Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Solveig Hanssen

[#73748] Er du på AD OnLine? Trenger hjelp med tyding i KB for Dals-Ed, vigsel 1860

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Jeg benytter meg av tilbudet 'AD OnLine gratis i helgen' etter tips fra Eva Tomter i tema 73723.Er det noen som kan hjelpe med å tyde kolonnen helt til høyre i Lysnings - och vigselsbok E:1 (1830-1860) for Dals-Ed i Ãlvsborgs Lãn. (landskap: Dalsland). Side 79 nr 6. Det står på side 79. Brudeparet er innført som Nr 6.Jeg beklager at jeg ikke har lenke, men håper likevel at noen kan hjelpe med å få tydet høyre kolonne.Mvh Solveig Hanssen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Tomter

Får vel prøve. Drängen Brynte Olsson från Fredrikshall i Norig. Pigan Maja Lisa Andreasd. från Wästra Ed. Lysn.bevis 27/12 60. Vigde d. 28de December 1860 af Carlquist. (Vitner) T. Johs Lases. ovh Kajsa Eriksdt. från W. Ed ? Så kommer et ord som de fleste parene har fått påtegnet. Det gjelder antagelig attester. Man ? att. fr Folkestad ofullständig män abs Fadr Andreas Bras Torp på Myren ? Ingen slägtskap. Legger inn bilde av teksten så flere kan hjelpe med tyding.

bilete8003.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Hanssen

Tusen takk for din tyding Eva, og for at du la ut lenken. (Hvordan gjorde du det)?Kan navnet etter 'Fadr' være Andreas Pehrson? Fornavnet kan tyde på at dette er Maja Lisas far.Kan det være samme par som er innført i samme KB for Dals-Ed som nevnt i innlegg 1, men på side 153 nr 16 ('Vigde i 1860')Dersom det er tilfelle kan dette være vielsen til mine tippoldeforeldre. De giftet seg 28/12-1860 i Westra Ed hvor min tippoldemor Maja-Lisa ble født i 1837. Gjennom dette forumet har jeg fått svært mye hjelp vedr. henne. (Tema 52189, med start fra innl nr 246).Min tippoldefar Brynte Olsson ble f 1835 i Sverige. Hvem som var hans foreldre vet jeg ikke sikkert. Forsøker å finne flere spor før jeg lager et eget tema på det.'Folkestad' er nevnt i kol til høyre. Er det noen som har vært borte i det navnet i en eller annen sammenheng i Norge (ant i Østfold) eller i Sverige omkr 1860?Mvh Solveig Hanssen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Tomter

Det er nok det samme paret og det kan godt være at det står Persson i høyre kolonne. Ser at den forrige presten skriver mye mindre i høyre kolonne, men det står noe om hvorvidt bruden har fått tilatelse av far evt enken etter far til å gifte seg. Fant Folkestad på kartet. Litt øst for Skee. Jeg tar en 'skjermdump' og lagrer den som en jpeg-fil.

bilete8007.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Hanssen

Hei Eva!Tusen takk for dine tips. Jeg har abonnert på AD OnLine ut året i håp om å finne ut mer om Bryntes bevegelser.Jeg takker så mye for ditt engasjement og din hjelp!Nå skal det bli spennende å se om jeg finner 'nytt' om Brynte i svenske KB-er.Mvh Solveig Hanssen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Tomter

HeiJeg finner en Brynte, døpt 8/11-1835 i Dals-Ed. Far Olof Andersson, mor Stina Jonasdotter (26) se nr 64 på side 71 i Dals-Ed C:3. De bor i Årbol ved dåpen, men flytter mye rundt, jeg 'mister' dem i 1842 da er de strøket fra Wassänden Hagen, uten at jeg ser hvor de flytter videre. Dals-Ed AI:9 Husförhörsl. side 180.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Tomter

PS grunnen til at jeg tror det er rett Brynte, er at det står ved innflyttingen til Halden at han er døpt i Dals-Ed. Lenke 25 år 1860.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Tomter

Maja Lisa Andreasdotter lysning 27/7-1860, gift 28/12-1860 bor i Wästra Ed Myren fram til 1860, med sine foreldre. Dals-Ed AI:12 side 333. Flytter til Fredrikshall 30/1-1861, se Dals-Ed B2, side 3, nr 1 i 1861. Men dette har du vel fra før? Han var fra Fredrikshall allerede ved lysningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Hanssen

Hei Eva!Jeg har jobbet lenge ut fra lenken du viser til i ditt siste innlegg (7). I innl. 3 i denne tråden viser jeg til tema 52189, innl. nr 246 hvor jeg bl.a viser til samme lenke. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&temanr=52189&debatt=brukar&spraak=n&start=1>Lenke (andre innl i samme tråd: 251,252,253,261,262,271,272 og 280)Du tenner nytt håp og lys hos meg ved din vurdering om at dette kan være rett Brynte.I tillegg har jeg også stoppet opp ved denne innflyttingen fra Sverige. Lenke Kan 'min' Brynte ha blitt registrert innflyttet 2 ganger?I tema 70683 har jeg i innlegg nr 6 noen tanker rundt sprs om Maria Olsdatter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Tomter

