Har prøvd å lete etter Anders Pedersens død i Garnison menighets kirkebøker melleom 1834 og 1841, uten hell så langt.Han kan jo være i live senere, og muligens registerert i Vor Frelsers menighet. Men det har ikke lykkes meg å finne hans dødsfall. ( før 1865-tellingen må det være )I Oslo Byarkiv , Chriatianiafolk 1845, finner jeg en høker A. Pedersen i Lakkegaden , mulig den rette mannen? men her er jeg i sterk tvil. Samme telling viser også Høkerenke , gaardeier Pedersen i Raadhuusgaden, og nok en Høkerenke Pedersen i Lakkegaden 55.Disse damer kan skjule Thorine ( Olsdatter) Pedersen , madam og høkerenke. ( etter Anders Pedersen)?? Om noen kan hjelpe med gode forslag her til å finne dødsår, ville jeg være takknemlig.Har ikke funnet flere barn av paret Anders Pedersen Hebeck og Thorine Olsdatter, enn en sønn død 3 deger gammel 1825, samt 2 sønner døde ved fødsel ( ikke registrert dåp i kirkebøker) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.