Gå til innhold
Arkivverket

[#73751] Family Tree Maker


Gjest Ellen Govertsen Trøgstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Jeg leste et sted at man kunne hente ned slektsprogrammet Family Tree maker fra nettet, men nå finner jeg det ikke igjen. Kan noen hjelpe? Hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Otto:Siden du gir referanse til har ingen som helst omtale av Family Tree Maker. Hva er det egentlig du sikter til med referansen?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Ellen.Her finner du vel hva du leter etter.LenkeJeg har ingen erfaring med dette programmet, men det er fritt så det kanskje sier noe også!La oss høre hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Har brukt Family Tree Maker lenge jeg, og er meget godt fornøyd med det, men vet at det også er mange andre gode programmer der ute. Are: synes også at Ottos linking var morsom::)) Svein: Linken du har lagt ut er ikke til FTM-Family Tree Maker, men til et annet program. FTM er ikke gratis.MvH Inge Hildrum Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (4) og (7)Hvis man ser lengre ned på siden vil den observante se at nederst er det en link til diskusjoner om programmer hos DIS-Norge.Det kan jo være en ide å ta en titt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Inge (7).Du har selvsagt rett - det gikk litt for fort for meg. Jeg fant 'a family tree maker', ikke 'The Family Tree Maker' som koster USD 39,95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg lenket til en generell side.Jeg regner med at den som er interessert finner det som trenges der og jeg regner med at man klarer å rulle seg nedover og lese tekstene uten at det skal gis helt 'med tesje' :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Otto:To forskjellige filosofier her. Gjemme vekk eller eksponere. Dette har ikke med leseferdigheter å gjøre, men med spørsmål om grad av formidling.Dette til side: Hva er erfaringene med FTM, altså helst den nye?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Til (12)Trodde det var FTM som var tema og ikke min filosofi. Den kan du gjerne være enig eller uenig i, men er ikke tema.Dessuten kan en fra den linken som sto nederst på siden jeg viste til, kommer der du vil i DISNorges innlegg om programmer og du kan lett søke opp det du her trenger og vurdee dette fritt.Min filosofi er at man mer skal kunne bruke oversikter enn helt spesifikke svar i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Otto:Jeg får omformulere: Siden du bragte sidene til DIS' inn i debatten, så er det naturlig for meg å spørre:Hva mener du (eller andre faginteresserte i DIS) om FTM og for øvrig hvilken av DIS' sider har kvalitativ omtale av FTM?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (15)Jeg har ingen mening om FTM. I mitt svar viste jeg til en side og hvor det nederst er en link hvor den enkelte selv kan lese om kommentarerer andre har om en rekke ulike programmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Jeg har brukt FTM i ca 10 år, for tiden FTM 2010. Programmet tilfredsstiller de behov jeg har, men har jo ikke prøvd andre eksisterende program. Det jeg brukte før var DOS-basert og er borte fra markedet. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

En kan jo spørre seg hvor mye vekt man skal legge i informasjonen på DIS sine sider ? Ser man i lenken (17) under Family Tree Maker så henvises til en norsk hjemmeside der siste versjon er fra 2006. Hva med 2007, 2008, 2009 og nå 2010 ? Når ble disse sidene til DIS egentlig oppdatert sist ? Skjerp dere DIS.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

DIS foretok testimg av diverse programmer og laget de sidene som du referer til ved det tidspujnktet dette var avsluttet. Resulatet stemmer på det tidspunkt.At de ikke er oppdatert skyldes at det ikke har vært foretatt tilsvarende tester av programmet etter den tid.Det er et fakta og ikke noe som gjør at 'Dis bør skjerpe seg'. Det kreves store ressuirser å teste programmer. Huske at arbeidet i DIS drives av frivillig innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Otto (20) Jeg er klar over at det drives på frivillig basis. Men etter min mening så bør sidene oppdateres eller fjernes.DIS skal ha honnør for at testen ble gjennomført, men hvilken nytte har en test utført i 2005/2006 i dag ?Programmer som den gang kom dårlig ut, kan være meget bra idag og omvendt. Det har tross alt skjedd mye på denne fronten og derfor mener jeg at sidene er misvisende. De bør iallefall skrive når testen ble utført og at det ikke har blitt utført testing etter dette tidspunktet.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Kan være enig i at det her burde stått en dato om sist oppdatert.Men samtidig er det vel slik at de ulike leverandørenes sider heller ikke er oppdaterte.I tillegg ligger det utrolig mange tester på nettet som ikke har tatt seg bryet om å oppdatere side sider og fremdeles også fortsatt referer til 'utrolig gamle' versjoner.Fra enkelte referes det gjevnt til disse websidene og bruker dette som bevis for sine haltede påstander om hva som er best. :-)Så jeg tror ikke det er bare DIS som bør sette inn en dato men utrolige mange 'seriøse' nettsider, også norske webredaktører som bør ta en gjennomgang av sine sider og tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patricia Carlsen Mikkelsen

I use FTM 2009. I cannot write Norwegian, so maybe someone will translate this for me... or perhaps you all can read English?I like the program very much. But I can only talk about the English version.You may find some inconveniences with the Norwegian patronymic naming pattern. The program automatically fills in the surname based on the father's surname. So, for older records, you will have to change all the surnames manually.There is a built-in database of place names, but I believe this list is more complete for places in North America. Any place names you enter that are not in the 'delivered' database show as 'unresolved'. You can't use the program to 'resolve' a place name unless that name is in their list. So, your only choice is to tell the system to 'ignore' the unresolved name.You can easily view people grouped by place name. This has been very useful. But in order for this to work, you have to standardize the place names -- even though some names have changed over time.There is a secondary 'description' field for the place name. This is where I enter gard & bruk numbers. But if you want to create a report based on these numbers, I don't think you can do it.Here is a link to six forums (unfortunately, they are in English) regarding the program 'Family Tree Maker'http://genforum.genealogy.com/general/#computersI hope this helps...Hilsen Patti Mikkelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.