Ble kastet ut midt i innleggingen og nå er alt borte..? Prøver en gang til. Jeg har fulgt familien bakover i tid. Det stod sidenummer til Husförh.l. ved Stinas begravelse. De bodde lenge på Westra Ed. Men i 1851 bodde de på Fagerhult og da var Brynte f. 1/11-1835, nevnt sammen med dem. Han var abs i 1851, det er vel fraværende og han er ikke med ved flyttingen til Westra Ed ca 1856. Dals-Ed AI:11, side 68.I Husf.h.l. Dals-Ed AI:14, side 529 står det at Olof flyttet til Fredrikshall 14.06.1861, men han er med på nattverd i 2.07.1865. Da er begge to 'Bräcklige'. De er naboer med svigerdatters familie. Vil du lete etter skifte, finner du det under Häradsrätt, Bouppteckningar. Dals-Ed hørte til Vedbo Härad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Tomter

Brynte flyttet i 1851 fra Fagerhult til Bäck. Dals-Ed B:1, side 213. nr 68. Litt utydelig fornavn, men det vises til at han kommer fra pag. 68 i Husf.l.Jeg har ikke funnet hvor Bäck er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Tomter

Til ditt innlegg 9. Det kan godt være samme Brynte, han hadde samme etternavn som faren hadde ved begravelsen; Skallberg. De flyttet mye, så han kan vel ha reist imellom Norge og Sverige flere ganger. Faren returnerte ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Hanssen

Hei Eva!Tusen takk for flotte innspill!Dersom dette er 'min' Brynte så finner jeg han igjen under Bãckfors i 1851. Bãcke AI:8 Side 23 (2.avsn) Husf. 1851-1855.I siste avsn på side 23 finnes en Andreas Olsson. F.dato og år kan tyde på at det er Bryntes bror. Andreas er ikke benevnt som 'Drãng'. Vet du hva benevnelsen er?Det virker som Brynte har flyttet innen området, for på side 24 (siste avsn) er Brynte innført. Da skriver vi vel året 1853.I Bãcke AI:9 Side 36 (Husforh. 1856-1860) finner jeg at Brynte fremdeles bor på Bãckfors i 1856. Husforh forteller at Brynte utflytt i 1857.Så finner jeg kanskje en feilinnføring i inn - og utflytt. listene 1807-1860? For Bãcke har de navnet 'Återfin 1807-1860' som fører til Tisselskog B:1 Utflytt. på side 165 for 1857. På nr 10 har en Brynte meldt utflytting til Norrige, hans alder er 12. Lurer på om det skulle stått 22 som alder i stedet. (Han ble født 1835).Jeg kan ha funnet feil Brynte utflyttet, men kan presten ha surret med alderen? Det hendte vel det fra tid til annen.Mvh Solveig Hanssen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Tomter

HeiJeg kikket litt på denne familien i Sarpsborg. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60102&gardpostnr=55&personpostnr=492#nedre>Lenke. Karoline hadde i 1861 blandt fire faddere en Anna Stina Jonasd. og en Andreas Olsen (Bryntes familie var i Halden på denne tiden) LenkeDräng er gårdsgutt eller tjener i Norge. Ofte forkortet til Dr. I husforh. som du viser til, står det at han flyttet til Norge i 1857 og da er vi tilbake til denne igjen som kom til Aremark i 1857

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Tomter

Ved sønnen Johan Petters dåp i Berg, Asak er det ikke noe kjente navn. Han ble bare 6 år, død i Sarpsborg 4/7-1870, gravlagt 9/7-1870. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=If01001812&gardpostnr=3857&personpostnr=3857#nedre>LenkeFamilien i 1885 Lenke Men hvem var Anna Bek, kan det ha vært noe slekt fra Bäcke?Familien i 1900: Lenke Bare yngstemann igjen.Bryntes begravelse. Nr 3 i 1904 Sarpsborg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Hanssen

Hei!Du er fantastisk til å hjelpe Eva, tusen takk!Andreas Olsson som er fadder til Karoline i Halden 23 juni 1861 ser jeg som den sikreste lenken til at Olof Andersson og Stina Jonasdtr er foreldre til 'min' Brynte. Fadderen Anne Stina Jonasdtr, ant en ny feilskriving, skal vel være Stina Jonasdtr som er Bryntes mor. Kan virke som om Olof og Stina rakk å få med seg barnedåpen til sitt barnebarn Karoline før de reiste tilbake til Sverige.Om Anna Bek er slekt vet jeg ikke, men da Bryntes yngste sønn Otto blir døpt 29/8-1880 er en huseier Peder Bæk fadder. Det kan være at de var nære venner.Jeg får ingen kontakt m/skanna KB-er akkurat nå, men Ottos dåp står i Sarpsborg Mini Nr 3 (1878-1891) Side 22. nr 31.Otto giftet seg i Tune 26/11-1904 m/Anna Marie Andresen. (Tune Mini nr 20, 1904-1909, Side 252, nr 49).De fikk sønnen Bjarne Marensius i 1905 og Trygve i 1908.Otto døde i Sarpsborg 22 april 1910 (Sarpsborg Mini Nr 1, 1902-1911, Side 344, nr 22.Bryntes kone Maja-Lisa døde 6 mars 1925. (Sarpsborg klokkerbok Nr 2, 1912-1931, Side 358, nr 9).I dødsann er hennes fornavn skrevet Lisa Marie. Lett skal det ikke være. (Etternavn er skrevet Brynte).Enig med deg at sannsynligheten er stor for at 'min' Bryntes foreldre er Olof og Stina, og jeg søker nå i bouppteckn i håp om finne den dokumenterte forbindelsen.Mvh Solveig Hanssen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.