Gå til innhold
Arkivverket

[#73739] Ble han gjennombåret av en høygaffel? Hjelp til tyding


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Det gjelder død til Ole Jensen Houg (nr 33) i Ullensaker i 1833. Lenke Det kan se ut som det står 'gjennomboret af en Høygaffel' under Anmærkninger, men jeg får ikke helt det første leddet til å bli 'Høy...'. Leser jeg dette helt galt? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Tusen takk for raske svar - 'Vogngaffel' løste nok gåten, ja. Tenkte ikke på det - for vet jo ikke helt hva det er. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei, Lars Jørgen, Jeg mener også det står Vogngaffel. Man kan ikke se bort fra bokstaven etter g-en, enten man tolker den som en y eller en g. Jeg vet ikke hva Vogngaffel betyr, trolig et eller annet gårdsredskap. Prøvde å google ordet, men kom ikke til noe akseptabelt resultat.dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Kan det være en stor 'høygaffel'. Før når høyet ble kjørt inn på låven med høyvogn, ble det brukt en gaffel til å dytte høyet av Høyvogna. Dette var en gaffel som hadde 2 grove tinder og et kraftig og langt skaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Vogngaffel (på mine kanter) er en lang, litt fleksibel rundstokk som som lå over høylasset (på høyvogna). Den ble klemt ned foran og bak, og holdt på den måten lasset på plass. Men å bli 'gjennomboret av vogngaffel' høres noe spesielt ut...Mvh Jarleif Nordheim, Vestby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er sikkert riktig resonnert i tidligere innlegg, men det spørs hva O. H. Haug har drevet med da, om det er i forb. med høyarbeid eller om det er noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er vel en tilsvarende gaffel som denne Nils Anton i 9 tenker på? Og den gikk det sikkert an å bli gjennomboret av i ei trang høyløe i et uheldig øyeblikk?

bilete8004.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Bare noen tanker videre.. Den 25. juni var neppe slåttonna startet enda, men kan 'vogngaffel' hentyde til noe annet? Vi kjenner vel uttrykket 'gaffelen' for feste av sykkelhjul - kan det her dreie seg om et hjulfeste på ei vogn som har gitt ham dødelig skade?... bare en tanke. mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.