Gå til innhold
Arkivverket

[#73740] Tydehjelp skifte på Frosta 1785


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Trenger hjelp til å tyde et skifte i Hielden på Frosta 1785:http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24761/133Jeg forstår jo at det er skifte etter holdskone Ane Arntsdatter og at arvingen ser ut til å være Kirsten Hansdatter på 8år, men hvilket forhold hadde Kirsten Hansdatter til holdskone Ane Arnsdatter. For meg ser det ut som om Ane Arntsdatter hadde en datter som kanskje var mor til Kirsten og som også var død? I såfall hva er navnet på denne datteren?Ser jo at formynder for Kirsten av avdødes søsters mand Ole Eriksen Risem, og ifølge bygdeboka under Risan ble han gift i 1760 med Karen Arntsdatter. Mer er det ikke å finne der, og jeg kan ikke se at Ane Arntsdatter er nevnt under Hellan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

'Afdøde Opholdskone Ane Arntsdatter........'Og havde den afdøde allene til arving efter sig een eneste datter nemlig Kiersten Hansdatter'Ser ut som Ole Eriksen Risan var formynder til Kirsten ved skifte etter hennes far og.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for hjelpen Jan Kåre. Ja jeg ser jo nå at jeg har skrevet av skifte på Hans Joensen 12.02.1784, men koblet ikke forbindelsen her. Jeg har skrevet Ove Eriksen Risan som formynder der, men det kan være bare en skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tar med et nytt spørsmål her selv om det er fra 1786:http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24762/66Ser at skiftet var etter Niels Hansen Tutterøen og at kona var Sophia Andersdatter. Det var en sønn Hans Nilsen her som var 18 år, men var han fra et tidligere ekteskap? Var Sophia moren? Kan ikke se noe om 'sammen avlede barn', som det ellers ofte står i skiftene. Jeg forstår heller ikke etternavnet på formynderen til Hans. Niels Si????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

'... da at komme til Skifte og Deeling, imellem den igienlevende Enke Sophia Andersdatter paa den eene, og den afdøde udi Ægteskab med ovenmeldte Enke avlede og igienlevende Een Søn paa den anden Siide, nemlig: 1. Sønnen Hans Nielsen 18 aar gammel.'Som verge for sønnen leser jeg Morbroderen Niels Smeed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.