Gå til innhold
Arkivverket

[#73738] Berthe Torgersdatter (d 1833 på Kongsberg)


Gjest Knut Riksen jr
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Riksen jr

Jeg leter etter Berte (Birthe) Torgersdatters opphav. Muligheter for at hun er fra Flesberg. Finner en mulig kandidat i folketellignen av 1801: Beret Torgersdtr Tieniste piige 22 Ugift, Skartem gård, Svenn sogn, Flesberg prestegjeld.Ved giftemål i 30. mars 1817 på Kongsberg er hun oppgitt til å være 38 år, altså født rundt 1779. Hun dør på Kongsberg 15. april 1833.(kilde kirkebøkene)Har forsøkt å søke i kirkebøkene på døpte både for Kongsberg og Flesberg på aktuelle perioder uten å finne noen klar kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Berthe har et barn med Paul Larsen. Dette er Tobias Jeremias Paulsen, f 13.11.1824 Hjemmedøpt 26.12.1824. Faddere: Sigrid Pedersdatter, Maren Andersdater, Christopher Erichsen, Thomas Knudsen og Fa... Ju.... (kilde: Kirkebok for Kongsberg (klokkerboken) 1816-1839 s. 120). Jeg har ikke registrert noen Tobias blant Pauls forfedre. Historien sier videre at det var presten som likegodt la til Jeremias da han mente at ”skal han hete Tobias så skal han også hete Jeremias”. Den gang talte man ikke øvrigheten i mot. Så om navnet Jeremias ikke er blant hennes forfedre kan kanskje Tobias være det.Forlovere ved giftemål med Paul Larsen var for øvrig: Amund Smaaland og Erich Halvorsen. Førstnevnte må være Amund Johansen-Smaaland, skredder og bosatt i 1801 på gård 59 på Kongsberg. Da 28 år. Kilde kirkeboken for Kongsberg Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Tobias Jeremias (3)nevnes i Flesbergboka bd 5 s. 95-96 og 101. Opplysningene der er muligens kjente fra før. Den Beret Torgersdtr som var på Skartom i 1801 (1), er neppe riktig kandidat. (Videre opplysninger om henne finnes i Flesbergboka bd 5 s. 288 og bd 6 s. 751 og 539.) Derimot synes jeg at Anne (3 og 4) har en meget sterk kandidat. Et lite problem synes å være at Berthes navn må ha blitt litt urbanisert, noe som var ganske vanlig. Jeg legger da til grunn at Berthe og søstera Jøran var fra plassen Tangen under Omdalen i Nore. Tangen lå oppe ved den nåværende Sporanbrua, der Lågen og Uvdalselva renner sammen.Der er søtrene Bergit (døpt 1779) og Jøran (døpt 1781) oppførte som døtre av Torjus Enersen og Åse Enersdotter. Det vises videre til 'Nore og Uvdal i Forn og Nye' av T. K. Loftsgard, del 1 bd 5 s. 2574.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Dette med søsteren Jøran gir en klar begrensning. At fødselsåret også stemmer styrker sansynligheten på at det er den rette. Takk så langt begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.